سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران مصمم به ساختن جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران هم در روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم و هم در روزهای دیگر سال مصمم به ساختن جهانی عاری از خشونت و افراطی گری بوده است.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه ۳ شهریورماه) در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم در ششمین همایش اسوه‌های صبوری اظهار داشت: به واقع ایستادن در کنار بازماندگان تروریسم و آنهایی که از تروریسم زخم خورد‌ه‌اند به اندازه ایستادن در مقابل تروریست‌ها ضروری است، چرا که از دست دادن حتی یک عزیز در حادثه تروریستی بیشتر از هر نوع فقدان دیگری، روح بازماندگان را آزرده می‌کند.

 

وی بیان کرد: چرا که درد اینان و قربانیان تروریسم عمیق‌تر از هر درد دیگری است. آنها بی عدالتی، قساوت و توحش را بی هیچ واسطه‌ای تجربه می‌کنند، نزدیکان آنها بی هیچ منطقی فقط برای ایجاد ترس و باج خواهی دیگر در بین آنها نیستند، به همین دلیل ادای احترام به شما و بودن در کنار شما و سخن گفتن درباره این درد عمیق و مشترک وظیفه ارزشمند و انسانی است.

 

جمهوری اسلامی ایران با تجربه‌ای گرانبار در کنار همه بازماندگان تروریسم ایستاده‌ است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز که برای ادای احترام به قربانیان تروریسم در کنار هم جمع شده‌ایم، لازم است تا به مسئولیت سنگین بازماندگان تروریسم توجه کنیم، بازماندگانی که خشمی بزرگ از این بی عدالتی در دل دارند و در عین حال می‌خواهند این خشم از بی عدالتی را به کاری بزرگ برای مقابله با تکرار این حوادث شوم و پلید تبدیل کنند.

 

به گفته وی، انجام این کار مهم همچون تحمل این درد مشترک به تنهایی میسر نیست، بلکه عزمی جهانی را می‌طلبد.

 

خطیب‌زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از ابتدای تأسیس همواره هدف شکل‌های مختلف تروریسم سیاسی و اقتصادی و تروریسم کور بوده است اینک با تجربه‌ای گرانبار در کنار همه بازماندگان تروریسم ایستاده‌ است و به این ایستادن در کنار شما عزیزان افتخار می‌کند. تجربه‌ای که به قیمت از دست دادن بهترین جان‌های شریف انسان‌های این سرزمین پر تمدن و مظلوم و کهن به دست آمده است.

 

سردار سلیمانی صلح سازترین ژنرال ما و ژنرال منطقه و سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بود

 

وی در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم بیان کرد: ما بیش از هر کشور دیگری در نبرد شجاعت با این سیاهی و پلیدی شهید داده‌ایم. داغ شهادت سردار سلیمانی که به اعتراف دشمنانش هم قدرتمندانه در مقابل تروریسم ایستادگی کرد و طومار داعشی‌ها و داعشی گونه فکر کردن‌ها را در هم پیچید، دردی است که هیچ‌گاه در دل بازماندگان این ترور تسکین نخواهد یافت.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی صلح سازترین ژنرال ما و ژنرال منطقه و سردار بزرگ مبارزه با تروریسم بود که به دست تروریسم دولتی آمریکا به شهادت رسید.

 

به گزارش فارس، خطیب‌زاده با بیان این‌که ما این شهادت را افتخار خود و قربانی خود در راه مبارزه با تروریسم می‌دانیم، اظهار داشت: ترور دانشمندان هسته‌ای، ترور مهندس فخری زاده و ترور هزاران انسان‌ها و جان‌‌های آزاده‌ای که برای دنیایی بهتر و عزتمندانه‌تر تلاش می‌کردند، یک ملت بزرگ مانند ایران را بازمانده تروریسم کرده است. به همین دلیل شاید ما بیش از هر کشور دیگری بتوانیم راه‌های التیام این درد را بازگو کنیم. راه‌هایی که با چهار دهه مقاومت به خوبی، ولی با دادن خون‌های بسیاری آموخته‌ایم.

