محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم اعلام کرد:

حضوری شدن امتحانات در ترم جاری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت علوم گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم به شیوه حضوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.
محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره حضوری شدن امتحانات در ترم جاری گفت: بر اساس مصوبات ستاد از سرگیری آموزش حضوری وزارت علوم، برگزاری امتحانات پایان ترم به شیوه حضوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا در برنامه عملیاتی خود، آن را در نظر بگیرند و پیش بینی لازم را انجام دهند.

 

وی در ادامه با اشاره به بازه زمانی امتحانات حضوری گفت: به طور معمول دوره زمانی تعیین شده امتحانات پایان نیمسال به شیوه حضوری دو هفته است، اما در حال حاضر با توجه به درخواست برخی دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش آن تا چهار هفته، این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفته است تا دانشگاه‌ها بتوانند بازه امتحانات را از دو هفته به چهار هفته افزایش دهند.

 

آهنچیان بیان کرد: وقتی بازه امتحانات از دو هفته به چهار هفته افزایش پیدا کند، قدرت مانور دانشگاه‌ها برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دانشجویان در گروه‌های مختلف جهت حضور برنامه ریزی شده در دانشگاه برای شرکت در امتحانات حضوری افزایش پیدا می‌کند.

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش و عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: به خصوص دانشگاه‌هایی که اکثریت دانشجویان آنان غیربومی و در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، با بیشترین مشکل مواجه هستند، زیرا دانشجویان کارشناسی هم از لحاظ تعداد بیشتر هستند و هم ارزشیابی آن‌ها معمولا به شیوه امتحانات کتبی یا عملی در پایان ترم انجام می‌شود. استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را عمدتا به روش انجام پروژه و تحقیق در طول نیمسال تحصیلی ارزشیابی می کنند و در تجربه دوره استفاده از آموزش غیرحضوری در دوره همه گیری کرونا، معمولا در ارزشیابی یا امتحان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مشکلی وجود نداشته است.

 

وی افزود: دانشگاه‌ها بر حسب امکانات دانشگاهی و زیرساخت‌ها مانند خوابگاه، غذاخوری، نسبت دانشجوی غیربومی به بومی می‌توانند برنامه ریزی کرده و برنامه نهایی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه به آنها اعلام کنند. دانشجویان موظفند در زمانی که دانشگاه به آن‌ها اطلاع رسانی و اعلام می‌کند، حضور پیدا کنند.

 

آهنچیان با تاکید بر اینکه دانشجویان برای شرکت در امتحانات باید واکسینه شده باشند، گفت: دانشجویان جهت حضور در امتحانات حتما باید واکسینه شده و حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند در غیراینصورت اجازه حضور در دانشگاه و در نتیجه شرکت در امتحانات را نخواهند داشت.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها مسئول برنامه‌ریزی‌های عملیاتی ویژه خود هستند، زیرا هر دانشگاهی ممکن است بر اساس زیرساخت‌ها و امکانات خود به برنامه ریزی متفاوتی نیاز داشته باشد. به همین دلیل این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده است که طبق شرایط خود، برنامه را تنظیم و به دانشجویان خود اعلام کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حوزه برگزاری امتحانات حضوری به دانشگاه‌ها تفویض اختیار شده و آیا دانشگاه‌ها می‌توانند امتحانات را مجازی برگزار کنند؟ گفت: خیر، اگر دانشگاهی دلیل موجهی برای مثال مرتبط با رنگ‌بندی شهر و منطقه برای عدم برگزاری امتحانات به روش حضوری داشته باشد،  بر اساس اعلام استانداری و یا فرمانداری به منظور هماهنگی با مراجع مربوطه و برای مراقبت از سلامت جامعه دانشگاهی، می‌تواند امتحانات را به روش مجازی برگزار کند، در غیراینصورت و در حالتی که محدودیتی از این جنس وجود نداشته باشد، دانشگاه‌ها موظف به برگزاری امتحان حضوری هستند.

