آغاز وضع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک اظهار داشت که اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اقدام رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک اظهار داشت که اقدام ولادیمیر پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است.

رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران بدون آنکه به سوالی پاسخ دهد، در سخنانی افزود، اقدام رئیس جمهوری روسیه آغاز تهاجم به اوکراین است و همانطور که پوتین به آن اشاره کرده، برای انجام آن از دوما کسب اجازه کرده است. بنابراین وضع تحریم‌ها علیه روسیه را که بسیار فراتر از آنچه ما و متحدانمان در سال ۲۰۱۴ انجام دادیم، آغاز می کنم.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود گفت که با آلمان همکاری می‌کنیم تا مطمئن شویم پروژه خط لوله گازی «نورد استریم -۲» پیش نخواهد رفت. وی در ادامه از تحریم دو موسسه مالی بزرگ روسیه خبر داد و افزود، اقدام قاطع علیه اقتصاد روسیه اتخاذ می‌کنیم.

جو بایدن در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «قصد جنگ با روسیه را نداریم، اما می‌خواهیم این پیام را برسانیم که به همراه متحدانمان از هر ذره از قلمروی ناتو دفاع می‌کنیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده، روسیه به انجام عملیات «پرچم دروغین» متهم کرد و گفت، در صورت پیش روی روسیه، این کشور خود مسئول خواهد بود.

بایدن همچنین گفت: « نیروهای بیشتری از آمریکا در منطقه بالتیک ودر استونی، لتونی و لیتوانی مستقر خواهند شد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «هنوز زمان برای استفاده از گزینه دیپلماسی و جلوگیری از بدترین سناریو در اوکراین وجود دارد.»

وی اظهار داشت بنابراین امروز اولین مجموعه از تحریم ها علیه روسیه را در پاسخ به اقدامات روز گذشته این کشور اعلام می کنم. این تحریم ها با هماهنگی نزدیک متحدان و شرکا آماده شده است و اگر روسیه به تشدید شرایط ادامه دهد، این تحریم ها نیز تشدید خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد ما تحریم های مسدود کننده کامل بر دو موسسه مالی بزرگ روسیه وضع  می کنیم و این موسسات وی ای بی (VEB ) و بانک ارتش روسی هستند.

وی ادامه داد ما تحریم های جامع بر بدهی دولتی روسیه وضع می کنیم به این معنی که دسترسی دولت روسیه از تامین مالی غرب قطع می شود. روسیه دیگر نمی تواند در غرب درآمد داشته باشد و نمی تواند در بازارهای آمریکا و اروپا به تجارت بپردازد.