جلال علیپور، سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی مطرح کرد:

استارت بیمه رازی برای کسب جایگاه جدید در صنعت بیمه کشور

سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی گفت: ارتباط با استارت آپ ها بر اساس سیاستهای بیمه مرکزی پیش می رود و این گونه نیست که هر شرکتی مجزا عمل کند.

به گزارش بانکداری ایرانی بیمه رازی از جمله شرکت‌هایی است که نام بزرگی در صنعت بیمه کشور دارد و در سال‌ها و ماه‌های اخیر تلاش کرده است تا جایگاه واقعی خود را در این صنعت پیدا کند. این شرکت با تغییراتی که در حوزه مهمی مانند بیمه زندگی انجام داده است در تلاش است وضعیت فروش را رونق خاصی ببخشد.

در همین رابطه، جلال علیپور، سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی در خصوص سهم بیمه زندگی و همچنین عمر و حوادث از کل پرتفوی اظهار کرد: رشته های زیرمجموعه مدیر فنی بیمه زندگی معمولا در شرکت‌های مختلف متفاوت می باشد. برخی از شرکت‌ها مدیریت مستقل برای این رشته داشته و برخی دیگر همانند شرکت بیمه رازی مدیریت رشته های عمر انفرادی و گروهی و حوادث انفرادی و گروهی نیز با مدیر بیمه های زندگی است و با توجه به حجم و وسعت کار مدیریت فنی جدایی برای این رشته ها تعریف نگردیده است. در حال حاضر در شرکت بیمه رازی ۱۰ درصد از کل پرتفوی مربوط به رشته های بیمه زندگی، عمر و حوادث انفرادی و گروهی می باشد و همچنین بیمه زندگی به تنهایی سهم ۳ درصدی از پرتفوی کل شرکت را داراست. لازم به ذکر است با توجه به عزم شرکت در بالا بردن سهم این رشته در پرتفوی، میزان مبلغ حق بیمه های وصولی بیمه نامه های صادره در سال ۱۴۰۰ تا روز جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۵ برابر شده و با فعالیت هایی که در حال انجام است انشاله در آینده نیز این روند رشد با شیب بیشتری ادامه خواهد داشت.

او در خصوص استراتژی شرکت در سال جدید گفت: یکی از استراتژی های شرکت در سال جدید افزایش فروش بیمه زندگی است. بر همین اساس برای بیمه زندگی معاونت جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی برای اولین بار در شرکت ایجاد و با هدف کمک به شناسایی موانع پیش روی توسعه بیمه های زندگی و ارائه راهکارهای مناسب شروع به کار نموده است. در همین راستا طرح های جدید و محصولات جدیدی طراحی شده و به جای رقابت و برخورد با رقبا در فضاهای محدود و بازارها و محصولات مشابه، تلاش شده تا با بازارسازی، نوآوری در محصول و نوآوری در شیوه ارائه خدمات بجای استفاده از استراتژی هایی از قبیل رهبری هزینه و … به سمت اجرای استراتژی اقیانوس آبی و افزایش نوآوری در این رشته گام برداریم.

آموزش به عنوان یکی از مهمترین مواردی است که سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه‌های زندگی شرکت بیمه رازی در مورد آن توضیح داده و تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که در بیمه رازی کلید خورد، مساله آموزش با تحولات جدید است. در این حوزه اقدامات زیادی انجام شد و روش های قدیمی تغییر کرده و تاکید زیادی بر آموزش هدفمند و بررسی تاثیر آن در رشد پرتفوی و افزایش توانایی های فروش همکاران شبکه فروش داشته ایم. هدف از این آموزش ها توانمندسازی کلیه همکاران شبکه فروش بوده و نهایتا در آینده نزدیک فضا برای انجام تیم سازی هر یک از اعضای محترم شبکه محیا خواهد بود. این اموزش ها مقطعی نبوده و قرار است که در بلند مدت و بصورت مستمر اجرا گردد بطوریکه در طول هفته منتورهای بکارگرفته شده بصورت اختصاصی با تک تک نمایندگان شرکت تماس تلفنی داشته و پیگیر رفع مشکلات فروش و ارائه راهنمایی ها و مشاوره های مناسب به ایشان هستند. لازم به ذکر است هیچگونه هزینه ای از شبکه فروش بدین منظور اخذ نگردیده و کلیه خدمات و پشتیبانی ها بصورت کاملا رایگان ارائه می گردد.

وی درخصوص یکی دیگر از اقدامات موثر بیمه رازی برای افزایش فروش و ایجاد حس رقابت بین شبکه فروش گفت: برای اینکه فروش مستمر در طول سال را در شرکت بیمه رازی نهادینه نماییم به جای جشنواره های مقطعی، لیگ ستارگان رازی را راه اندازی کردیم که شبکه فروش درطول سال با هم رقابت کرده و برای هر یک از نمایندگان یک مسیر رشد فردی طراحی شده تا بتوانند با محقق کردن اهداف تعیین شده در هر مرحله ضمن دریافت امتیاز و متمایز شدن نسبت به سایر همکاران خود، از جوایز نقدی، غیرنقدی و حمایتی ویژه ای برخوردار شوند.

