رتبه برتر بانک ملت در شاخصهای مالی
بانک ملت در سال ۱۳۵۸ و با ادغام ۱۰ بانک و سرمایه اولیه ۵/ ۳۳میلیارد ریال تشکیل شد. این بانک در سال ۱۳۸۷ به سهامیعام تبدیل و در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. امروز سرمایه ثبت شده این بانک به بیش از ۲۰۷هزار میلیارد ریال رسیده است و ۲۰درصد از منابع بانکی کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار این بانک تا به امروز حدود ۸۱۸هزار میلیارد ریال است و با میانگین معامله ۲۷۰ میلیون برگ سهم در روز، درلیست سهام بزرگ و شاخصساز بورس قرار دارد.
به گفته هیاتمدیره، این بانک در سال ۹۹ رتبه اول در مانده سپردههای جاری، رتبه اول مانده سپرده ارزی و رتبه دوم در صدور ضمانتنامه را کسب کرد.
درحال حاضر شرکتهای سرمایهگذاری استانی با ۲/ ۱۱درصد و دولت جمهوری اسلامی با ۱۶/ ۱۱درصد، صندوق سرمایهگذاری واسطهگری یکم با ۶۷/ ۵ درصد و صندوق سرمایهگذاری بازارگردانی ملت با ۳۵/ ۵درصد بیشترین سهام این شرکت را در اختیار دارند.
طبق آخرین گزارش منتشر شده از عملکرد، این بانک در ۵ ماه اول سال مالی، ۲۱۲هزار میلیارد ریال از جمع تسهیلات اعطایی درآمد کسب کرده است که نسبت به ۱۲۹هزارمیلیارد ریال درمدت مشابه سال قبل ۶۴درصد رشد داشته است. تسهیلات ارزی با ۳۱هزارمیلیارد ریال، سایر تسهیلات با ۱۰۴هزارمیلیارد و فروش اقساطی با ۱۸هزارمیلیارد ریال بیشترین سهم را در درآمدزایی این بانک داشته است. این بانک در همین بازه ۱۳۳هزار میلیارد ریال بابت سود انواع سپردههای سرمایهگذاری متعهد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۷۲هزارمیلیارد ریال) بیش از ۶۰درصد رشد داشته است. گواهی ویژه سرمایهگذاری عام با ۳۵هزارمیلیارد، سپردههای بلندمدت دوساله با ۲۹هزارمیلیارد و سپردههای کوتاهمدت با ۲۴هزارمیلیارد بیشترین سهم را داشتهاند که براین اساس بانک توانسته «نسبت درآمدها به سود سپردهها» را بهبود ببخشد. در جدول (یک) این نسبت را از سال ۹۵ مشاهده میکنید. نکته قابل توجه دربررسی عملکرد بانک ملت؛ عنوان «سایر حسابها» است. این عنوان که بخش قابل توجهی از درآمدهای بانک را در بر میگیرد تاحدی مبهم است. با پیگیری گروه تحلیلی «دنیای اقتصاد» متاسفانه مسوولان بانک در این رابطه هیچ توضیح اضافهای ندادند.
عملکرد این بانک در عرصه خدمات ATM و به طور کلی بانکداری الکترونیک مناسب بوده که در نتیجه آن نسبت «درآمد به هزینه کارمزدی» در این بانک بهبود یافته است. در جدول (۲) این نسبت را از سال ۹۵ مشاهده میکنید. با توجه به ثابت بودن تعرفه کارمزد خدمات در بانکها افزایش ارقام نشان از بهبود عملکرد دارد. توجه داشته باشید که رقم آخر برای خالص درآمد کارمزد در ردیف ۱۴۰۰ برای سه ماه نخست امسال است.
عملکرد بانک در مجموع منجر به افزایش سودسازی این بانک شده است. به طوری که سود خالص این بانک از ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ به بیش از ۱۳۶هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ رسید. در ماههای ابتدایی سالجاری سود این بانک ۲۰هزار میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل (۸/ ۵هزارمیلیارد ریال) افزایش ولی نسبت به فصل قبل (۹/ ۴۹هزار میلیارد ریال) کاهش داشته است. این موضوع در سالهای متوالی مرسوم است و درمورد کاهش درآمدها نسبت به فصل قبل نمیتوان اظهارنظر کرد. ولی افزایش درآمدها نسبت به مدت مشابه در سال قبل عملکرد مثبت این بانک را نشان میدهد. البته از افزایش حجم نقدینگی و تورم نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار نباید غافل شد.
