افزایش رتبه سرمایه «وکار» بین بانک های خصوصی

درآمد عملیات «وکار» باعث شد تا در کنار افزایش سرمایه سال گذشته از رده هشتم به رتبۀ چهارم سرمایه بین بانک های خصوصی برسد.

بانک کارآفرین با نماد «وکار» در سال گذشته شاهد رشد ۳۴ درصد دارایی ها و رشد ۳۷ درصدی تسهیلات بود و درآمد حاصل از تسهیلات ۹۲ درصد افزایش یافت و جمع سپرده ها ۲۸ درصد و سپرده های بدون هزینه ۷۱ درصد رشد داشت اما هزینۀ سپرده ها هم رشد ۷۴ درصدی داشته اند و باعث شده تا وکار در کنار افزایش سرمایه سال گذشته از رده هشتم به رتبۀ چهارم سرمایه بین بانک های خصوصی برسد. همچنین درآمدهای کارمزدی وکار که غیرمشاع و تماماً متعلق به سهامداران است رشد ۱۰۰ درصدی یافته است.

 

در حالی که افزایش سرمایۀ اغلب بانک ها از محل تجدید ارزیابی بوده وکار از آورده افزایش سرمایه داده که با کیفیت ترین نوع است و منجر شده وکار رتبۀ سوم نسبت کفایت سرمایه در بانک های کشور را کسب کند در حالی که میانگین نسبت کفایت سرمایۀ بانک های کشور منفی است، نسبت ۱۰ درصدی بانک وکار از حد ۸ درصدی استاندارهای جهانی هم بهتر است.

 

در سال گذشته لیزینگ کارآفرین در بورس عرضه شده که سود مناسبی برای شرکت داشت. همچنین مسئلۀ املاک به دلیل تملیک وثایق است و به خاطر ماهیت عملیات بانک همواره وجود دارد. اما با تلاشهای حقوقی روند نزولی بوده و پیگیری برای تعیین تکلیف املاک و اخذ سند مالکیت بنام بانک ادامه دارد.