امیرعبداللهیان خطاب به همتای فرانسوی: ایران آماده بازگشت به مذاکرات است

وزیر امور خارجه کشور گفت که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در پاسخ به ابراز نگرانی همتای فرانسوی با بیان این‌که آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، بیان کرد: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهایش در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جمعه دوم مهر ماه با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، توافق هسته‌ای وین و وضعیت افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد.

 

نگرانی پاریس از تأخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای

 

وزیر خارجه فرانسه در این نشست با بیان این‌که پاریس نگران تأخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده و علاقه‌مند است که این گفت‌وگوها هرچه زودتر از سرگرفته شود، گفت: فرانسه همچنین خواستار همکاری کامل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 

لودریان با یادآوری دعوت دولت این کشور در نشست بغداد از امیرعبداللهیان برای سفر به پاریس، بار دیگر این دعوت را تجدید کرد و افزود: دولت فرانسه در انتظار سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.

 

ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است

 

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان گفت‌وگوهای صورت‌گرفته در بغداد را خوب توصیف کرد و با بیان این‌که فرانسه را علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران می‌داند، تصریح کرد که دو تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور جدید ایران، نشان‌دهنده اهمیتی است که دو طرف برای روابط دوجانبه قائل هستند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشکر از دعوت طرف فرانسوی، متقابلا وزیر خارجه فرانسه را به تهران دعوت کرد و گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای علاقه‌مند است.

 

امیرعبداللهیان با بیان این‌که دولت کنونی، دولتی علمگراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است.

 

ایران در جدیت دولت بایدن برای بازگشت به برجام تردید دارد

 

وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال با ابراز تأسف از عدم اقدام جدی و عملی آمریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این‌که دولت کنونی آمریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، گفت: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.