عوارض طولانی مدت اُمیکرون

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: ما کووید طولانی داریم و افراد در این شرایط تا مدت‌ها بی‌حالی و تنگی‌نفس و ریزش مو و دیگر عوارض را شاهد هستند.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون موجب شد کرونا فروکش کند گفت: کسانی که واکسن نزدند، حتما واکسن بزنند. نیازی به دز چهارم واکسن کرونا هم نیست و سه دز واکسن کرونا کافی است.

پیام طبرسی با بیان اینکه نسبت به دو هفته گذشته آمار ابتلا به کرونا کاهش یافته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و شرایط به نقشه قبلی برگردد اظهار کرد: کرونا به تدریج از یک بیماری که ایجاد پاندمی و بیماری وسیع می‌کرد به یک بیماری تبدیل می‌شود که باید بدانیم چگونه با آن زندگی کنیم.

وی افزود: واکسیناسیون موجب شد کرونا فروکش کند. این شرایط مرهون واکسیناسیون است. کسانی که واکسن نزدند، حتما واکسن بزنند. نیازی به دز چهارم واکسن کرونا هم نیست و سه دز واکسن کرونا کافی است.

طبرسی با تاکید بر اینکه کسانی که واکسن نزدند و یا اینکه کرونا نگرفتند و بیماری پیش زمینه‌ای دارند باید حتما دقت کنند گفت: امسال برای عید محدودیتی نیست، اما کماکان باید مراقب افرادی باشیم که بیماری پیش زمینه‌ای دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض طولانی مدت امیکرون عنوان کرد: کرونا یک بیماری سیستمیک است و ممکن است کل اعضای بدن را درگیر کند. ما کووید طولانی داریم و افراد در این شرایط تا مدت‌ها بی‌حالی و تنگی‌نفس و ریزش مو و دیگر عوارض را شاهد هستند. این عارضه‌ها برطرف می‌شود و بهبودی می‌یابد اما ممکن است برخی عوارض نیازمند درگیری پزشکی باشد که ابتلا به دیابت یکی از این موارد است. سرفه‌های اندک، تب خفیف و مواردی از این دست چندان جدی نیست و برطرف می‌شود.

وی افزود: در این دو سال که از کووید می‌گذرد دریافتیم که افراد بیشتری درگیر شدند و بعد از واکسیناسیون شدت بیماری کمتر شد. اگر همین روند ادامه یابد کووید یک بیماری خواهد شد که با ما هست، اما مشکلاتش کمتر می‌شود و به گروه‌های پرخطر منتقل می‌شود که دیگر باید برای آن به دنبال داروهای خاص بود.

طبرسی با بیان اینکه در موج اخیر، افراد ۳۰ تا ۶۰ سال که درگیر کرونا شدند و بیماری زمینه‌ای نداشتند مشکلی نداشتند که از داروی پیشرفته استفاده کنند و مشکل اصلی مربوط به کسانی بود که بیماری زمینه‌ای داشتند گفت: کووید به بیماری‌ تبدیل می‌شود که در آینده در گروه خاصی دیده می‌شود. واکسن‌هایی که امروز داریم نیز برای شرایط کنونی است و برای افراد معمولی همین واکسیناسیون کافی است.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد گفت: واکسن یک نفع فردی دارد و کسی که واکسینه شده است اگر کرونا بگیرد، شدید نیست و موجب مرگ نمی‌شود؛ مگر اینکه در گروه خاصی باشد. همچنین واکسن یک نفع جمعی دارد و وقتی افراد واکسن می‌زنند اگر کرونا هم بگیرند کمتر به دیگران منتقل می‌کنند.