توسعه دانش بنیان با حمایت بانک ملی ایران

بانک ملی ایران، بزرگترین حامی شرکت های دانش بنیان است. این یک ادعا نیست، بلکه اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی آن را تایید کرده است.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، «شرکت دانش‌ بنیان» شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالاها و خدمات، در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان فعالیت می کند.

بسیاری از متولیان شرکت های دانش بنیان گرچه ایده های خلاقانه برای حل مسائل در اختیار دارند، اما بدیهی است که بسیار از این ایدها برای تبدیل شدن به عملیات اجرایی، به منابع مالی نیازمندند. بانک ملی ایران که از دیرباز حمایت از صاحبان ایده را در دستور کار داشته است،‌ اکنون و طبق یک فرایند برنامه ریزی شده، شرکت های دانش بنیان را تحت حمایت خود قرار داده است.

این روند تا جایی پیش رفت که دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور وقت، حمایت های بانک ملی ایران از شرکت های دانش بنیان را الگویی برای سایر بانک ها خواند. داده های موجود در بانک مرکزی نشان می دهد که تنها در سه ماه ابتدایی سال جاری، نظام بانکی به ۵۵۸ شرکت دانش بنیان معادل ۱۲۷.۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخته است.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم بیشترین تسهیلات در این مدت توسط بانک ملی ایران به مبلغ ۳۰.۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. به عبارت دیگر بیش از ۲۳ درصد تسهیلات شرکت های دانش بنیان را بانک ملی ایران پرداخت کرده است. تعدادی از شرکت های دانش بنیان که از بانک ملی ایران تسهیلات دریافت کرده اند

نام شرکت

مبلغ تسهیلات (میلیون ریال)

آریا ترانسفو قدرت

۱.۰۰۰.۰۰۰

البرز دارو

۱.۳۸۶.۷۹۰

مواد مهندسی مکرر

۹۰۰.۰۰۰

گرایش تازه کیش

۴۷۰.۰۰۰

صنایع آذر آب

۴۱۲.۹۸۰