توافق در مذاکرات وین نزدیک شد؟

این روزها مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی پیگیری می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران، کشورهای ۱+۴ و آمریکا برای دستیابی به توافق، دیدارهای فشرده‌ای را برگزار می‌کنند تا کار بر موضوعات چهارگانه را پیش ببرند.

مذاکرات در روز دوشنبه با دیدارهای دو جانبه و سه جانبه بین مذاکره‌کنندگان کشورمان و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

این روزها مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی پیگیری می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران، کشورهای ۱+۴ و آمریکا برای دستیابی به توافق، دیدارهای فشرده‌ای را برگزار می‌کنند تا کار بر موضوعات چهارگانه را پیش ببرند.

 مذاکره‌کننده ارشد کشورمان صبح روز دوشنبه عازم وین شد تا گفت‌وگوهای خود را از سر بگیرد. در غیاب باقری در وین مذاکرات نمایندگان ایران و ۱+۴ یک در سطح کارشناسی ادامه داشت.

کشورمان روز جمعه به تهران بازگشته بود تا به وظایف سیاسی و دیپلماتیک خود بپردازد و پس از دو روز اقامت در تهران با همه مقامات ذیربط بالادستی فنی و تخصصی در قالب یک برنامه سنگین و فشرده جلسات هماهنگی و مشورتی برگزار کرد.

مذاکرات در روز دوشنبه با دیدارهای دو جانبه و سه جانبه بین مذاکره‌کنندگان کشورمان و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

تا پیش از این توقف دو روزه، هیئت‌های مذاکره کننده گفت‌وگو های خود را با کار بر روی موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضامنی که دولت در واشنگتن توافقات بین‌الملل و این توافق را به سخره خواهد گرفت، دنبال می‌کردند.

هیئت مذاکره کننده کشورمان در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک دور هشتم در وین، روز گذشته (سه شنبه) جلسه مشترکی با هیئت مذاکره‌کننده فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار کرد.

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین در صفحه توییتر خود از برگزاری جلسه میان هیئت‌های روسیه و آمریکا با تمرکز ویژه بر روی مسائل مهم برجام خبر داد.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در این توییت نوشت که در مرحله پیشرفته فعلی مذاکرات مرور وضعیت برجام در قالب‌های دیگر نیز بررسی می‌شود.

اولیانوف همچنین در حساب توییتری خود در ارتباط با خواسته ایران از آمریکا جهت ارائه تضمین نوشت که ایران حق دارد از آمریکا تقاضای ضمانت کند.

اولیانوف نوشت: برخی از افراد نمی‌خواهند از سیاست شکست خورده فشار حداکثری درس بگیرند. ایرانی‌ها کاملا حق دارند در برابر تکرار این ماجراجویی فاجعه‌بار خواستار تضمین باشند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت مذاکرات و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی گفت: در راستای گفت‌وگوهایی که تاکنون انجام شده بسیاری از جداول آماده شده است. ستون های این جداول نیز آماده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد بخشی از پرانتزها پاک شده‌اند و در مورد ایده‌ها نیز تا حدود بسیار زیادی توافق انجام شده است و در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند.

خطیب زاده درباره موضوعات باقی‌مانده گفت: موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد و در این خصوص واشنگتن باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقی‌مانده به خصوص رفع تحریم‌ها اعلام کند. اگر این اتفاق در بازگشت تیم‌های مذاکره کننده کشورها به وین رخ دهد، می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.

در این میان موضع چین و روسیه بسیار منطقی بود و از خواسته‌های عقلانی جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند؛ در حالیکه مذاکره‌کنندگان ارشد اروپایی تلاش کردند که با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی و مقصرنمایی ایران، مسیر مذاکرات را از رسیدن به یک توافق خوب، منحرف کنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این باره تصریح کرد: نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه، نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امروز توافقات مهم‌تری را دنبال می‌کنیم تا در وین در زمانی کوتاه به یک توافق خوب و دست پیدا کنیم. در این موضوع نقش چین در کنار روسیه بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: امیدواریم که طرف‌های غربی هم با نگاهی واقع‌بینانه و با هدف نیل به یک توافق خوب که حقوق و منافع ملت ایران هم در آن دیده شود، مذاکرات را در وین دنبال کنند و ابتکار عمل داشته باشند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر نداشتن ابتکار عمل طرف‌های غربی در مذاکرات وین، تصریح کرد: اشکالی که در طرف‌های غربی وجود دارد، این است که هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا در non-paper هایی که تبادل می‌کنند و یا پیام‌هایی که از طرف برخی از واسطه‌ها می‌فرستند، حرف‌های خوب می‌زنند اما در عمل هیچ ابتکار عملی را ارائه نمی‌دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رفتار غربی‌ها در مقایسه با اظهاراتشان مبنی بر اینکه نگران هستیم و عجله داریم، نشان‌دهنده این است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما امیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.

در دورهای جدید از مذاکرات، طرف‌های غربی تلاش می‌کردند با بازی مقصرنمایی و تعیین ضرب الاجل‌های غیرواقعی، را تحت فشار قرار دهند تا هر گونه توافقی را بپذیرد اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که تنها به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکا است.

همزمان با برگزاری مذاکرات در وین، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و خانم آنالنا بائربوک همتای آلمانی وی که به مسکو سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک بر ضرورت همکاری برای حل و فصل مسائل مرتبط با مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین و احیای توافق هسته‌ای تاکید کردند.

آمریکا و کشورهای اروپایی باید بپذیرند که دلیل مذاکرات کنونی خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام بود و انفعال کشورهای اروپایی بر تشدید این وضعیت افزود. مسئولیت آمریکا عمل به تعهداتش در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

حسن نیت و ابتکارات دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان باعث شده است که گفت‌وگوها در مسیر درست برای حصول توافق خوب قرار بگیرد.