محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران:

تورم شدید، امکان توسعه اقدامات عمرانی در پایتخت را نمی‌دهد

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به برنامه‌های کاندیداهای پست شهرداری تهران گفت: تغییر در طرح تفصیلی در جهت بارگذاری در مناطق متراکم واشباع مسکونی، اداری و تجاری شاید به مصلحت شهر نباشد.

به گزارش ایلنا، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که کاندیداهای پست شهرداری در حوزه حمل و نقل مواردی را مطرح کردند که شما در شورای پنجم هم دنبال می‌کردید، موانعی که باعث شد در این دوره محقق نشود چه بود و پیش‌بینی شما از وعده‌های داده شده چیست؟ گفت:‌ اینکه اولویت داشتن موضوع حمل ونقل عمومی به فصل مشترک برنامه‌های کاندیداهای شهرداری، اعضای شورا و کارشناسان در طیف گوناگون سیاسی تبدیل شده است، پدیده‌ای مثبت و یک گام به جلوست.

او ادامه داد: گام دوم تامین منابع برای تحقق این اولویت است، به خصوص در سال‌های اخیر و آینده کوتاه مدت که وضعیت اقتصاد کشور و منابع مالی مدیریت شهری دچار بحران و کمبود جدی است، باید این اولویت در تامین منابع نیز رعایت شود، یعنی از هزینه‌های جاری به سوی سرمایه‌گذاری در حمل ونقل عمومی حرکت کنیم وپروژه‌های عمرانی نیز در این حوزه متمرکز باشند.

رویکرد بارگذاری در تهران باید به سمت بافت فرسوده باشد

 

هاشمی در ادامه به وعده‌ها در بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: در مورد نوسازی بافت‌های فرسوده نیز با وجود آنکه شهرداری نقش سرمایه گذار یا کارفرما ندارد اما نقش تسهیل‌گر و بسترساز دارد و باید به شکلی بارگذاری‌ها در شهر هدایت شود که سازندگان و سرمایه گذاران بجای برج‌سازی در مناطق اشباع و مرغوب تهران، بسوی بافت‌های فرسوده و اطراف ایستگاه‌های مترو هدایت شوند و جذابیت سرمایه‌گذاری برای آن‌ها در این مناطق ایجاد شود که الگوی توسعه تهران به توسعه پایدار و ایمن مبتنی برحمل ونقل عمومی تغییر یابد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نقش دولت در انجام وظایف خود جهت تامین تجهیزات حمل ونقل عمومی نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود، گفت: اگر دولت آینده مانند دولت دوازدهم بدلیل بحران‌های مختلف وتحریم نتواند منابع تامین تجهیزات مترو و اتوبوس را در تهران تخصیص دهند، مدیریت شهری برای تحقق برنامه خود در این حوزه کار دشوار خواهد شد.

هاشمی با اشاره به مشکل تامین اعتبارات سیستم حمل ونقل عمومی در شورای پنجم گفت: مشکل ما در این زمینه در دو حوزه بود، یک حوزه تحریم دولت آمریکا، که موجب شد منابع ارزی کشور دچار بحران شود و طبیعتا در این حوزه نیز مصوبات خوبی که دولت آقای روحانی در مورد تامین هزار واگن متروی تهران و ۱۹ هزار اتوبوس برای کشور داشت، اجرایی نشد و مشکل دوم، عدم هماهنگی وانسجام بین دستگاهی بود که مصوبات دولت بین حدود ده دستگاهی که در این حوزه مسئولیت داشتند، پاسکاری می‌شد و به نتیجه نمی‌رسید، حل این مشکل باید از بالا صورت گیرد و با توجه به حضور آقای قالیباف در ریاست مجلس، ایشان می‌تواند بصورت متمرکز از دستگاه‌های مختلف این مساله را پیگیری کند تا به نتیجه برسد.

