بررسی شاسی بلند فونیکس تیگو ۷ پرو

با گذشت مدت‌ها از عرضه این کراس اوور مونتاژی، هنوز هم شاهد آن هستیم که تیگو ۷ مدیران خودرو در جایگاه یک کراس اوور لوکس مونتاژی قرار دارد و می‌تواند با محصولات تازه وارد به بازار ایران رقابت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، چند سال قبل بعد از معرفی اولین نسل تیگو ۷ توسط مدیران خودرو به بازار ایران، لوکس‌ترین کراس اوور مونتاژی پا به جاده‌های کشور گذاشت و توانست با ارائه امکانات و مشخصات فنی جذاب، فروش قابل توجهی در بازار داشته باشد.

با گذشت مدت‌ها از عرضه این کراس اوور مونتاژی، هنوز هم شاهد آن هستیم که تیگو ۷ مدیران خودرو در جایگاه یک کراس اوور لوکس مونتاژی قرار دارد و می‌تواند با محصولات تازه وارد به بازار ایران رقابت کند. اما مدیران خودرو برای جذب مشتریان بیشتر و ارتقای محصولات خود، برنامه دارد تا دومین نسل از تیگو ۷ را با نام تیگو ۷ پرو و با نشان فونیکس به بازار عرضه کند.

در حال حاضر تولید آزمایشی فونیکس تیگو ۷ پرو در کارخانه مدیران خودرو آغاز شده و اقتصاد آنلاین در این قسمت این کراس اوور لوکس و جدید را بررسی می‌کند.

طراحی و ابعاد تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو ۷ پرو از نظر طراحی به مراتب به روزتر از نسل قبلی خود است و سبکی عضلانی را به مشتریان ارائه می‌دهد. این کراس اوور جدید از نظر ابعاد و اندازه بسیار نزدیک به نسل قبلی است و حتی در بحث فاصله محوری و ابعاد بدنه هم مشابه  ام وی ام تیگو ۷ است. اما به لطف طراحی جدید و ساختار به روزتر شاهد هستیم که فونیکس تیگو ۷ پرو فضای کاربردی بیشتری را نسبت به گذشته در اختیار مالکان می‌گذارد و از سویی به خاطر ظاهر جدید و عضلانی، حس خودرویی بزرگتر نسبت به مدل قبلی را به خریداران می‌دهد.

تیگو 7 پرو

در ظاهر جلوی تیگو ۷ پرو خطوط طراحی مشابه به فونیکس تیگو ۸ پرو را می‌بینیم و با جلو پنجره کهکشانی طرف هستیم. همچنین کاسه چراغ هایی که فناوری جدید LED را در دل خود جای داده ، سبکی مدرن به جلوی این کراس اوور افزوده و با چراغ های خطی روی سپر،  حس یک کراس اوور اسپرت و به روز را به مخاطب می‌دهد.

در نمای جانبی فونیکس تیگو ۷ پرو با خطوط طراحی اصولی طرف هستیم و می‌بینیم که با استفاده از خطوط ملایم، حجم عضلانی خودرو به بالای دستگیره درها هدایت شده و سبب شده این کراس اوور جدید، به خودرویی عضلانی تبدیل شود. همچنین چیدمان شیشه ها بر روی درها و گلگیر عقب به سبکی پیوسته است و خطوط شیشه و کروم کاری ها تا انتهای خودرو دیده می‌شود.

 

در نمای عقب تیگو ۷ پرو با کاسه چراغ های پیوسته مواجه هستیم که روی درِ صندوق عقب، باریک تر از گوشه ها کار شده اند. درِ صندوق عقب این کراس اوور کشیده و با الگویی مشابه سایر کراس اوورهای جدید است و می‌بینیم که پلاک نیز بر روی سپر نصب شده است. با کمی دقت هم متوجه می شویم، دیفیوزر سپر عقب و طرح خروجی‌های اگزوز که در محیطی مشکی قرار دارند، به صورت یکپارچه به اجزای پلاستیکی و مشکی دیگر خودرو متصل هستند و این ابتکار در طراحی سبب شده، تا قسمت پایینی خودرو، با مشکی یک دست تری نسبت به سایر بخش‌های خودرو به چشم بیاید.

