سازمان ملل: خدمات اساسی در افغانستان در حال فروپاشی است

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که افغانستان با فروپاشی خدمات اساسی روبروست و کمک‌های دیگر نیز رو به اتمام است.
به گزارش فارس، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد با بیان اینکه میلیون‌ها افغان نیاز به کمک غذایی و کمک‌های بهداشتی دارند، گفت که افغانستان با فروپاشی خدمات اساسی روبروست و کمک‌های دیگر نیز رو به اتمام است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) امروز (سه‌شنبه) گفت که افغانستان با فروپاشی خدمات اساسی روبروست.

 

«ینس لارک» سخنگوی این نهاد سازمان ملل در نشست خبری این سازمان با بیان اینکه میلیون‌ها افغان نیاز به کمک غذایی و کمک‌های بهداشتی دارند، از اهداکنندگان خواست در آستانه کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان در ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) کمک‌های بیشتری ارائه کنند.

سازمان ملل متحد تقاضای کمک تقریباً ۲۰۰ میلیون دلاری بیشتر برای کمک‌های نجات‌بخش در افغانستان کرد.

 

آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که مبلغ اضافی به این معناست که در حال حاضر در مجموع ۶۰۶ میلیون دلار برای کمک به افغانستان تا پایان سال نیاز است.

 

ینس لارک گفت: خدمات اساسی در افغانستان در حال فروپاشی است و مواد غذایی و دیگر کمک‌های نجات‌بخش در حال اتمام است.

 

این موضوع قرار است دوشنبه آینده در نشست وزیران در ژنو به میزبانی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مورد بحث قرار بگیرد.

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش هفته گذشته هنگام اعلام کنفرانس کمک به افغانستان هشدار داد که این کشور که اکنون پس از ۲۰ سال جنگ تحت کنترل طالبان است، با یک فاجعه انسانی در حال پیدار شدن، روبرو است.

 

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که کشورها در این کنفرانس سخاوتمندانه متعهد شوند و گفت: ۶۰۶ میلیون دلار برای ارائه کمک‌های غذایی و معیشتی حیاتی برای حدود ۱۱ میلیون نفر و خدمات بهداشتی ضروری برای سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیاز است.

 

این بودجه همچنین قرار است برای درمان سوء‌تغذیه حاد بیش از یک میلیون کودک و زن، آب و مسائل بهداشتی و حفاظت از کودکان هزینه شود.

 

حتی قبل از تحولات اخیر افغانستان، این کشور به شدت وابسته به کمک بود و ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن از منابع مالی خارجی تامین می‌شد.

 

سازمان ملل متحد هشدار داده که ۱۸ میلیون نفر با فاجعه انسانی روبرو هستند و ۱۸ میلیون نفر دیگر نیز ممکن است به سرعت در چنین شرایطی قرار بگیرند.

 

به گفته این نهاد، ۴۱۳ میلیون دلار از درخواست جدید مرتبط با نیازهای برآورده نشده درخواست سابق است، در حالی که ۱۹۳ میلیون دلار به نیازهای جدید و تغییرات هزینه‌های عملیاتی اختصاص می‌یابد.

 

پیش از این، «ماری الن مک‌گرورتی» مسئول برنامه جهانی غذا در افغانستان به رویترز گفته بود که با وخامت اوضاع سیاسی و خشک‌سالی‌های اخیر، افغانستان در آستانه‌ «فروپاشی اقتصادی و فاجعه‌ی انسانی» است.