دبیر علمی ستاد مقابله با کرونا:

تعطیلی سراسری در صورت بسته شدن کل کشور موثر است / دومینو ابتلا به بیماری قطع نشده است

عاطفه عابدینی با بیان اینکه اعمال تعطیلی رسمی سراسری هنوز معلوم نیست، گفت: اگر تعطیلی کشور به معنی لاک داون کامل باشد و همه جا اعم از مغازه ها، بازار ها، مراکز خرید و... مانند تعطیلی سراسری تهران در پیک اول تعطیل شود، می تواند موثر باشد.

به گزارش برنا، روز یک شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به رهبر انقلاب اسلامی نامه ای نوشت که در صورت موافقت ایشان، خواستار تعطیلی سراسری کشور برای کنترل پیک پنجم کرونا شد. نمکی در نامه ی خود نوشت:« شاید دوهفته تعطیلی جدی و ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستانها و فشار نفس گیر بر همکاران ما بکاهد.» در ادامه روز گذشته ( دوشنبه) رهبر انقلاب به نامه وزیر بهداشت پاسخ دادند. ایشان  از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.

در مرقومه رهبر انقلاب اسلامی خطاب به آقای روحانی رئیس‌جمهور آمده است: «پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی بخاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد».

در این خصوص نظر اعضای ستاد مقابله با کرونا می تواند شنیدنی باشد.

 

تعطیلی ادارات برای کنترل بیماری هیچ فایده ای ندارد

 

عاطفه عابدینی، دبیر علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر تعطیلی کشور به معنی لاک داون کامل باشد  و همه جا اعم از مغازه ها، بازار ها، مراکز خرید و… مانند تعطیلی سراسری تهران در پیک اول تعطیل شود، می تواند موثر باشد.

او با بیان اینکه تعطیل کردن سراسری کشور نیازمند شرایطی خاصی است، افزود: مردم نباید در طول تعطیلی سراسری قسط وام های خود و مالیات را پرداخت کنند. همچنین باید اجاره خانه ها و اجاره ی مغازه ها از موجرین دریافت نشود.

عابدینی ادامه داد: طی تعطیلی سراسری از لحاظ اقتصادی مردم باید حمایت شوند و اگر این شرایط ایجاد نشود نمی تواند عنوان کرد که تعطیلی موثر بوده است چرا که بسیاری از مردم برای مجبور اند برای کسب درآمد و پرداخت چنین مواردی سر کار حاضر شوند.

دبیر علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: در صورت عدم کنترل بیماری میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا حتی می تواند به بیش از ۴۰۰ نفر در روز برسد و در  شرایط خطرناکی هستیم که این تعطیلی می تواند برای حفظ جان افراد و خانواده های مهم باشد.

او افزود: تعطیلی ای که مردم بتوانند در آن به شهرهای مختلف سفر کنند و به رستوران های و کافی شاپ ها بروند و از طرفی فقط ادارات تعطیل باشد، هیچ فایده ای ندارد.

عابدینی ادامه داد: اعمال تعطیلی رسمی سراسری هنوز معلوم نیست و باید برای این اتفاق جوانب مختلف از نظر قابل اجرا بودن و عدم فشار اقتصادی به مردم مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در حال حاضر در هیچ یک از مراکز درمانی جایی برای بیماران نیست، گفت: شاهد این هستیم که مردم نیز پروتکل های بهداشتی و شیوه نامه ها را رعایت نمی کنند و دومینوی ابتلا قطع نمی شود.