با نگاهی به ظاهر کلی تیگو ۷ پرو، کاملا مشخص است که این کراس اوور جدید طراحی به روزتر و مدرنتری را نسبت به کره ای ها و ژاپنی‌های هم رده و حاضر در بازار ایران دارد. هیوندای توسان، کیا اسپورتیج، میتسوبیشی ASX، سانگ یانگ کوراندو و  از جمله خودروهایی هستند که در بحث اصول روز طراحی در گامی عقب تر از فونیکس تیگو ۷ پرو قرار دارند.

 

وقتی وارد کابین فونیکس تیگو ۷ پرو می شویم، با سبکی جدید و اسپرت مواجه می شویم که به مراتب این کراس اوور را نسبت به نسل قبلی جذابتر می‌کند. خطوط چرمی قرمز روی داشبورد و درها به همراه دوخت های قرمز روی چرم‌های مشکی، جذابیت خوبی را به کابین این کراس اوور داده است. استفاده از قطعات دکوراتیو مشکی پیانیویی در کنسول میانی و نقره‌ای بر روی داشبورد سبب شده تا هماهنگی خوبی میان ترکیب رنگ کابین تیگو ۷ پرو برقرار شود. مالتی مدیا روی داشبورد، جلو آمپر دیجیتال و دسته دنده الکتریکی کاملاً حس یک کراس اوور به روز را در برخورد اول به مخاطبان القا می‌کند. با نگاهی به خطوط طراحی و ویژگی های به کار رفته در کابین این کراس اوور جدید مدیران خودرو، می‌بینیم که فونیکس تیگو ۷ پرو به مراتب جلوتر از رقبای کره ای و ژاپنی خود در بازار ایران قرار دارد و به راحتی می‌تواند تا جذابیت بیشتری را برای رانندگان و سرنشینان فراهم کند.

تیگو 7 پرو

 

در ردیف دوم کابین تیگو ۷ پرو با فضای کاربری و بزرگ طرف هستیم و وجود دریچه تهویه مستقل برای سرنشیان ردیف دوم به همراه شارژر و زیر آرنجی متحرک سبب می‌شود تا این کراس اوور خانوادگی گزینه ایده آل برای سفرهای طولانی باشد. فضای صندوق عقب این خودرو هم کاربردی و بزرگ است و نسبت به اکثر رقبا، می‌تواند جای بار بیشتری را در اختیار مالکان بگذارد.

 

امکانات تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو ۷ پرو به واسطه سطح امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه یک کراس اوور لوکس در بازار ما قرار می گیرد. سقف پانورامای برقی، استارت دکمه‌ای، صندلی های جلوی برقی با گرمکن، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سنسور نور، استارت دکمه‌ای، شارژر بی سیم تلفن همراه، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، درِ صندوق عقب برقی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه، جلو آمپر دیجیتال با قابلیت شخصی سازی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور فشار باد و دمای تایرها، تنظیم حالت رانندگی و غیره از جمله امکانات رفاهی و ایمنی به حساب می‌آید که تیگو ۷ پرو را در رده رقابتی خود به کراس اووری لوکس و به نسبت کامل تبدیل می‌کند.

تیگو 7 پرو

وجود امکاناتی مانند نسل جدید سامانه های کنترل پایداری خودرو، دوربین ۳۶۰ درجه سه بعدی و تطبیقی، اتصال هوشمند به تلفن همراه و فناوری LED کاسه چراغ ها باعث می‌شود تا راننده امکانات به روزتری را نسبت به هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و رقبای دیگر در فونیکس تیگو ۷ پرو تجربه کند.

