افت قیمت جهانی طلا / ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

در پی ثبات قیمت دلار و افزایش سود اوراق خزانه‌داری آمریکا، قیمت طلا افت کرد.

 به گزارش ایبنا، روز چهارشنبه قیمت طلا با فشار بیشتر حاصل از دلار قوی تر و افزایش سود اوراق قرضه، کاهش یافت، در حالی که سرمایه گذاران منتظر داده های تورمی ایالات متحده بودند که می تواند بر زمان تصمیم کاهش حمایت پولی فدرال رزرو تأثیر بگذارد. طلای اسپات ۰.۲ درصد کاهش یافت و تا ساعت ۴:۱۸ صبح به وقت تهران به ۱۷۲۵.۹۸ دلار در هر اونس رسید، در حالی که بهای معاملات آتی طلای آمریکا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۷۲۸ دلار در هر اونس رسید.

شاخص دلار در برابر رقبای خود در بالاترین سطح سه هفته گذشته قرار گرفت و باعث گران شدن طلا برای صاحبان سایر ارزها شد. پس از تصویب لایحه زیرساختی گسترده سنای آمریکا، سود اوراق خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح خود از اواسط جولای رسید. سود بیشتر اوراق قرضه، فرصت نگهداری طلای بدون سود را افزایش می دهد. روز سه شنبه سنای آمریکا تحت کنترل دموکرات ها لایحه زیرساختی جامعی را تصویب کرد و بلافاصله بحث بر سر طرح هزینه ۳.۵ تریلیون دلاری آغاز شد. وال استریت با دو شاخص بلوچیپ داو و معیار اس اند پی ۵۰۰ در بالاترین حد خود بسته شد، در حالی که سهام های ارزشمند اقتصادی با تصویب بسته زیرساختی یک  تریلیون دلاری از سوی سنای آمریکا سود کسب کرد.

در حال حاضر سرمایه گذاران منتظر گزارش ماهانه مصرف شخصی ایالات متحده هستند که باید در اواخر امروز برای سنجش فشار تورمی تعیین شود. چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو گفت: افزایش تورم اخیر نباید فدرال رزرو را مجبور کند تا سیاست پولی خود را زودتر تشدید کند، قبل از هر گونه تغییری، اطلاعات از ماه های بیشتری مورد نیاز است.

نشانه های روزهای اخیر مبنی بر بهبود بازار کار، نگرانی از افزایش زودتر از انتظار نرخ سود آمریکا را افزایش داده و قیمت طلا را در روز دوشنبه به پایین ترین سطح در چهار ماه گذشته رساند. طلا به عنوان حفاظی در برابر تورم بیشتر در نظر گرفته می شود، اما افزایش نرخ سود فدرال رزرو جذابیت شمش را کم می کند در حالی که فرصت نگهداری این فلز بدون سود را افزایش می دهد.

نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۳.۲۹ دلار در هر اونس رسید. پلاتین ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۰۱.۹۲ دلار رسید و پالادیوم در سطح ۲۶۴۰.۷۵ دلار ثابت ماند.