تزریق ۱۲ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به سامانه نیما تا پایان سال جاری

وزیر نفت گفت: تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند خیره‌کننده دارد و پیش‌بینی شده است این روند رشد تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۶۰ درصد هم برسد

جواد اوجی با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند خیره‌کننده دارد و پیش‌بینی شده است این روند رشد تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۶۰ درصد هم برسد، اظهار کرد: تقاضا در دیگر بخش‌های هیدروکربوری (نفت خام و میعانات گازی) یک تا دو درصد پیش‌بینی شده است بنابراین هر اندازه در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار به‌دنبال جای مطمئن، کم‌ریسک، سودآور و تأمین خوراک پایدار برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد که هیچ جا مناسبت‌تر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری نیست زیرا ارزش افزوده بالایی دارد.

اوجی بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی تأکید کرد و با بیان اینکه افزون بر صادرات پتروشیمی، باید محصولات میانی پتروشیمی به کالاهای تکمیلی تبدیل شوند، افزود: نزدیک به ۱۵ هزار واحد صنعتی از خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی قابل برداشت دارد، ادامه داد: خوراک بیش از ۵۰ درصد پتروشیمی‌ها گاز است و امروز پتروشیمی‌ها روزانه  ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند که بخشی از آن به‌عنوان خوراک و بخشی هم برای تأمین سوخت استفاده می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی است و هر چقدر بتوانیم در این زمینه حرکت کنیم به اشتغالزایی و درآمدزایی کمک خواهیم کرد، ضمن اینکه محصولات پتروشیمی کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیده است.

اوجی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های پتروشیمی با وجود شرایط سخت و تحریم نزدیک ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: به جرأت می‌گویم  این مقدار تنه به تنه درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی حرکت می‌کند.

وزیر نفت به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تدابیری اندیشیده است که قیمت خوراک ثابت باشد تا سرمایه‌گذار مطمئن باشد، امیدواریم لایحه تصویب شود و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می کنند آسوده‌خاطر باشند.