جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا خطاب به طالبان:

اگر با زور به قدرت برسید در جهان منزوی خواهید شد

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه ای با درخواست مجدد از طالبان برای توقف خشونت‌ها و بازگشت فوری به مذاکرات صلح، جمهوری اسلامی افغانستان را به مشارکت دادن طالبان در یک چشم‌انداز واحد، تشویق کرد.

به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه ای با درخواست مجدد از طالبان برای توقف خشونت‌ها و بازگشت فوری به مذاکرات صلح، جمهوری اسلامی افغانستان را به مشارکت دادن طالبان در یک چشم‌انداز واحد، تشویق کرد. آقای بورل به طالبان هشدار داد که در صورت به قدرت رسیدن با زور، این گروه در عرصه جهانی منزوی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا به طالبان هشدار داد: «اگر آن‌ها با زور به قدرت برسند و امارت اسلامی را بار دیگر بر پا کنند، حکومت آن مورد شناسایی دیپلماتیک قرار نخواهد گرفت و منزوی خواهند شد، کمک بین‌المللی دریافت نخواهند کرد و با چشم‌انداز یک جنگ طولانی و ناپایداری عمیق در افغانستان روبه‌رو خواهند بود.»

آقای بورل حملات طالبان را نقض آشکار تعهد این گروه بر مشارکت در گفت‌وگوهای روند صلح دوحه توصیف و افزایش نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر، به‌ویژه در مناطق تحت کنترل طالبان را محکوم کرد.

در این بیانیه، اتحادیه اروپا از طالبان می‌خواهد تا ضمن توقف فوری خشونت‌ها به روند مذاکرات جدی و سازنده باز گردد و برای برقراری یک آتش‌بس دائمی و فوری تلاش کند. همچنین از دولت افغانستان خواسته شده است تا با شناسایی تفاوت‌ها، سهم همه [گروه‌ها] در قدرت را افزایش دهد.

این بیانیه همزمان با پیشروی‌های طالبان در بسیاری از مناطق افغانستان صادر شده است. بسیاری از ناظران معتقدند در صورت ادامه روند کنونی، شمال این کشور به زودی عملا از کنترل دولت خارج می‌شود.

اتحادیه اروپا می‌گوید خشونت‌های اخیر، رنج و دردی قبول ناکردنی بر مردم افغانستان تحمیل کرده و شمار آوارگان داخلی و خارجی این کشور را افزایش می‌دهد.

جوزپ بورل در همین بیانیه هشدار داده است که اگرچه اتحادیه اروپا مایل به ادامه همکاری و حمایت از مردم افغانستان است اما اعطای کمک‌ها به حل و فصل صلح‌آمیز و فراگیر مخاصمه مشروط است؛ راه حلی که باید حقوق تمام شهروندان، از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها را تضمین کند.

 

بریتانیا و آمریکا برای خارج کردن شهروندانشان به افغانستان نیروی نظامی ‌می‌فرستند

 

روز پنجشنبه ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از اعزام نیروی نظامی به افغانستان برای خارج کردن شهروندان خود از این کشور خبر دادند.

 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۶۰۰ نیروی نظامی اضافه برای «حمایت از ادامه حضور دیپلماتیک در کابل، کمک به خروج شهروندان بریتانیایی و جابه‌جایی کارکنان افغان که جان خود را با همکاری با ما به خطر انداختند» به افغانستان اعزام می‌شوند.

 

شبکه سی‌ان‌ان هم شامگاه پنجشنبه به نقل از یک مقام آگاه در پنتاگون گزارش کرد حدود ۳هزار نیروی نظامی دیگر برای خارج کردن شهروندان آمریکایی در افغانستان و ادامه فعالیت دیپلماتیک سفارت ایالات متحده در کابل، به این کشور اعزام خواهند شد.

 

صبح پنجشنبه سفارت دانمارک در کابل نیز اعلام کرد ۴۵ شهروند افغان را که برای دولت دانمارک کار کرده‌اند از افغانستان خارج می‌کند. با این حال قرار است خروج این افراد تدریجی و به نحوی باشد که کارکرد دیپلماتیک سفارت تضمین شود.