دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:

سفر رابرت مالی به روسیه و فرانسه برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و هیاتی کوچکو هیاتی کوچک به روسیه و فرانسه سفر می‌کند. هدف از سفر مشورت با شرکای روسی و اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران است.
به گزارش ایرنا، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به روسیه و فرانسه سفر می‌کند.

دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد؛ رابرت مالی و هیاتی کوچک از هفتم تا دهم سپتامبر (۱۶ تا ۱۹ شهریورماه جاری) به مسکو و پاریس سفر خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از سفر رابرت مالی، مشورت با شرکای روسی و اروپایی در مورد برنامه هسته ای ایران است تا به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست یابند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که از زمان روی کار آمدنش وعده بازگشت به تعهدات برجامی را داده و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، وعده خود را هنوز عملی نکرده است.

سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه گفت: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در جمع سفرا و روسای نمایندگان خارجی مقیم تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار موثر دیپلماسی می داند، گفت: ما به هیچ وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکایی ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

وزیر امور خارجه ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود نیز  با بیان اینکه آمریکا درک درستی از منطقه و مردم‌ آن به‌ویژه ایران ندارد، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند جز با زبان احترام، ادب و منطق نمی‌توانند صحبت کنند.

امیرعبداللهیان با اعلام اینکه اصل گفت وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود تاکید کرد: ما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران منجر شود.

وی به تروئیکای اروپایی توصیه کرد؛ رفتار خود را تغییر داده و به بی عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد.

امیرعبداللهیان در تماس همتای اتریشی خود نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با صبر راهبردی در مقابل خروج آمریکا و بی عملی طرف اروپایی نشان داده است و اکنون وقت طرف‌های دیگر برجامی است که همراهی لازم را کرده و به صورت واقعی و عملی تعهدات خودشان را اجرا کنند.