ایران خودرو: تولید روزانه از مرز ۳ هزار دستگاه گذشت

ایران خودرو موفق شد، علاوه بر عبور از مرز سه هزار دستگاه تولید روزانه، ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه خودرو کامل سواری در خردادماه امسال تولید کند.

گروه صنعتی ایران خودرو در سه ماهه نخست امسال، با رشد ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به تولید ۱۴۷ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو کامل شده که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه در حوزه سواری و ۱۸۵۵ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین است.

 

خودروساز بزرگ کشور، طبق برنامه ریزی و تعهد به مردم و مسوولان، موفق شد از ابتدای خردادماه تولید خودرو ناقص را متوقف کند و در پایان این ماه عدد تولید کامل سواری ۶۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه را با رشد ۶۸ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به ثبت برساند.

 

برپایه این گزارش، اعداد مشابه تولید کامل سواری در خرداد امسال در دهه اخیر، خرداد سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶ بوده، اما در این سال‌ها، بر خلاف شرایط فعلی، صنعت خودرو ایران و جهان با مشکلات و موانعی چون چیپ‌ست و قطعات های‌تک دست به گریبان نبوده است.

 

بحران جهانی چیپ‌ست که با فراگیری بیماری کووید ۱۹ سبب کمبود اقلام و قطعات الکترونیک و های‌تک در صنعت خودرو شد، علاوه بر کاهش ظرفیت‌های تولید، بسیاری از خطوط در کشورهای غربی را نیز به تعطیلی کشاند. هر چند این مشکل در ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما تبعات آن همچنان دامن‌گیر صنعت خودرو کشور است.

 

گروه صنعتی ایران خودرو در این شرایط موفق به افزایش ۶۸ درصدی تولید کامل در خردادماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته شده و در روز پایانی این ماه، سه هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو کامل را به تولید رسانده است.