رکوردزنی بی‌سابقه در نقدینگی کشور

بررسی آمار پایه پولی در این ماه نیز نشان از روند رو به رشد نقدینگی در کشور در سه ماه گذشته داشته است.
رشد سالانه نقدینگی در کشور در اولین ماه پاییز به بی سابقه ترین سطح خود در یک دهه اخیر رسید. بررسی آمار پایه پولی در این ماه نیز نشان از روند رو به رشد این متغیر در سه ماه گذشته داشته است.

آمارهای بانک مرکزی از رکوردهای متغیرهای پولی در کشور نشان دهنده مسیر صعودی شاخص های کلان اقتصادی در مهر ماه سال جاری بوده است. در این آمارها مشاهده می شود رشد سالانه نقدینگی در کشور به بیشترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است.

 

روند رو به رشد در پایه پولی

طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی پایه پولی در مهر ماه با ۱٫۵۴ درصد رشد نسبت به ماه گذشته به ۵۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این متغیر در شهریور ماه دچار کاهش شده و در دو ماه بعد مرتبا مسیری افزایشی پیدا کرده است. مقایسه پایه پولی در این موعد با ماه مشابه در سال گذشته نشان می دهد ۳۶٫۴ درصد رشد در این شاخص شکل گرفته که البته از این میزان در ماه های قبل کمتر بوده است.اما مهمترین اتفاق در رکوردزنی نقدینگی درکشور در این تاریخ بوده است.

براساس آمارهای بانک مرکزی نقدینگی مهر ماه تقریبا به ۴ هزار و ۲۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به ماه قبل ۳٫۹ درصد افزایش پیدا کرد. این رشد ماهانه در نقدینگی در هفت ماه گذشته نیز بالاترین به حساب می آید.

در این ماه طبق آمارها مطالبات بانک مرکزی از بانکها و خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بیشترین سهم را در بالابردن این متغیر داشته اند.

رکوردزنی بی سابقه در نقدینگی

مقایسه میزان نقدینگی در این ماه با ماه مشابه خود در سال گذشته نشان می دهد متغیر تورم ساز کشور ۴۲٫۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده که بالاترین میزان رشد در این متغیر در یک دهه گذشته بوده است.

توضیح بانک مرکزی در خصوص این رشد بی سابقه اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل داراییها و بدهیهای بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک سپه (بواسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده است. به گفته این نهاد این امر صرفاً ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و واجد آثار پولی و تورمی به لحاظ افزایش نقدینگی نیست. در واقع بخشی از نقدینگی که قبلا در رادار بانک مرکزی نبوده موجب شده این رکورد ثبت شود. از این رو برخی اعتقاد دارند امکان مقایسه نقدینگی با گذشته روا نیست زیرا نقدینگی اضافه شده جدید نیست بلکه کشف شده است.

بانک مرکزی نیز به همین دلیل تاکید دارد: درصورت کسر این رقم ازنقدینگی  رقم حقیقی رشد این شاخص در مهر ماه برابر با ۴۰٫۱ درصد است. هرچند مقایسه رقم تعدیل یافته رشد سالانه نقدینگی در کشور نیز با سال های قبل نشان از سطح بالای آن در دهه اخیر داشته است.

در صورتی که رشد واقعی نقدینگی مهر ماه را برابر با ۴۰٫۱ درصد درنظر بگیریم رتبه مهر ماه در میان ماه های ۱۰ سال اخیر یا ۱۲۰ ماه گذشته مکان هفتم خواهد بود. به عبارت دیگر هفتمین رکورد در یک دهه اخیر که نشان دهنده سطح بالای رشد این شاخص در کشور است.