آمنه نادعلی زاده، معاون اداره نظام‌های پرداختی بانک مرکزی:

افراد می توانند از دسته چک های قدیمی خود استفاده کنند

معاون اداره نظام‌های پرداختی بانک مرکزی گفت: فعلا افراد می‌توانند از دست چک‌های قدیمی خود استفاده کنند و این فرجه زمانی ارائه شده برای این است که مراودات مردم به مشکل برنخورد. بانک مرکزی فعلا زمانی را برای جمع آوری چک‌های قدیمی مشخص نکرده است

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام‌های پرداختی بانک مرکزی در رابطه با برگشت چک های جدید گفت: نمی توان این استنباط را از اجرای قانون جدید چک داشت که چک ها  برگشت نمی خوردند بلکه به نظر می رسد، این به رفتار مشتریان و دارندگان چک برمی گردد. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که که این قانون مفید عمل کرده و آمار چک های برگشتی نسبتا به چک‌های قدیم تقریبا نصف شده است، از ابتدای سال تا پایان تیرماه نسبت چک‌های برگشتی قدیمی به چک‌های جدید حدود ۸.۷ درصد بوده در حالی که نسبت در همین مدت در خصوص چک‌های جدید نزدیک به ۴ درصد بوده است.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: این آمار رضایت بخش است. به دلیل این که چک‌های قدیمی را در کنار چک‌های جدید داریم و برخی از افراد همچنان از چک‌های قدیمی خود استفاده می‌کنند، ۱۸ درصد چک‌های جدید در حال حاضر در کشور هستند که این آمار معقولی است و در آینده این آمار افزایش خواهد یافت. فعالان از این قانون استقبال می‌کنند و زمانی که می‌خواهند چک از صادر کننده دریافت کنند بر چک جدید بودن تاکید می‌کنند.

نادعلی زاد بیان کرد: فعلا افراد می‌توانند از دست چک‌های قدیمی خود استفاده کنند و این فرجه زمانی ارائه شده برای این است که مراودات مردم به مشکل برنخورد. بانک مرکزی فعلا زمانی را برای جمع آوری چک‌های قدیمی مشخص نکرده است، اما به محض ثبات بازار و چک‌های جدید که میان مردم نهادینه شد؛ بانک مرکزی زمان جمع آوری چک های قدیمی  را اعلام خواهد کرد.

 

او در ادامه افزود: قبل از اجرایی قانون جدید یک سامانه پیامکی  به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ وجود داشت که افراد می‌توانستند سوابق اعتباری صادر کننده چک را مورد استعلام قرار دهند، در حال حاضر برای ثبت استعلام در سامانه صیاد می‌توانند افراد از درگاه‌های بانکی اینترنتی و موبایل بانک یا از برنامه‌های موبایلی استفاده می کنند؛ به تازگی نیز بانک مرکزی یک سری استعلام‌های جدید راه اندازی و در وب سایت خودش قرار داده است افراد می‌توانند زمانی که چک را از صادر کننده دریافت می‌کنند برای اطمینان حاصل شدن از این که ثبت چک توسط صادر کننده صورت گرفته از این سرویس استعلامی استفاده کنند که سرویس استعلامی بر اساس اقلام اعتباری نام دارد استفاده کنند.

این مقام مسئول گفت: اگر چک را دریافت و در سامانه صادر کننده چک در سامانه آن را ثبت نکرده باشد در این زمینه قانون صراحت دارد که بانک‌ها نمی‌توانند وجه را پرداخت کنند.

او افزود: اگر این موضوع اتفاق نیفتد قاعدتا افراد باید به قوه قضاییه مراجعه کند، عملا صدور چک در قانون فقط با نوشتن برگه چک تکمیل نمی‌شود و باید ثبت آن در سامانه صورت گیرد.

نادعلی زاد گفت: سامانه پیامکی در راستای تسهیل کردن شرایط چک در حال راه اندازی است که در مرحله آزمون و تست قرار دارد و به زودی از این سامانه رونمایی می‌شود و افرادی که تلفن هوشمند ندارند می‌توانند نسبت به پیامک مراحل را انجام دهند این موضوع در مرحله آزمون قرار دارد و تمام مقدمات و نیاز‌ها فراهم شده است و به زودی اعلام خواهد شد.

او گفت: در خصوص چک حامل قانون صدور چک‌های جدید در وجه حامل را ممنوع کرده است. اما در خصوص چک برای ضمانت چک های جدید می‌توانند برای ضمانت صادر شوند، اما صدور چک مستلزم ثبت کامل و اطلاعات گیرنده است.

این مقام مسئول در آخر گفت: دریافت کننده‌های چک به موضوع دریافت چک ثبت شده توجه و دقت لازم را داشته باشند و از سرویس‌های استعلامی استفاده کنند.