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش و عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که تکلیف دانشجویانی که برای ایام امتحانات به تهران می‌آیند و باید در خوابگاه اسکان داده شوند، چیست؟ گفت: افزایش بازه امتحانات به چهار هفته به این معنی نیست که دانشجویان غیربومی باید تمام این مدت را برای امتحان در دانشگاه خود در شهر تهران باشند. هرچند رفت و آمد اجتناب ناپذیر است، اما آنها می توانند پس از بازه امتحانات که هر دانشگاه تعیین می کند، تا شروع ترم بعد به محل زندگی خانواده خود برگردند. ضمن اینکه بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، بسیاری از محدودیت های ناشی از کرونا در تردد و مسافرت لغو شده است و قدرت پیش بینی‌کنندگی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.

 

آهنچیان گفت: تسهیلاتی که ایجاد شده است، شرط مراعات کامل مقررات بهداشتی را نفی نمی‌کند. به این معنی که دانشجویان هم باید واکسینه شده باشند و هم در رفت و آمدها از شهر محل زندگی‌شان به دانشگاه مقررات فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. به محض ورود دانشجویان به دانشگاه برنامه ریزی، نحوه حضور و اسکان آنان با حفظ کامل پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه و غذاخوری و سایر اماکن عمومی بر عهده دانشگاه است.

 

وی درخصوص دانشجویانی که از محل تحصیل آنها از محل زندگی آنها جداست، گفت: به جز برخی زیرنظام‌ها مانند دانشگاه‌های علمی کاربردی، نسبت بزرگی از دانشجویان دانشگاه‌ها غیربومی هستند. برای مثال بیش از نیمی از دانشجویان دوره‌های کارشناسی ما غیربومی هستند که حساسیت مدیریت این گروه از دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

آهنچیان در پاسخ به این سوال که آیا در همان زمان امتحانات به دانشجویان کارشناسی خوابگاه داده می‌شود؟ گفت: بله، چون بازه امتحانات طولانی تر شده است و دانشگاه می‌تواند به نحوی برنامه ریزی کند که در این بازه یک گروه از دانشجویان را اسکان دهد، سپس دانشجویانی که امتحانات آنان تمام شده است و خوابگاه را ترک کردند، گروه بعدی اسکان داده خواهد شد. البته همه این موارد از سوی دانشگاه‌ها به خوبی مدیریت خواهد شد و همان طور که بارها اعلام شده است پیش از هر چیزی، هدف، حفظ سلامتی جامعه دانشگاهی و سپس حفظ و ارتقای کیفیت آموزش و ارزشیابی از دانشجویان است.

 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به این پرسش که آیا اکنون همان رویه سابق نسبت به غیبت دانشجویان برای امتحانات اعمال می‌شود یا به خاطر کرونا و وضعیتی که وجود دارد با دانشجویان مساعدت می‌کنید؟ گفت: در گذشته اگر دانشجویی برای غیبت خود دلیل موجهی داشت و نمی‌توانست در آزمون شرکت کند با ارائه مستندات دلیل غیبت خود را عنوان می‌کرد تا با بررسی و تصویب مراجع دانشگاهی نمره صفر برای او منظور نشود. اکنون نیز در شرایط کرونایی همین رویه برقرار است یعنی اگر دانشجویی مدعی شود به دلیل بروز مشکل یا محدودیتی خارج از اراده وی، مانند ابتلا به بیماری کرونا نتوانست در امتحان شرکت کند می‌تواند مستندات خود را به دانشگاه ارائه دهد و در این صورت اگر در آزمونی غیبت کند و دانشگاه آن غیبت را موجه تشخیص دهد، نمره او در آن درس صفر در نظر گرفته نمی شود.

 

آهنچیان خاطرنشان کرد: ظرف قریب به ۲ سال گذشته، تمامی برنامه ریزی‌ها و تصمیمات اتخاذ شده در وزارت علوم و در دانشگاه‌ها، بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است. این اقدامات و زحمات طاقت فرسایی که همکاران عزیز ما در دانشگاه‌ها به منظور ازسرگیری آموزش حضوری دانشجویان تقبل می‌کنند مادامی است که مجوزهای لازم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت علوم داده شده باشد.