 

تروریسم و افراطی گری نتیجه طبیعی ناکارآمدی وضعیت بین‌المللی و به ویژه تحولات اخیر و برخی دسایس سیاسی در سطوح مختلف است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فرزندان این مرز و بوم جان خود را داده‌اند تا تروریسم و تروریسم دولتی و تروریسم سازمان یافته نتواند آرامش و صلح و ثبات را از بلاد مختلف در این منطقه بگیرد.

 

وی افزود: ما توانسته‌ایم این نکته را ثابت کنیم که دو معضل همزاد یعنی تروریسم و افراطی گری نتیجه طبیعی ناکارآمدی وضعیت بین‌المللی و به ویژه تحولات اخیر و برخی دسایس سیاسی در سطوح مختلف است.

 

خطیب‌زاده گفت: این دو معضل نه به منطقه مشخصی از جهان محدود می‌شود و نه مختص دین و مذهبی خاص است. تروریسم برگرفته از تفکرات افراطی، افکار شوم و پلید و برگرفته از ابزار‌های ناکارآمد و غیرمشروع است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند وضعیت کنونی غرب آسیا را ببیند و نقش سیاستمداران ماجراجو و بی تدبیر و بدنام و افراطی را در ایجاد این وضعیت انکار کند یا نادیده انگارد. سیاستمدارانی که به راحتی آتش جنگ در این منطقه را روشن می‌کنند و جنگ را به عنوان واقعیتی نرمال و طبیعی در این منطقه تحفه آورده‌اند.

 

به گفته وی مستعدترین محیط برای رشد افراط گرایی را با چنین جنگ‌هایی فراهم کرده‌اند و به وقت شعله ور شدن آتش بی هیچ مسئولیت پذیری محل حادثه را ترک و فرار می‌کنند و بی هیچ شرمساری درباره دستاوردهای خود دروغ می‌گویند، سمپوزیوم می‌گذارند و سخنرانی می‌کنند.

 

خروج غیرمسئولانه و فضاحت بار اشغالگر از افغانستان

 

سخنگوی وزارت خارجه به وضعیت افغانستان اشاره و اضافه کرد: آن‌چه امروز در افغانستان مظلوم و عزیز می‌بینیم، همین تروریسم دولتی در بدترین شکل خود است. خروج غیرمسئولانه و فضاحت بار اشغالگر از افغانستان، بروز همین منطق افراطی است.

 

وی گفت: امروز دیگر جامعه مدنی کشورهای غربی هم به خوبی دریافته‌‌اند که ماجراجویی‌های نظامی آمریکا و برخی کشورهای غربی در منطقه ما زمینه ساز ظهور و یورش گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره و زنجیره‌ای از خشونت‌های کاملا بی سابقه، بیرحمانه و وحشیانه آنها در همسایگی ما شده است.

 

ایران مصمم به ساختن جهانی عاری از خشونت و افراطی گری

 

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم در روز بین‌المللی یادبود و احترام به قربانیان تروریسم و هم در روزهای دیگر سال مصمم به ساختن جهانی عاری از خشونت و افراطی گری بوده است، جهانی که در آن، مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و هیچ ملتی ملعبه جاه طلبی‌ها و بی تدبیری‌های کشورهای دیگر نباشد.

 

وی با بیان این‌که ما ایرانی‌ها چهره‌های مختلفی از ترویسم را دیده‌ایم و به خوبی دریافته‌ایم که مهمترین برگ برنده عاملان تروریسم، از بین بردن امید است، امید به این‌که ما توان ساختن آینده‌ای بهتر و امن‌تر را داریم.

 

خطیب‌زاده عنوان کرد: بنابراین با حفظ این امید می‌توانیم در مقابل تروریسم و افراط گرایی بایستیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پایان گفت: یاد همه شهدای مقابله با تروریسم و قربانیان تروریسم همواره در دل ما زنده خواهد بود.