 

مشخصات فنی فونیکس تیگو ۷ پرو

فونیکس تیگو ۷ پرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز است. این پیشرانه که مهندسی کمپانی AVL اتریش را دارد، ۱۵۵ تا ۱۵۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می‌کند. در همین ابتدا مشخص است که تیگو ۷ پرو قوای محرکه قوی تری را نسبت به نسخه قبلی دارد. در تیگو ۷ پرو به جای استفاده از جعبه دنده دو کلاچه خشک، از سیستم انتقال قدرت CVT نسل جدید استفاده شده است. این گیربکس که امروز در خودروهای مختلفی مانند آریزو ۶، آریزو ۵ جدید و غیره نصب می‌شود، می‌تواند انتقال گشتاور را به صورت پیوسته به چرخ های جلو انجام دهد و از سویی مصرف سوخت خودروها را نسبت به رقبا در وضعیت مطلوب تری نگه دارد.

رانندگان تیگو ۷ پرو می‌توانند تا در کنار استفاده از این گیربکس به عنوان یک سیستم انتقال قدرت CVT، با قرار دادن دسته دنده الکتریکی در حالت تیپ ترونیک، ۹ دنده را به صورت مصنوعی به خودرو اعمال کنند. جالب است بدانید که نصب جعبه دنده CVT نسل جدید در تیگو ۷ پرو به همراه پیشرانه ارتقا یافته ۱.۵ لیتری توربو AVL، سبب شده تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ثانویه این کراس اوور نسبت به نسل اول بهتر شود و همچنین مصرف سوخت کمتری هم در این کراس اوور جدید مشاهده گردد. مصرف سوخت ترکیبی تیگو ۷ پرو ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام می‌شود و در حالت بهینه، این کراس اوور جدید تنها ۵.۷ لیتر بنزین را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

در فونیکس تیگو ۷ پرو توان از طریق جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این خودرو را به یک کراس اوور تک دیفرانسیل تبدیل می‌کند.

محصول جدید مدیران خودرو به لطف داشتن فناوری توربو، می‌تواند شتاب بهتری را نسبت به هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در اختیار راننده بگذارد و از سویی به خاطر تولید گشتاور در دور پایین، کشش بهتری را نسبت به رقبا از خود به نمایش می‌گذارد، مصرف سوخت کمتر و جعبه دنده CVT نسل جدید باعث شده تا در بحث شتاب ثانوی، تیگو ۷ پرو چالاک تر از رقبا باشد.

 

رانندگی با فونیکس تیگو ۷ پرو

وقتی پشت فرمان تیگو ۷ پرو می نشینیم، کاملاً حس مدرن بودن این خودرو را درک می کنیم و   دید خوبی نسبت به محیط طرف داریم. دوربین ۳۶۰ درجه هم در مواقع لازم، دید کامل تری را در اختیار راننده می‌گذارد و باید گفت که کیفیت دوربین های این سیستم هم مناسب است. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود و می‌توان گودی کمر را هم در چهار جهت تنظیم کرد. پا را روی پدال ترمز می گذاریم و استارت می زنیم. جلو آمپر خودرو با سبکی جذاب آغاز به کار می‌کند و جلوه مالتی مدیا در مرکز داشبورد هم خوب است. وقتی کمربند ایمنی مان بسته باشد و دسته دنده الکتریکی را در حالت D قرار دهیم، نیازی نیست تا دکمه ترمز پارک برقی را بزنیم و  فقط  کافی است تا برای خلاص شدن ترمز پارک و آغاز حرکت، کمی پدال گاز را فشار دهیم.

