عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

تامین مالی زنجیره تولید تورم را كاهش مي دهد

نائب رئیس بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: امروزه اگر با 100 واحد پول به امر تجارت یا تولید بپردازیم، بعد از یکسال با این میزان پول نمی‌توان فعالیتی داشت چرا که ارزش پول افت کرده است و تولید کالا و خدمات پول بیشتری می‌طلبد.

به گزارش بانکداری ایرانی، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: استفاده از روش‌های نوین تامین مالی برای ثبات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و باید در دستور کار قرار گیرد.

عباس آرگون با بیان اینکه موضوع مهمی که در حال حاضر مانعی در مسیر تولید به شمار می‌آید، تورم است که آسیب بسیاری هم به مصرف‌کنندگان و هم فعالان اقتصادی زده است، افزود: امروزه اگر با ۱۰۰ واحد پول به امر تجارت یا تولید بپردازیم، بعد از یکسال با این میزان پول نمی‌توان فعالیتی داشت چرا که ارزش پول افت کرده است و تولید کالا و خدمات پول بیشتری می‌طلبد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس این عطش نقدینگی را باید بازار سرمایه و نظام پولی ما پاسخگو باشد و این در حالی است که حتی بعضا شاهد هستیم حاشیه سود یک فعالیت اقتصادی پایین تر از هزینه تامین مالی است و آن کسب و کار را به سمت زیان سوق می‌دهد که چنین شرایطی نیاز به تحول در بحث تامین مالی بنگاه‌ها را دوچندان می‌کند.

آرگون افزود: اکنون نظام تامین مالی ما عقب است که دلیل اصلی آن نیز به افت ارزش پول برمی‌گردد. در واقع به میزان تورم سالانه، به همان میزان نیاز به نقدینگی بیشتری داریم تا سطح فعالیت را در سطح سال قبلی حفظ کنیم. در نتیجه یکی از مهمترین مباحث این است که ما باید ثبات اولیه ای را در ارزش پول ملی و پیشگیری تورمی شاهد باشیم چرا که هم به بنگاه ها ضربه می‌زند و هم در درآمد خانوار تاثیر می گذارد و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.

نائب رئیس بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: به نظر می‌رسد در نظام تامین مالی اگر بنگاه‌های بزرگ به سمت تامین مالی از طریق بازار سرمایه هدایت شوند و بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز بتوانند از نظام بانکی بهره گیرند شاهد اتفاقات بهتری در این بخش خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه هر بنگاهی متناسب با شرایط مالی خود می‌تواند از ابزار مختلفی برای تأمین سرمایه خود بهره‌مند شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در اقتصاد شاهد نقدینگی بالا هستیم و از سوی دیگر نیز تامین سرمایه در گردش، مهمترین و اصلی ترین مشکل واحدهای تولیدی و خدماتی است، بنابراین باید روش‌هایی را اتخاذ کرد تا منابع موجود در کشور به سمت تولید هدایت شود. هرچند در این بخش ابزارهای متنوعی تعریف شده که هر واحدی متناسب با شرایط مالی خود می‌تواند یکی از این ابزار را انتخاب کند که در این مسیر می‌توان از پلتفرم‌های تامین مالی مانند سککوک نیز به طور هوشمندانه استفاده کرد.