حمله طالبان مردم افغانستان را به سمت ایران سرازیر کرد

گزارش ها از افغانستان حاکی است سقوط شهرستان «کنگ» در نزدیکی شهر زرنج مرکز استان نیمروز باعث شد که شهروندان نیمروز پیش از حمله طالبان به شهر ، خانه هایشان را ترک کرده و راهی ایران شوند.

به گزارش ایرنا،  ویدئوهای منتشر شده در پل ابریشم بین ایران و افغانستان نشان می دهد که تعداد زیادی از خانواده‌ها به مرز رسیده و از مرزبانان ایران درخواست می کنند که به آنها اجازه دهند وارد خاک آن کشور شوند.

 

رسول موسوی مدیرکل غرب آسیا در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیترش با انتشار تصاویری از حرکت پناهجویان افغان به سمت خاک ایران ، نوشت: صحنه های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد!

 

در تصاویر این گونه به نظر می رسد که مرز بان ایرانی در ورودی را بروی پناهجویان می بندد اما گزارش خبرنگاران افغان حاکی است که ایرانی‌ها مرز را بروی آوارگان گشوده و آنها را به اردوگاه در خاک ایران رهنمایی کرده اند.

 

در چنین وضعیتی شماری از افراد در رسانه‌ها اجتماعی از جمله فیسبوک نوشتند که «عبدالکریم براهوی» استاندار نیمروز و فرمانده پلیس نیز به طرف ایران فرار کرده اند.

 

اما لحظاتی بعد استاندار نیمروز با نشر ویدئوی در فسبوک فرار خود و فرمانده پلیس را تکذیب کرد و به مردم اطمینان داد که از آنها دفاع می کند و هیچ خطری شهر را تهدید نمی کند.

 

وزارت دفاع افغانستان هم با انتشار اطلاعیه ای گفته است که نیروی کماندو را به نیمروز فرستاده و به مردم اطمینان داده است که اجازه نمی دهند شهر نیمروز به دست طالبان سقوط کند.

 

محمدیونس عرب عضوی شورای استانی نیمروز گفت که وضعیت در شهر عادی است و ادعای سقوط شهر زرنج صحت ندارد و خودش در مقر استانداری حضور دارد.

 

محاصره شهرهای هرات و نیمروز مردم این مناطق را بشدت نگران کرده است. در هر منطقه ای که طالبان مسلط شوند، مردم بصورت دسته جمعی این مناطق را ترک می کنند.

 

به همین دلیل احتمال دارد که با هرگونه پیشروی طالبان در شهرهای هرات و نیمروز سیل از مهاجران به طرف ایران سرازیر شوند و مردم افغانستان زندگی در سایه حاکمیت وحشت طالبان را تحمل نمی توانند.

 

شب گذشته شهرهای هرات و لشکرگاه شاهد نبرد سنگین بین افراد طالبان و نیروهای دولتی افغانستان بود.

 

استانداری هرات افغانستان اعلام کرده است که ۳۵ عضو گروه طالبان در درگیری شب گذشته در هرات کشه شده اند.

 

وزارت دفاع افغانستان از شهر لشکرگاه نز گزارش داده است که ۹۵ جنگجوی طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش در شهر لشکرگاه کشته شده شده و فرمانده قطعه سرخ این گروه  به نام «مولوی مبارک» نیز در بین کشته شدگان است.

 

وزارت دفاع افغانستان امروز جمعه در یک اطلاعیه‌ای جداگانه گفته است که طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۰۹ عضو گروه طالبان در حملات هوایی و زمینی ارتش کشته و ۲۰۹ تن دیگر هم زخمی شده ند اما طالبان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده است.