ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت:

فقط ۱۳.۱ درصد ایران دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) با ابراز نگرانی از گستردگی شیوع کووید-۱۹ در ایران و تأثیر آن بر زندگی، رفاه و معیشت مردم اعلام کرد که تا ۱۶ اوت تنها ۱۳.۱ درصد از جمعیت این کشور دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) با ابراز نگرانی از گستردگی شیوع کووید-۱۹ در ایران و تأثیر آن بر زندگی، رفاه و معیشت مردم اعلام کرد که تا ۱۶ اوت تنها ۱۳.۱ درصد از جمعیت این کشور دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این سازمان همچنین در گزارش خود اعلام کرد که تا ۱۶ اوت فقط به ۵.۱۵ درصد از کل جمعیت ایران هر دو دُز واکسن تزریق شده است و بر این اساس، به گفتۀ نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، با وجود گستردگی شیوع کرونا در این کشور میزان واکسیناسیون کم است.

تأخیر در خرید واکسن توسط مسئولان ایران با واکنش‌های انتقاد آمیزی در داخل این کشور مواجه شده است، به گونه‌ای که برخی فعالان مدنی تصمیم گرفتند از مقام‌های ارشد ایران شکایت کنند. البته آنها پیش از ثبت شکایتشان توسط مقام‌های امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد)، شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور از مرز ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

 

اعلام این تعداد از افراد جان باخته بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایران در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان با واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند از شمار فوتی‌های ناشی از کرونا بکاهند.

برخی مقام‌های وزارت بهداشت ایران پیش‌بینی کرده‌اند که شمار فوتی‌ها بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران تا سه هفته آینده صعودی باشد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، در حالی در گزارش خود از ارسال و تحویل تجهیزات پزشکی مورد نیاز به ایران با کمک بانک جهانی خبر داده که این کشور در روزهای گذشته رکورد بالاترین رقم فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا را شکسته است.

گمرک ایران نیز اعلام کرد که تاکنون ۲۴.۵ میلیون دُز واکسن کرونا وارد ایران شده است. بر اساس این آمار، بیشترین واکسن وارداتی از چین است که تاکنون ۱۷ میلیون و ۹۱۰ هزار دُز در ۲۰ محموله وارد ایران شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران همچنین خبر داده که تا امروز در چارچوب برنامه کوواکس در مجموع پنج میلیون و ۶۴ هزار و ۶۱۰ دز واکسن کووید-۱۹ به ایران تحویل داده شده است. همچنین او گفته است که هشت و نیم میلیون دز دیگر از تسهیلات برنامه کوواکس در ماه اوت و سپتامبر به ایران تحویل داده می‌شود.

 

هدف برنامه کوواکس که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قعالیت می‌کند، کمک به خرید و توزیع عادلانه‌تر واکسن کرونا میان همه کشورهای جهان است.

بر اساس اعلام نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، انتظار می‌رود که واکسن‌های اهدایی از سایر کشورها نیز در ۲۰ اوت به ایران وارد شود.

در هر حال نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، در بخش دیگری از گزارش خود اعلام کرده است: «مشاهده شتابی که از اوایل ماه اوت ۲۰۲۱ برای واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار و افراد در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله در استان‌های با وضعیت وخیم کرونا آغاز شده، دلگرم کننده است.»