برق ۹ میلیون و ۹۱۰ هزار مشترک رایگان شد

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر گفت: طی 5 دروه (از ابتدای آبان سال گذشته تا پایان تیرماه) که طرح برق امید اجرا شده هر مشترک ممکن است بین یک تا 5 بار شامل قبض برق رایگان و صفر شده باشد.

به گزارش ایلنا، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر درباره موضوع کاهش تعرفه برق مشترکین در قالب اجرای طرح برق امید اظهار داشت: بر اساس مصوبه ابلاغی؛ اگر مشترکین خوش‌مصرفِ مناطق عادی در ماه‌های معمولی زیر ۸۰ کیلووات ساعت و در مناطق گرم در ماه‌های گرم سال کمتر ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته‌اند مشمول برق امید شده‌اند به شرط اینکه مکان مربوطه تفرجگاه و منازل موقت نباشد.

وی افزود: بر همین اساس از تاریخ ۹۹٫۸٫۱  قبوض برقی که شامل شرایط مذکور بوده‌اند با مبلغ صفر محاسبه و صادر شد که تعداد این مشترکینی که مشمول بخشودگی و یا تخفیف برق امید شدند از ۹۹٫۸٫۱ تا پایان تیرماه نزدیک ۹ میلیون و ۹۱۰ هزار مشترک بوده که این میزان نسبت به کل مشترکین خانگی( ۳۰ میلیون مشترک) یک‌سوم است.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر تصریح کرد: طی ۵ دروه (از ابتدای آبان سال گذشته تا پایان تیرماه) که طرح برق امید اجرا شده هر مشترک ممکن است بین یک تا ۵ بار شامل قبض برق رایگان و صفر شده باشد.

وی درباره مشترکان پرمصرف نیز گفت: بر اساسی قانونی که به وزارت نیرو ابلاغ شده و این وزارتخانه متناسب با آن تعرفه‌ها را تنظیم می‌کند، سالانه مبلغی بر نرخ قبوض برق اضافه می‌شود که بر این اساس کلیه مصارف در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش پیدا کرده است، طبق همین قانون مشترکینی که بیش از الگو؛ مصرف می‌کنند علاوه بر ۷ درصد افزایش سالانه ۱۶ درصد دیگر هم به نرخ برق‌شان افزوده می‌شود.

یاقوتی درباره میزان کاهش مصرف برق در زمان اجرای طرح برق امید توضیح داد: احصاء یک آمار بین عوامل مختلف مثل کرونا و گرمای هوا که امسال هم با آن درگیر بودیم خیلی سخت است، ولی ذاتا وقتی تعرفه برق افزایش پیدا می‌کند تصور بر این است که مشترکین کاهش مصرف داشته باشند ولی بعضا هم ممکن است این اتفاق نیفتد، یعنی سیگنال آنقدر ضعیف باشد که نه تنها مصرف کاهش پیدا نکند بلکه افزایش هم پیدا کند بنابراین نمی‌توان گفت که طرح برق امید چه میزان منجر به کاهش مصرف شده است.

وی یادآور شد: در هر حال ویژگی برق امید این بود که مشترکین پرمصرف را تحت‌تاثیر قرار دهد و با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به استفاده از انرژی خورشیدی ترغیب شده تا بخشی از مصارف خود تامین کنند. در این خصوص اخطار لازم داده شده و در بندهای قانونی از جمله بند «د» تبصره ۱۵ هم عنوان شده با بهره‌گیری از  لوازم اندازه‌گیری و کنتورهای هوشمند از جمله تفاوت قیمت انرژی با انرژی خورشیدی نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند، اما در عین حال عوامل مخالف آن هم وجود دارد به عنوان مثال گرمای هوا می‌تواند مزید بر علت شود و میزان مصرف خانگی افزایش یابد.

این مقام مسئول در توانیر تاکید کرد: در مجموع مصرف بخش خانگی در مقایسه با سال گذشته با توجه به رشد تعداد مشترکین افزایش چندانی نداشته و این موضوع مناسب بودن برنامه‌ها در بخش مدیریت مصرف را می‌رساند، ولی همچنان با اهداف موردنظر فاصله داریم.