علیپور در خصوص فروش بیمه نامه بصورت آنلاین اظهار کرد: در بیمه رازی علاوه بر مدیریت IT ، مدیریت توسعه کسب و کار دیجیتال نیز وجود دارد که این مجموعه در کنار هم دست به اقدامات مفیدی زده اند و به سرعت درحال پیشرفت به سمت فضای دیجیتالی و آنلاین هستیم و روزهای خوبی در پیش روست. دغدغه اصلی شرکت ما سلامت کار، امنیت و منحصر به فرد بودن آن است که بتوانیم بهترین نتایج را در این حوزه داشته باشیم.

سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی در زمینه ارتباط بیمه رازی با استارتاپ ها گفت: ارتباط با استارت آپ ها بر اساس سیاستهای بیمه مرکزی پیش می رود و این گونه نیست که هر شرکتی مجزا عمل کند. زمانی که بیمه مرکزی اعلام کرد تمامی شرکت های استارت آپ باید مجوز بگیرند، بیمه رازی در پیروی از سیاست های ابلاغی در حال حاضر تنها با استارت آپ‌هایی کار می کند که مورد تایید بیمه مرکزی باشد. رویه بیمه مرکزی رویه درستی است، چرا که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر نگران آینده و حق و حقوق بیمه گذاران بوده و همانند تمامی صنایع در اقصی نقاط جهان هر شرکتی برای فعالیت رسمی می بایست ضمن سپری نمودن مراحلی نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نماید تا مجوز فعالیت برای ایشان صادر و امکان نظارت برای نهاد ناظر ایجاد گردد.

علیپور در خصوص وضعیت صدور و خسارت در رشته بیمه عمر گفت: علیرغم اعتقاد بخشی از جامعه مبنی بر اینکه صدور و پرداخت خسارت بیمه های زندگی در ایران به زیان بیمه گران و به نفع بیمه گر می باشد، نظر شخصی من این است که اینطور نیست. وقتی یک داد و ستد یا روابط تجاری بین گروهی مستمر و ادامه دار می باشد یعنی هر دو طرف منافعی در این موضوع دارند و به اعتقاد اینجانب این رابطه یک رابطه برد برد برای طرفین و در نهایت جامعه می باشد.

یکی از مواردی را که در صنعت بیمه وجود دارد، مساله آیین نامه هاست. در سالیان اخیر بسیاری از تحولات در بازار بیمه های زندگی و تعهدات و سبک طراحی محصولات و همچنین شیوه های سرمایه گذاری بوجود آمده است که هیچگونه پیشبینی و یا تعیین تکلیف درخصوص شرایط و چارچوب آنها در بیمه نامه های موجود نداشته ایم. لذا نیاز مبرم به بازنگری و به روز کردن مفاد آیین نامه ها احساس می گردد. واقعیت این است که با چارچوب های موجود امکان نوآوری و استفاده از روشهای جدید ارائه خدمات و طراحی تعهدات و محصول ممکن نبوده و نیاز به افزایش فضا و ارائه اختیارات بیشتر از نظر قوانین و مقررات و ارائه آیین نامه هایی که ملزومات تعیین نرخ و شرایط بیمه نامه هایی از قبیل مستمری، مختلط، یونیت لینک و … را دارا می باشد غیرقابل انکار است.

جلال علیپور، سرپرست مدیریت توسعه بازار بیمه های زندگی شرکت بیمه رازی در پایان در خصوص سود مشارکت بیمه رازی و تغییرات آن اظهار کرد: سود مشارکت در بیمه رازی در سال ۹۸ معادل ۳۹ درصد بود که در سال ۱۳۹۹ نیز اخیرا برابر ۳۴ درصد اعلام شده است. بر اساس آیین نامه ها ذخایر ریاضی بیمه نامه های زندگی توسط بیمه گر سرمایه گذاری شده که در نهایت باید ۸۵ درصد از سود حاصله را بین بیمه گذاران خود تقسیم نماید. علیرغم افت شدید سوددهی در بازار سرمایه در سال گذشته خوشبختانه با توجه به وجود همکاران متخصص در حوزه سرمایه گذاری در بیمه رازی توانستیم سود مشارکت ۳۴ درصدی را محاسبه و در اندوخته تمامی بیمه گذاران اعمال نماییم و در سالیان اخیر همواره یکی از شرکت هایی بودیم که بیشترین میزان سود مشارکت را بین بیمه گذاران خود تقسیم نموده اند.