ادامه روند صعودی در شاخص های مهم بورسی جهانی

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهانی به مسیر صعودی خود ادامه دادند.

به گزارش ایسنا، بیشتر شاخص های مهم بورسی جهانی به مسیر صعودی خود ادامه دادند.

 

چین با هدف تقویت نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی تصمیم گرفته است یک بازار بورس جدید را تاسیس کند. به گفته شی جین پینگ- رییس جمهور چین- مقر اصلی این بازار در پکن خواهد بود و تمرکز آن روی ورود شرکت های کوچک تر چینی به بازار است. رییس جمهور چین با بیان اینکه کشورش متعهد به حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط است از در پیش بودن اصلاحات ساختاری جدید خبر داد. در حال حاضر بورس شانگهای بزرگ ترین بورس در سرزمین اصلی چین است.

 

مرکز آمار اتحادیه اروپا در گزارشی اعلام کرد تا پایان ماه جولای نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۶ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا نیز با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۶.۹ درصد رسید. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۴ میلیون و ۶۱۳ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۳۳۴ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند.

 

در خبری که می تواند حاکی از کند شدن سرعت رشد اقتصادی چین باشد، میزان رشد تولیدات کارخانه ای این کشور در ماه آگوست به ۵۰.۱ واحد رسیده که این رقم ۰.۳ واحد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل و کمترین رشد از فوریه سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است یعنی زمانی که اقتصاد چین تحت تاثیر قرنطینه و کاهش تقاضا به کمترین رشد دو دهه اخیر خود رسید. کاهش فعالیت کارخانجات چینی در ماه آگوست هم مربوط به بخش تولیدات و هم مربوط به سفارشات بوده است.

 

در ادامه تنش های بین چین و آمریکا، خبرهای رسیده حاکی است که پکن احتمالا محدودیت های بیشتری برای حضور شرکت های بزرگ چینی در بورس وال استریت وضع خواهد کرد. وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده کمیسیون قانون گذاری اوراق بهادار چین در حال کار روی لایحه ای است که در صورت اجرایی شدن، حدود دو تریلیون دلار دارایی شرکت های چینی که سهام خود را در وال استریت عرضه کرده اند در معرض خطر قرار خواهد داد.

 

در آماری خوب و امیدوارکننده، میزان فروش خانه های جدید آمریکا طی ماه جولای نسبت به ماه قبل خود ۱.۰ درصد بیشتر شده که این رشد می تواند باعث تقویت رشد اقتصادی در ماه های بعدی شود. این رقم هم چنین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز ۲.۴ درصد بیشتر  شده است. این افزایش محسوس تقاضا همچنین باعث رشد قیمت مسکن در بزرگ ترین اقتصاد جهان شده است. در ماه ژوئیه ۷۰۸ هزار واحد مسکونی به فروش رفته که این رقم از ماه قبل ۷۰۰۰ واحد بیشتر است.

 

ماه آگوست در مجموع، برای بورس های آمریکا ماه خوبی بود و با وجود برخی روزهای قرمز، شاخص های بورسی تحت تاثیر اخبار مثبت مربوط به واکسیناسیون کرونا و احتمال توقف سیاست انبساطی فعلی بانک مرکزی قرار گرفتند. شاخص های مهم بورس وال استریت موفق شدند رکورد تاریخی تازه ای را به ثبت برسانند و انتظار می رود با توجه به احیای تدریجی اقتصادی و بازگشت به سطوح پیش از کرونا، شاهد ثبت روزهای خوب بورسی زیاد دیگری تا پایان سال جاری میلادی باشیم.

 

در دومین هفته از ماه جولای شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۲۹ هزارنفری به ۳۶۳ هزار  نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می رود روند متقاضیان کماکان نزولی باقی بماند و به ۳۰۰ هزار نفر برسد. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که این رقم پس از شیوع کرونا به سرعت رو به افزایش رفت.

 

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به جولای با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۲.۲ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده بانک مرکزی فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۲.۵ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در ۹ کشور کاهش و در ۱۶ کشور افزایش داشته است.

 

تاکنون بیش از ۲۱۹ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۴۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۵۵۱ هزار و ۲۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۶۰ هزار و ۵۹۴ نفر، برزیل با ۵۸۱ هزار و ۲۲۸ نفر، هند با ۴۳۹ هزار و ۹۰۰ نفر، مکزیک با ۲۶۰ هزار و ۵۰۳ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۳۲۹ نفر بوده است.

 

دیوید اسپیکا – کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه گاید استون کپیتال – گفت: به صورت کلی، تمایل معامله گران به فروش سهام خود با بهبود چشم انداز اقتصادی خیلی کمتر از قبل شده است. با این حال ریسک های زیادی وجود دارد که می تواند روند را به طور کامل معکوس کند: گونه دلتا ویروس کرونا نیز با توجه به قدرت سرایت بالایش به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ما نگرانی های تورمی و احتمال افزایش تنش ها بین چین و آمریکا را نیز کماکان داریم.

 

بورس آمریکا

 

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

 

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۳۵۸.۱۱ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد صعود تا سطح ۴۵۲۸.۷۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۴ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۳۱۲.۱۳ واحدی بسته شد.

 

بورس‌های اروپایی

 

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۶۳.۹۰ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۸۴۰.۵۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۰.۰۶ درصدی در سطح ۶۷۶۳.۰۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۱۱ درصد پایین رفت و به ۸۹۸۱.۴۰ واحد رسید.

 

بورس‌های آسیایی

 

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۳۳ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۵۴۳.۵۱ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۹۰.۴۳ واحد بسته شد.

 

در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” کاهش ۰.۰۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۹.۴۱ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۵۵ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۷۴۸۵.۴۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

 

نفت

 

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۶۹.۷۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۶۳ درصدی به ازای ۷۲.۷۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

 

طلا و نقره

 

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۳۱ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۱۰.۳۱ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۲۹ درصدی به ازای ۲۳.۹۴ دلار مبادله شد.