شروع به حرکت تیگو ۷ پرو نرم و کم صداست و در این کراس اوور سکوتی خوب در کابین را تجربه می‌کنیم. فرمان کمکی برقی خودرو عملکرد مطلوبی دارد و در سرعت‌های مختلف، حساسیت آن تغییر می‌کند. وقتی هم که پا را تا انتهای روی پدال گاز فشار می دهیم، هوشمندی خوبی را از جعبه دنده CVT این خودرو می‌بینیم و به سرعت با افزایش شتاب مواجه می‌شویم. باید گفت که واقعاً شتاب این کراس اوور تک دیفرانسیل خوب است و به راحتی می‌توان در سبقت گیری ها روی آن حساب باز کرد.

عملکرد ترمزهای تیگو ۷ پرو خوب و مناسب است و به لطف نسل جدید سامانه کنترل پایداری و ترمز بوش، می‌بینیم خودرو در مواقع اضطراری به خوبی کنترل می‌شود. همچنین در این کراس اوور خبری از حرکت‌های عرضی اذیت کننده نیست و سبک جدید کراس اوورها  با شاسی مونوکوک کاملا در آن قابل احساس است. نرمی خودرو مناسب و قابل قبول بوده و می‌توان گفت که در کنار نبود حرکت های عرضی، تیگو ۷ پرو نرمی و کم تکان بودن خود را حفظ کرده است.

در کل می‌توان گفت رانندگی با فونیکس تیگو ۷ پرو می‌تواند سلیقه های مختلفی را پوشش دهد. نرمی و راحتی کابین آن باعث می‌شود تا این کراس اوور به گزینه ای مناسب برای خانواده ها تبدیل شود و از سویی مصرف سوخت پایین و سکوت کابین تیگو ۷ پرو، این کراس اوور جدید را به گزینه جذاب برای شهرهای شلوغ و پر ترافیک تبدیل می‌کند. شتاب خوب و از طرفی هندلینگ مناسب هم سبب می‌شود تا حس اسپرت و چالاکی را در این کراس اوور جدید مدیران خودرو تجربه کنیم.

 

نتیجه گیری

فونیکس تیگو ۷ پرو یک کراس اوور جدید از شرکت مدیران خودرو است و پس از این بررسی باید بگوییم که قطعاً می‌تواند گزینه ای موفق تر نسبت به نسل اول تیگو ۷ در بازار ایران باشد. در حال حاضر این کراس اوور متوسط فروش خوبی را در بازارهای آسیایی داشته و مخصوصاً توانسته است تا در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه، به خودرویی پرتقاضا تبدیل شود.

با توجه به سبک طراحی، امکانات رفاهی و ایمنی، کیفیت ساخت، توان حرکتی و ابعاد خودرو می‌توان گفت که تیگو ۷ پرو رقیبی سرسخت برای کراس اوورهای متوسط صفر کیلومتر در بازار کشور خواهد بود. از سویی پشتوانه عرضه و خدمات پس از فروش مدیران خودرو سبب می‌شود تا جذابیت خرید برای دومین کراس اوور فونیکس در بازار افزایش پیدا کند. تداوم عرضه و فروش با شرایط متنوع مدیران خودرو هم از جمله نکاتی است که یک خرید راحتتر نسبت به رقبا را برای تیگو ۷ پرو و مشتریانش فراهم می‌کند.

در حال حاضر با بودجه کراس اوورهای جدید مونتاژی می‌توان به سراغ گزینه های کارکرده کره ای چون هیوندای توسان، میتسوبیشی ASX، کیا اسپورتیج نسل دوم و… رفت. اما باید به این نکته هم توجه داشت که خودرویی مانند فونیکس تیگو ۷ پرو در جایگاه یک کراس اوور صفر کیلومتر قرار می گیرد و می‌تواند در بحث شتاب، فضای کابین، خدمات پس از فروش، گارانتی، امکانات رفاهی و ایمنی، مصرف سوخت و طراحی به راحتی با رقبای کارکرده غیر چینی رقابت کند و مشتریان متقاضی خودروهای صفر کیلومتر و گارانتی دار را به سمت خود بکشاند.

  • تیگو 7 پرو