روند معاملات وبملت در بازار سهام
با توجه به نسبتهای سودسازی مناسب این بانک در دو سال گذشته، سهام این بانک دریک مسیر صعودی بلندمدت در حال حرکت است. هرچند این روند صعودی را میتوان به اکثر سهام موجود در بازار نسبت داد. سهام این بانک در جریان ریزش بازار در سال ۹۹ به دلیل افزایش سرمایه بسته بود و بعد از بازگشایی قیمت آن حدود ۳۰درصد کاهش یافت، اما در ماههای آخر سال ۹۹ از روند نزولی خارج شد و هم اکنون دریک بازه ثابت در حال نوسان است.
درادامه تغییرات شاخصهای «قیمت به بازده انتظاری (p/ e)»، «قیمت به فروش یا درآمد حاصل از خدمات(p/ s)» و «قیمت به ارزش دفتری(P/ B)» این بانک را بررسی میکنیم. هرسه شاخص در طول یک سال گذشته بهبود یافته است و این نشان میدهد که قیمت سهام نسبت به ارزش فعالیتهای آتی این بانک در حال بهبود است. باید توجه داشت که هیچ پیشنهادی در مورد خرید یا فروش سهام این بانک داده نمیشود و ما در این گزارش صرفا به بررسی شاخصهای نشاندهنده عملکرد این بانک پرداختیم.
نسبت قیمت به بازده انتظاری (P/ E) : این نسبت در نیمه اول سال ۹۹ با افزایش قیمتها در بازار به سرعت افزایش یافت، ولی به تدریج با ملایم شدن بازار بهبود یافت و امروز حدود ۵/ ۵ است. افزایش EPS این شرکت در سال گذشته نیز در کنار کاهش نسبی قیمت به بهبود این نسبت کمک کرد.
نسبت قیمت به ارزش دفتری فعالیتها (P/ B): با افزایش ارزش فعالیتهای بانک ملت در بازه زمانی یکساله این نسبت همواره در حال بهبود است در حال حاضر این نسبت حدود ۶/ ۱است. این نسبت هرچه به یک نزدیکتر باشد نشاندهنده کیفیت بهتر در ساختار فعالیتها است. هرچند این به تنهایی نمیتواند به عنوان مرجع تصمیمگیری استفاده شود و تحلیل آن باید در کنار دیگر شاخصها صورت پذیرد.
نسبت قیمت به فروش یا بازده خدمات(P/ S): هرچند این نسبت برای بانکها و موسسات خدماتی چندان دقیق نیست، اما میتوان به عنوان یک گزینه برای تایید دیگر شاخصها به آن مراجعه کرد. این نسبت نیز درحال بهبود است و با توجه به افزایش درآمدها و نیز بهبود نسبت درآمد به فروش (در بالا ذکر کردیم که بانک ملت در سال ۹۹ رتبه ششم را در نسبت درآمد به فروش در بین ۱۰۰ شرکت برتر داشته است)، چشمانداز مثبتی را برای این بانک نشان میدهد. این نسبت هم اکنون حدود ۱/ ۲ است.
با توجه به شاخصهای مالی و اطلاعات منتشر شده از این بانک میتوان نتیجه گرفت، به طور کلی عملکرد بانک ملت در مورد کاهش هزینهها و افزایش دسترسی به منابع ارزانقیمت مناسب است. این بانک توانسته بهرهوری را در خدمات خود افزایش دهد و سودساز شود. این بانک در سال ۹۹ نه تنها اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشت، بلکه بخش عمدهای از منابع خود را در شبکه بین بانکی به دیگر بانکها انتقال داد و از این طریق درآمد مناسبی را شناسایی کرد. درمورد خدمات بانکی بزرگترین ریسک، تحریمهای آمریکاست که تغییر رویکرد درآن میتواند تاثیر بسیار زیادی بر بانکها بگذارد. در درجه دوم قوانین حاکم بر شبکه بانکی میتواند مورد توجه باشد که امید است با بهبود ساختارها، شرایط برای بهبود عملکرد سیستم بانکی ایران مهیا شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0