سهامداران بانک دی عجله نکنند

مدیر عامل بانک دی گفت: تمام سهام‌دارانی که نیاز دارند تا سهام بانک دی را عرضه کنند یا مورد خریداری قرار دهند، می‌توانند معاملات بورسی خود را انجام دهند. البته با توجه به وضعیتی که بانک دی دارد، توصیه می‌کنیم که سهامداران خیلی عجله‌ نکنند.

به گزارش ایبنا، برگزاری مجمع عمومی عادی بانک دی با نماد دی از ۲۷ مهر ۱۴۰۰ متوقف شد. این توقف نماد، برای سهامداران تولید دردسر کرد. بسیاری از آنان از این بابت نگران بودند که در شرایط موجود، نمی‌توانند اقدام به خرید و فروش سهام کنند. علیرضا قیطاسی برای اطمینان بخشی به سهامداران در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ از برگزاری جلسات متعددی در این زمینه خبر داد و بیان کرد که به زودی مجمع تایید صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. پس از گذشت ۹ ماه، در ۲۲ خردادماه جاری، بانک دی مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار کرد و با رای صاحبان سهام‌، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۹ را به تصویب رساند.

با این حال علیرضا قیطاسی به سهامدان بانک دی توصیه می‌کند که در خرید و فروش عجله نکنند و برای این کار باید تدبیری اندیشیده شود. این موضوع و دیگر مباحث مربوط به بانک دی در زیر به طور کامل مورد اشاره قرار گرفته است.

میزان اموال بانک دی چقدر است؟ آیا برنامه ای برای واگذاری این اموال  وجود دارد؟

براساس دستورالعمل های بانک مرکزی، بانک‌ها املاک مازاد خود را باید واگذار کنند. بانک دی هم از پنج ماه پیش یک بانک اطلاعاتی برای تمامی املاک مازاد و تملیکی خود ایجاد کرد و آنها را مورد ارزیابی قرار داد. پروسه واگذاری املاک آغاز شده و در ماه جاری مزایده آن اجرایی خواهد شد. وقتی املاک مازاد به فروش برسد، نقدینگی در بانک به جریان می‌افتد و صورت‌های مالی بهینه‌تر خواهد شد.

بانک دی از ابتدای سال چه میزان وام ازدواج پرداخت کرده است؟

طبق آخرین آمار بانک مرکزی، شبکه بانکی کشور حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال یا ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده که هر بانکی سهمیه‌ای را به خود اختصاص داده است. بانک مرکزی، بانک‌ها را برای قرض‌الحسنه ازدواج رصد می‌کند، به این صورت که بر تعداد ثبت‌نام‌شدگان، قراردادهای منعقده و افرادی که در صف انتظار هستند، نظارت دارد. بر همین اساس ۲۰ درصد از ثبت نام شدگان برای بانک دی در صف انتظار به سر می‌برند و به حدود ۸۰ درصد هم این سهمیه پرداخت شده است.

بانک دی تاکنون چه حمایت‌های تسهیلاتی از شرکت‌های دانش بنیان انجام داده است؟

براساس شعار سال جاری از ابتدای ۱۴۰۱ برای تحقق این شعار جلساتی با انجمن شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد و از آنان دعوت به عمل آمد و آمادگی بانک دی جهت همکاری به صورت صد در صدی اعلام شد. تعدادی از شرکت های دانش بنیان در سطح کشور در شعبات بانک دی درخواست داده‌اند و کارهای آنان در مرحله انجام است.

میزان اضافه برداشت بانک دی از بانک مرکزی بعد از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت اضافه برداشت بدون وثیقه گذاری چقدر بوده است؟ 

بانک دی از بانک مرکزی اضافه برداشت نداشته است. براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بانک‌ها باید پس از مکاتبه با بانک مرکزی و ارائه وثائق، اضافه برداشت داشته باشند.

نماد بورسی بانک دی چه وضعیتی دارد؟

بانک دی تقریبا از مهرماه سال گذشته به دلیل برگزار نشدن مجمع سال ۱۳۹۹ بسته بوده است. تلاش هایی زیادی صورت گرفت و به لطف کمک‌های بانک مرکزی و سازمان بورس در ۲۲ خرداد مجمع برگزار و بلافاصله  پس از آن نماد بانک دی باز شد. امروز تمام سهامدارانی که نیاز دارند تا سهام بانک دی را عرضه کنند یا مورد خریداری قرار دهند، می‌توانند معاملات بورسی خود را انجام دهند. البته با توجه به وضعیتی که بانک دی دارد، باید تدبیری اندیشید که خیلی در جهت خرید و فروش سهام عجله‌ای صورت نگیرد. بانک دی با توجه به املاکی که در اختیار دارد، وضعیت مناسبی در آینده نزدیک خواهد داشت.

میزان دارایی و سرمایه بانک دی چقدر است؟ چرا سهامداران نباید نگران ارزش و سوددهی سهم‌شان باشند؟

صورت‌های مالی بانک دی نشان دهنده دارایی‌های خوبی است. یکی از آنها نیروگاه دماوند است که بزرگترین نیروگاه کشور و از نیروگاه‌های بزرگ خاورمیانه به حساب می‌آید. این نیروگاه تقریبا ۴۰ درصد برق تهران و حدود ۴ درصد برق کشور را تامین می‌کند. شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی که در حوزه بازار سرمایه فعالیت دارد و یا بیمه دی از جمله شرکت‌هایی هستند که وضعیت خوبی در بورس دارند. بانک دی دارایی‌های بسیار خوبی دارد که انشاالله طبق بررسی‌های صورت گرفته، واگذار خواهد شد. البته ممکن است برخی از املاک را به راحتی نتوان واگذار کرد به مقدماتی نیاز داشته باشد که باید فراهم آید. شرایط بانک دی با واگذاری یکسری از اموال مازاد قطعا بهتر از شرایط فعلی خواهد شد.

به نظر شما محدود کردن و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها چه تاثیری بر عملکرد بانک‌ها و متغیرهای پولی خواهد داشت؟   

بانک مرکزی دستورالعملی درباره افزایش دارایی‌های بانک‌ها دارد. برخی از بانک‌ها تا ۲ درصد و بانک‌های تجاری ۲.۵ درصد می‌توانند افزایش دارایی در ماه داشته باشند. بانک دی این موارد را صد در صد رعایت می کند زیرا بر بهبود تراز نامه تاثیرگذار است.