احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد:

بانک‌های خصوصی هم بدهکاران بزرگ را اعلام کنند

وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار بدهکاران بزرگ ۱۱ بانک دولتی برای اولین بار در تاریخ بانکداری از گام بعدی و دقیق تر کردن این فهرست و لزوم اقدام بانک های خصوصی خبر داد.

وزیر اقتصاد با اشاره به انتشار بدهکاران بزرگ ۱۱ بانک دولتی برای اولین بار در تاریخ بانکداری از گام بعدی و دقیق تر کردن این فهرست و لزوم اقدام بانک های خصوصی خبر داد.

احسان خاندوزی درخصوص انتشار فهرست بدهکاران بانکی بدحساب و دارای بدهی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما گفت: اواخر سال گذشته رئیس جمهور دستور داد بانک ها در این زمینه پیش قدم شده و فهرست بدهکاران بدحساب را افشا کنند تا بدهکاران ترغیب شده و در نتیجه منابع در اختیار بانک‌ها نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: افشای اسامی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی که جزو بدهکاران بد حساب بزرگ بودند در تاریخ بانکی بی‌سابقه بود. امید است این کار کمک کند مطالبات توسط بانک ها وصول شده و زمینه برای دسترسی تولیدکنندگان و مردم عادی خوش حساب به منابع بانکی، بیش از پیش فراهم شود.

این مقام مسئول ادامه داد: گام بعدی دقیق تر کردن این فهرست است. به عنوان مثال رقم دقیق بدهی های مشکوک الوصول بدهکاران بزرگ بانک ها به دلیل اختلافات حقوقی درج نشده است. اجرای این سیاست تشویق خوش حسابی و افزایش اعتبار در شبکه مالی و بانکی است. بسیاری از تسهیلات، ارزی بود و برای مشخص شدن میزان دقیق بدهی اشخاص، باید این بدهی ها به نرخ روز ارز تسعیر می‌شد.

خاندوزی عنوان کرد: در این زمینه اختلافات حقوقی بین حسابرسان شرکت ها و بانک ها وجود داشت. در گام های بعدی برای سایر بدهکاران بدحساب بانکی که بدهی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان دارند، اقدام خواهد شد تا مسیر اصلاحات اقتصادی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. تمام بانک‌ها مکلف هستند این اطلاعات را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند اما در تکالیف قانونی ابتدا باید دولت، دستگاه‌ها و بانک های دولتی پیشگام باشند و این اصلاحات از بانک‌های دولتی شروع شد.