جزئیات زمان تزریق واکسن کرونا در زنان باردار

یک متخصص زنان و زایمان گفت: زنان باردار در وهله اول باید دو دُز واکسن خود را تزریق کنند و بدون هیچ فاصله زمانی و بدون ایجاد وقفه با بارداری اقدام کنند.
به گزارش فارس، میرعشقی، متخصص زنان و زایمان به پرسش‌هایی درباره شرایط تزریق واکسن کرونا در زنان باردار پاسخ داد.
وی به زنانی که تصمیم به بارداری دارند توصیه کرد: این خانم ها در وهله اول باید دو دُز واکسن خود را تزریق کنند و بدون هیچ فاصله زمانی و بدون ایجاد وقفه با بارداری اقدام کنند.

میرعشقی در مورد تزریق واکسن کرونا به زنان باردار گفت: این خانم‌ها به دلیل رشد و تکامل اعضاء و جوارح جنین در رحم نباید تا ۱۲ هفته اول بارداری به تزریق واکسن اقدام کنند. اگر مادر بارداری دُز اول را تزریق کرده و بعد متوجه بارداری خود شده است باید تا ۱۲ هفتگی بارداری خود صبر کرده و سپس واکسن خود را دریافت کند.

 

وی افزود: وزارت بهداشت واکسن سینوفارم را برای تزریق به مادران باردار توصیه می کند چون از ویروس کشته شده ساخته شده  و عارضه ای برای مادران باردار ایجاد نمی کند.

 

متخصص زنان و زایمان  تاکید کرد: خانم های باردار بالای ۳۵ سال، شاغلان مراکز بهداشتی و مادران بارداری که همسران آنها در مراکز بهداشتی کار می کنند و با بیماران کرونایی در ارتباطند، زنان بارداری که دو قلو یا چند قلو دارند و افرادی که آی وی اف کرده اند در اولویت واکسیناسیون قرار دارند. همچنین خانم های باردار چاق که بی ام آی آنها بالای ۳۵ باشد و افرادی که بیماری زمینه ای مثل آسم و دیابت و فشار خون داشته و یا بالای ۲۸ هفته بارداری هستند هم در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

 

وی تاکید کرد: زنان بارداری که در هفته ۳۹ بارداری خود هستند نباید واکسن تزریق کنند و تا ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از زایمان خود صبر کنند تا پس از آن با اطمینان از اینکه دچار عوارض زایمان و سزارین نشده و علائم کووید ۱۹ ندارند واکسینه شوند. زنان بارداری هم که سقط داشته‌اند باید بین ۱۰ تا ۱۵ روز پس از سقط و انجام معاینه به تزریق واکسن اقدام کنند.

 

میرعشقی خاطرنشان کرد: زنان بارداری که تمایل دارند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند می توانند این واکسن را ۱۵ روز پس از تزریق واکسن کرونا دریافت کنند. ماردانی که RH  منفی دارند نگران نباشند چون تداخلی بین تزریق واکسن کرونا و آمپول روگان وجود ندارد.

 

این متخصص زنان و زایمان درباره زنان بازداری که  به دلیل تورم در بدن با بی حسی دست ها مواجه می شوند که با گز گز هم همراه است گفت:  با کاهش تحرک دستها می توان این علائم را کم کرد. معمولا پس از زایمان این علائم از بین می رود اما اگر مادر تحت فشار زیادی است باید به ارتوپد مراجعه کند. برای درد لگن در زنان  باردارهم باید به متخصص زنان مراجعه کرد تا دلیل آن مشخص شود.