محمد باقری بناب، نمیانده مجلس:

تا رابطه دولت با خودروسازان اصلاح نشود ساختار آن نیز اصلاح نخواهد شد

یک نماینده مجلس گفت: تا زمانی که ارتباط سهامداری دولت با خودروسازان اصلاح نشود و رابطه درستی بین دولت و خودروسازان شکل نگیرد مشکل این صنعت حل نخواهد شد.

محمد باقری بناب،نماینده مردم بناب در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس ضمن بیان سوال خود از وزیر صمت در خصوص برنامه این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت پایین خودروهای داخلی بیان کرد: امروز هم نمایندگان و هم افرادی که صاحب خودروهای ایرانی هستند این سوال را دارند که علت پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی چیست. مشکل صنعت خودرو فقط به تحریم وابسته نیست بلکه مهمترین ایراد صنعت خودروسازی کشور به ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو باز می گردد. مالکیتی که دولت در این دو خودروسازی بزرگ کشور دارد بلای بزرگی بر سر کشور آورده است؛ دولت در ایران خودرو تنها حدود ۵ درصد و  در سایپا حدود ۱۷ درصد سهام دارد، اما مدیرعامل و هیات مدیره این دو خودروساز توسط دولت تعیین می شود. همین امر باعث کیفیت پایین خودروها شده است.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه گفت: تا زمانی که ارتباط سهامداری دولت با خودروسازان اصلاح نشود و رابطه درستی بین دولت و خودروسازان شکل نگیرد مشکل این صنعت حل نخواهد شد.

نماینده بناب در ادامه گفت:  تا زمانی که ارتباط بین دولت با خودروسازان به درستی تنظیم نشود مشکلات صنعت خودروسازی کشور حل نمی شود. ارتباط نزدیک دولت با خودروسازان زمینه ساز روابط حامی پروری شده است ما می خواهیم که این دولت مسیر اشتباه دولتهای گذشته را طی نکند رابطه مالکیتی و سهامداری دولت با خودروسازان باید اصلاح شود امروز رابطه غلط باعث کاهش توانمندی دولت در نظارت بر خودروسازان شده است دولت نمی تواند به خودروسازان فشار بیاورد که کیفیت خودروهای خودرا بالا ببرد.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که دولت مدیرعامل و هیات مدیره دو شرکت بزرگ خودروسازی را تعیین می کند چگونه می خواهد از آنها انتظار بهبود کیفیت داشته باشد. اگر بنگاه های خودروسازی استقلال داشته باشند آنگاه می توان آنها را بازخواست کرد؛ متاسفانه همه مدیران خودروسازی یا معاون وزیر بودند و یا در شرکتهای مرتبط سمت داشتند و یک چرخه معیوب در حال طی شدن است.

وی افزود: از زمان بعد از انقلاب ایران خودرو ۱۰ عامل و سایپا ۱۳ مدیرعامل عوض کرده است و بی ثباتی مدیریتی در صنعت خودرو از دیگر عواملی است ما را به اینجا رسانده است اگر می خواهیم صنعت خودروسازی پویا شود ساختار مدیریتی آن باید اصلاح گردد. براساس استاندارد تعریف شده به تیبای تولیدی در سال ۹۶ دو ستاره و به تیبای تولیدی در ۱۴۰۰ سه ستاره دادند آیا این واقعی است؟ همه می‌دانند که کیفیت خودروی تولیدی در سال جاری به مراتب پایین‌تر از سالهای قبل است. در اکثر تصادفات جاده ای کیفیت پایین خودروها باعث از بین رفتن هم وطنان ما شده است. در تصادف اخیر جاده‌ای نیز دیدیم ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. واردات خودرو و ایجاد رقابت یکی از راهکاری است که می تواند در اصلاح این صنعت موثر باشد.