سود آرامکو نزدیک به ۴ برابر شد

سود آرامکو عربستان در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی در پی احیای قیمت‌ها و تقاضای جهانی نفت خام نسبت به دوره مشابه پارسال نزدیک به چهار برابر شد.

به گزارش ایلنا، شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان امروز (یکشنبه، ۱۷ مردادماه) از افزایش حدود چهار برابری سود خالص سه ماه دوم این شرکت در پی افزایش قیمت و بهبود تقاضای جهانی نفت خام خبر داد.

 

آرامکو اعلام کرد که نتایج عملکرد و سوددهی این شرکت به‌دنبال کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ (کرونا) در سراسر جهان، شتاب‌گیری روند واکسیناسیون، بسته‌های تشویقی، اقدام‌های محرک و سرعت گرفتن روند فعالیت‌های اقتصادی در بازارهای کلیدی پدید آمده است.

 

قیمت نفت خام شاخص برنت که در پی برنامه کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک با از اوایل سال جاری میلادی با ۳۵ درصد افزایش روبه‌رو بوده است، در معاملات روز جمعه (۱۵ مردادماه) ۷۰ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه معامله شد.

 

سود خالص آرامکو در سه ماه دوم منتهی به ۳۰ ژوئن امسال به ۹۵ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال (۲۵ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار) رسید، در حالی که این رقم در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال بود.

 

بر اساس برآورد میانگین پنج تحلیلگر، تحلیلگران سود خالص ۲۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری را برای آرامکو در سه ماه دوم امسال پیش‌بینی کرده بودند.

 

سود سهام آرامکو در سه ماه دوم ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که در سه ماه سوم پرداخت می‌شود.

 

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو گفت: نتایج سه ماهه دوم آرامکو از افزایش شدید تقاضای انرژی در سراسر جهان حکایت دارد و با بهبود شرایطی به سمت نیمه دوم سال ۲۰۲۱ گام بر می‌داریم.

 

سعودی آرامکو در ماه ژوئن در نخستین مرحله فروش صکوک بر پایه دلار آمریکا، ۶ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد که که انتظار می‌رفت به تأمین سود سهام کلان که بیشتر به دولت تعلق می‌گیرد، کمک کند.

 

کنسرسیومی از جمله ئی‌آی‌جی گلوبال انرژی پارتنرز (EIG Global Energy Partners) مستقر در واشنگتن در ماه ژوئن، قرارداد خرید ۴۹ درصد از شبکه خطوط لوله متعلق به شرکت سعودی آرامکو عربستان را به قیمت ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار امضا کرد.