 

ابهام در منابع حاصل از طرح پارک حاشیه‌ای

 

رئیس شواری شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از راهکارهای ارائه شده کاندیداهای پست شهرداری کسب درآمد از پارک حاشیه‌ای بود که از دوره پنجم نیز دنبال می‌شد که سرانجامی نداشت، چرا عمل به طرح پارک حاشیه‌ای محقق نشد و آیا برنامه ارائه شده را تحقق‌پذیر می‌دانید؟ گفت: طبیعتا مساله پارک حاشیه‌ای قابل تحقق است، اما نیاز به یک هماهنگی درون شهرداری و انجام روند قانونی برای انتخاب کارگزار وپیمانکار مربوطه دارد، البته شاید اعدادی که در مورد منابع حاصل از این طرح گفته می‌شود با ابهاماتی مواجه باشد، اما اصل طرح قابل اجراست.

 

تغییر در طرح تفصیلی در جهت بارگذاری در مناطق متراکم به مصلحت شهر نیست

 

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از کاندیداهای سمت شهرداری ساماندهی طرح تفصیلی را مطرح کردند، آیا این پیشنهاد را با توجه به طرح تفصیلی کنونی درست می‌دانید؟ اظهار کرد: ساماندهی طرح تفصیلی اگر با هدف رفع اشکالات آن و تعریف پهنه حمل ونقل عمومی در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی باشد، یک اقدام مناسب است و بارگذاری را بصورت هدفمند ومثبت در شهر هدایت می‌کند و در جهت انسان محور شدن شهر است، اما تغییر در طرح تفصیلی در جهت بارگذاری در مناطق متراکم واشباع مسکونی، اداری و تجاری شاید به مصلحت شهر نباشد.

او در پاسخ به این سوال که برنامه‌های ارایه شده را چند درصد شعاری و چند درصد عملی می‌دانید؟ گفت: اجازه دهید که اعضای شورای ششم نسبت به برنامه‌های ارائه شده، ارزیابی داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه توزیع عادلانه خدمات در شمال و جنوب یکی دیگر از برنامه‌های اعلام شده است که در دوره پنجم نیز دنبال شد، اما در این دوره رنگ‌پاشی به کوچه‌ها در جنوب بیشتر به چشم آمد و عملا از آنچه که مطلوب شهروندان هست فاصله داشت، آیا این مسأله را امکان‌پذیر می‌دانید؟ اظهار کرد: رویکرد محله محوری که یکی از راهبردهای شورای پنجم بود، در جهت متوازن کردن کیفیت ارائه خدمات در مناطق مختلف شهر بود و به نظرم تا حدی هم موفق بود، اگر روند احداث ایستگاه‌های اتش نشانی، بوستان‌ها و پروژه‌های محلی در دوره پنجم بررسی شود مشخص می‌شود که بیشتر به سود مناطق کمتر برخوردار یا اصطلاحا جنوب شهر بوده است و به نظرم ادامه همین رویکرد می‌تواند فاصله شمال وجنوب شهر را کاهش دهد.

 

وضعیت اقتصادی امکان توسعه اقدامات عمرانی را نمی‌دهد

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شعارهایی از جمله اداره شهر به سبک دوره پیشین و با توسعه گسترده اقدامات عمرانی را ممکن می‌دانید؟ گفت: اقتصاد کشور و وضعیت اقتصادی مردم و همین طور تورم شدید، امکان چنین رویکردی را نمی‌دهد، البته اگر تحولاتی در سیاست خارجی و شکستن تحریم‌ها رخ دهد می‌تواند رونق ایجاد شود اما در شرایط فعلی مساله اصلی تهران توسعه حمل ونقل عمومی بخصوص در شرایط کرونایی وکاهش ازدحام در مترو واتوبوس است تا بتوان از ابتلای بیشتر شهروندان جلوگیری کرد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که کدام کاندیدا را مناسب برای اداره شهر می‌دانید؟ گفت: اجازه دهید به مصداق ورود نکنم، اما بطور کلی رویکرد غیرسیاسی در شورا وانتخاب گزینه‌های اجرایی وکارشناسی که با مسائل و مشکلات شهرداری آشنا باشند، می‌تواند کارآمدی بیشتری را در مدیریت شهری به‌ همراه داشته باشد.