زنان باردار واکسن سینوفارم تزریق کنند

یک متخصص زنان و زایمان گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که واکسن کرونا سینوفارم در زنان باردار استفاده شود، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی این بیماری است.

به گزارش ایسنا، مریم حیدری بیرانوند، متخصص زنان و زایمان، اظهار کرد: از شروع پاندمی کووید ۱۹ تحقیقات بر روی زنان باردار نشان داده که اگرچه علائم این بیماری و میزان مرگ مشابه زنان غیرباردار بوده ولی این افراد تا حدی بیشتری در معرض خطر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی ادامه داد: کووید در مادران می‌تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان‌های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی زودرس کیسه آب، افزایش میزان سزارین و مرگ آن‌ها شود.

 

حیدری عنوان کرد: با توسعه انواع واکسن و شروع جهانی واکسیناسیون از زمستان ۹۹، امیدهای زیادی برای نجات بیشتر جان انسان‌ها و کاهش عوارض شدید بیماری در همه گروه‌های جمعیتی ایجاد شده است، اما با توجه به استفاده اضطراری از این واکسن‌ها و همچنین کمبود اطلاعات بالینی و اثرات بر بارداری و جنین آن‌ها ابهاماتی وجود دارد.

 

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به این‌که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک‌وی جزء واکسن حاوی ناقل ویروسی هستند، عنوان کرد: این واکسن‌ها از نسخه اصلاح شده ویروسی متفاوت تهیه شده و پیش از این واکسن‌های مشابهی که از همین حامل ویروسی استفاده می‌کنند مانند واکسن ابولا، در تمام سه ماهه‌های بارداری آزمایش شده‌اند و هیچ تاثیر نامطلوب و عوارض جانبی مربوط به بارداری از جمله پیامدهای نامطلوبی که نوزاد را تحت تأثیر قرار دهد، نشان نداده‌اند.

 

وی افزود: تاکنون مطالعه بالینی از تأثیرگذاری این واکسن‌ها و همچنین عوارض آن‌ها در خانم‌های باردار منتشر نشده است.

حیدری ادامه داد: دسته دیگری از واکسن‌ها مانند سینوفارم، سینوواک و بهارات از تکنولوژی واکسن حاوی ویروس غیر فعال شده استفاده می‌کنند و واکسن‌های مشابه قبلی مانند واکسن هپاتیت ب و کزاز فاقد عوارض جانبی برای زنان باردار بوده‌اند.

 

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که واکسن کرونا سینوفارم در زنان باردار استفاده شود، چراکه مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی این بیماری است و همچنین آزمایش بارداری قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌شود.

 

وی بیان کرد: تاکنون بیش‌از ۱۰۰ هزار زن باردار در آمریکا و اروپا و برخی از کشورهای آسیایی توسط واکسن‌های مختلف علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند و عارضه خاصی در سلامت آن‌ها و فرزندانشان مشاهده نشده است.

 

حیدری با اشاره به این‌که مطالعات اندک چاپ شده نشان داده‌اند که آنتی بادی‌های ضد ویروس کووید-۱۹ در سرم بند ناف نوزادان و مادر قابل ردیابی بوده که بیانگر این است که واکسن‌ها از طریق عبور آنتی‌بادی‌ها از جفت به جنین می‌توانند باعث محافظت نوزادان در برابر بیماری کووید-۱۹ شوند، تصریح کرد: همچنین گزارش‌های اخیر نشان داده که در شیر مادرانی که واکسن علیه ویروس کووید-۱۹ وجود دارد و این می‌تواند به ایمنی نوزادان کمک کند.

 

این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: اخیراً وزارت بهداشت بخشنامه‌ای مبنی  بر دستورالعمل تزریق واکسن‌های موجود در ایران در زنان باردار و شیرده منتشر کرده که طبق این دستورالعمل، واکسن سینوفارم در زنان باردار با شرایطی خاص بعد از هفته دوازدهم بارداری و پس از اخذ رضایت از مادر و مشاوره‌های لازم قابل انجام است.

 

وی با بیان این‌که اگرچه اکثر واکسن‌های موجود علیه کووید-۱۹ ایمن هستند، اما عوارض جانبی حداقلی در همه واکسن‌ها وجود دارد، تصریح کرد:  این عوارض می‌تواند شامل درد و سوزش محل تزریق، تب، خستگی، درد عضلات، راش و به صورت نادر واکنش‌های آلرژیک شود.

 

حیدری عنوان کرد: نتایج آزمایش‌های بالینی حاکی از آن است که افراد باردار پس از واکسیناسیون، عوارض جانبی متفاوتی با افراد غیر باردار نشان نداده‌اند.

 

این متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: علاوه‌بر تزریق واکسن در بارداری، هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند گذاشتن ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست‌ها، بهداشت تنفسی و سرفه، جلوگیری از ازدحام جمعیت و عدم حضور در مکان‌های شلوغ و اطمینان از تهویه مناسب اهمیت فراوانی دارد.