عبدالغنی برادر ریاست دولت جدید در افغانستان را برعهده خواهد داشت

خبرگزاری رویترز گزارش داد «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان، ریاست دولت جدید در افغانستان را برعهده خواهد داشت.

به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز امروز (جمعه ۱۲ شهریور ماه) به نقل از دستکم سه منبع طالبان گزارش داد «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی گروه طالبان، ریاست دولت جدید در افغانستان را برعهده خواهد داشت.

این منابع گفتند «ملا محمد یعقوب» پسر «ملا عمر» بنیانگذار و رهبر پیشین طالبان و «شیر محمد عباس استانکزی» از مقام‌های ارشد طالبان، مناصب عالی در دولت آتی افغانستان خواهند داشت.

روز گذشته گروه طالبان اعلام کرد به‌ زودی دولت جدید افغانستان را اعلام می‌کند. در همین حال، تصاویر منتشر شده از ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از آمادگی طالبان برای برگزاری مراسم اعلام حکومت جدید خود حکایت دارد.

«احمدالله متقی» یک عضو گروه طالبان گفته که مراسم اعلام این حکومت در ارگ برگزار می‌شود، اما «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به رویترز گفت که تاریخ دقیق اعلام این حکومت مشخص نیست، اما در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

به گفته وی مشروعیت این حکومت جدید برای جهانیان بسیار مهم است زیر افغانستان با مشکلات جدی از قبیل خشکسالی و ویرانی ناشی از درگیری‌ها مبارزه می‌کند.

یک مقام ارشد طالبان ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفته‌ بود که «ملا هبت‌الله آخندزاده» رهبر طالبان، بر شورای حکمرانی افغانستان که رئیس‌جمهور در راس آن باشد قدرت نهایی خواهد داشت.

همچنین علی‌رغم تاکید طالبان بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، شیر محمد استانکزی از مقامات ارشد طالبان گفته که از اعضای دولت قبلی در کابینه جدید حضور نخواهند داشت.

روز سه‌شنبه تنها پس از گذشت چندین ساعت از خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از افغانستان برخی منابع از سفر ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی گروه طالبان از قندهار به کابل خبر دادند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک مقام طالبان اعلام کرد رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید در افغانستان پایان یافته و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

پیش از این، یک رسانه نزدیک به طالبان از آغاز دیدارهای ملا هبت‌الله آخوندزاده با سایر رهبران این گروه در قندهار خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، طالبان اعلام کرده که رهبر این گروه و معاون او در حال انجام مشورت‌هایی در قندهار با رهبران و سران قبایل هستند.

به گفته سخنگوی طالبان در نشست رهبری طالبان که از روز شنبه با حضور ملا هبت‌الله آخوندزاده آغاز شد، مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی فعلی افغانستان به تفصیل مورد بحث قرار گرفت که طی آن درباره وضعیت امنیتی، نظم اداری، شفافیت، حفاظت از کالاها و تسهیلات خزانه‌داری و مردم صحبت شد.

طالبان در حالی برای اعلام دولت جدید افغانستان آمادگی کسب می‌کند که درگیری‌ها در پنجشیر همچنان ادامه داشته و به گفته مقامات طالبان مذاکرات با مخالفان به شکست منجر شده است.