احمد وحیدی، وزیر کشور:

بازگشایی مرزها یک تصمیم دو طرف است / در حال رایزنی با عراق برای بازگشایی مرز زمینی هستیم

وزیر کشور گفت: فرمانده مرزبانی و فرمانداری در حال رایزنی با طرف عراقی هستند و در صورت موافقت طرف عراقی مرز زمینی بازگشایی می‌شود.

به گزارش فارس، ظهر امروز وحیدی وزیر کشور در حین پیاده روی خود در میان مردم با بیان اینکه تمام سعی و تلاش دولت این بوده که مردم بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکن در پیاده روی اربعین حضور پیدا کنند، اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌های کرونایی اولویت دولت حفظ سلامت مردم بوده و هست و درصددیم که بهترین شرایط برای زوار ایجاد شود تا مردم بتوانند در صحت، سلامت و امنیت به کربلا سفر کنند.

وی افزود: در تلاشیم که تمامی زوار در اربعین حسینی حضور پیدا کنند اما این یک موضوع دوطرفه بین دو دولت ایران و عراق است و نیاز به توافق دو طرف دارد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه بازگشایی مرزها یک تصمیم دو طرف است، گفت: در حال حاضر مشکل ما این است که عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد؛ فرمانده مرزبانی و فرمانداری در حال رایزنی با طرف عراقی هستند و در صورت موافقت طرف عراقی مرز زمینی بازگشایی می‌شود.

 وزیر کشور به صورت نمادین در میان مردم تا پایانه مرزی مهران دو ساعت پیاده روی کرد. رئیس جمهور و هیات همراه پیش از ظهر امروز به منظور سرکشی و رسیدگی به در مرز بین الملی مهران حضور داشتند.

از صبح امروز تعداد قابل توجهی از علاقه مندان به بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) که امکان تهیه بلیط و سفر هوایی را نداشتند به صورت پیاده به استان ایلام و پایانه مرزی مهران مراجعه کردند و به امید عبور از مرز زمینی به عتبات عالیات سفر کنند، گرچه مسوولان وزارت کشور و استانداری ایلام بارها اعلام کرده‌اند ورود به عراق تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.

برخی از زوار نیز به نیت پیاده روی اربعین خود را به نقطه صفر مرزی می‌رسانند و چند کیلومتری در مسیر پیاده روی می‌کنند و پس از عرض سلام در نقطه صفر مرزی به شهر خود باز می‌گردند.

وزارت کشور همچنان تاکید دارد مرزهای زمینی مسدود است و ورود به عراق تنها از طریق هوایی امکان پذیر است.