قندهار و لشکرگاه پس از هرات به دست طالبان افتاد

مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.

به گزارش یورونیوز، مراکز ولایت‌های افغانستان یکی پس از دیگری به تصرف طالبان در می‌آید. در آخرین تحولات، اعلام شده است علاوه بر شهرهای بزرگ هرات و قندهار که شب گذشته سقوط کردند، طبق اعلام رسانه‌ها کنترل شهرهای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و فیروزکوه مرکز ولایت غور نیز به دست طالبان افتاد.

نیروهای طالبان در یک هفته اخیر به سرعت توانستند بیش از ۱۰ مرکز ولایت‌های افغانستان را به تصرف خود درآوردند. این اقدامات در حالی صورت گرفته که قرار است تا دو هفته دیگر نیروهای نظامی خارجی به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

در حالی که کابل هنوز به طور مستقیم تهدید نشده است اما ترس از سقوط پایتخت بیش از پیش در بین شهروندان این شهر دیده می‌شود. با این حال طبق آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا، کابل ممکن است در مدت ۳۰ روز آینده تحت فشار نیروهای طالبان قرار گیرد و اگر روندهای کنونی ادامه یابد این نیروها می‌توانند در چند ماه آینده کنترل کامل افغانستان را به دست گیردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که طالبان اکنون بیش از دو سوم کشور را در اختیار داشته باشد.

هزاران نفر از ساکنان شهرهای تصرف شده افغانستان خانه‌های خود را ترک کرده و دست به فرار زده‌اند.

 

طالبان مدعی فتح مرکز ولایت بادغیس در غرب شد

 طالبان با انتشار تصاویری مدعی شد شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس در شمال افغانستان را به تصرف خود در آورده است، ادعایی که هنوز از سوی مقام‌های دولتی تایید نشده است.
حدود یک ماه پیش نیز طالبان در پی حملات گسترده به قلعه نو مدعی فتح آن شد ولی با برقراری آتش‌بس میان نیروهای دولتی و طالبان که با میانجیگری سران اقوام منطقه حاصل شد، کنترل این شهر همچنان در دست دولت مرکزی باقی ماند.

شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی بیانیه محکومیت طالبان

 خبرگزاری رویترز به نقل دیپلمات‌ها خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال بررسی پیش‌نویس بیانیه‌ای در محکومیت حملات طالبان به شهرها و مناطق مسکونی است که تلفات غیرنظامی زیادی به بار آورده است. در این پیش‌نویس همچنین طالبان به دلیل به خطر انداختن صلح و ثبات افغانستان تهدید به تحریم شده است.

گفتگوی وزرای خارجه و دفاع آمریکا با اشرف غنی

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با انتشار پیامی توییتری خبر داد که همراه با وزیر دفاع این کشور با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کرده است.
آقای بلینکن نوشت: «بحث در مورد شرایط امنیتی اخیر و برنامه آمریکا برای خروج شهروندانش از کابل بود.»

وزیر خارجه آمریکا در این گفتگو تاکید کرده که کشورش همچنان به حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به تنش در افغانستان و همکاری تنگاتنگ با مردم این کشور متعهد است.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین با همتایان کانادایی و آلمانی خود و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مورد برنامه‌های کاهش خشونت در افغانستان در شرایطی که وضعیت امنیتی این .کشور به سرعت در حال تحول است، گفتگو کرد.

فقط سه شهر مهم افغانستان در کنترل دولت باقی مانده است

طالبان تاکنون مراکز ولایت‌های نیمروز(زرنج)، جوزجان(شبرغان)، تخار(تالقان)، فراه(فراه)، بدخشان(فیض‌آباد)، سرپل(سرپل)، قندوز(قندوز)، سمنگان(آیبک)، بغلان(پل‌خمری)، غزنی(غزنی)، قندهار(قندهار)، هرات(هرات)، هلمند( لشکرگاه) و غور(فیروزکوه یا چغچران) را تصرف کرده‌اند.
از میان شهرهای مهم افغانستان تنها سه شهر کابل و مزارشریف(مرکز ولایت بلخ) در شمال و جلال آباد(مرکز ولایت ننگرهار) در شرق در کنترل دولت باقی مانده است.
طالبان شب گذشته قندهار(واقع در جنوب)، دومین شهر بزرگ کشور و روز پنجشنبه هم هرات(واقع درغرب)، سومین شهر افغانستان را تصرف کردند و با تصرف غزنی تا ۱۵۰ کیلومتری کابل پیشروی کرده‌اند.
شبه‌نظامیان طالبان در هشت روز گذشته تقریبا نیمی از مراکز ۳۴ ولایت افغانستان را تصرف کرده‌اند. آنها بیشتر مناطق شمال، غرب و جنوب کشور را تحت کنترل خود دارند.

مرکز ولایت غور بدون مقاومت به دست طالبان افتاد

 زلمی کریمی ، سخنگوی والی غور صبح روز جمعه اعلام کرد که فیروزکوه یا چغچران، مرکز ولایت غور واقع در مرکز افغانستان بدون مقاومت به تصرف طالبان درآمد.

سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری ایران در هرات هستند

 

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران گفت که اداره هرات در اختیار نیروهای طالبان است.
وی افزود: «سرکنسول، دیپلماتها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم.»
وی در توییت خود تاکید کرد که «نیروهای اداره کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.»

لشکرگاه مرکز ولایت هلمند به تصرف طالبان درآمد

یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که شبه‌نظامیان طالبان روز جمعه و پس از آن که به ارتش و مقام‌های سیاسی و اداری اجازه دادند تا شهر لشکرگاه را تخلیه کنند، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان را به تصرف خود درآوردند.
 این مقام امنیتی همچنین خاطرنشان کرد که تخلیه شهر پس از اعلام آتش‌بس ۴۸ ساعته توسط نیروهای طالبان انجام شد که در جریان آن تعداد بسیاری از مردم نیز ناگزیر به ترک این شهر شدند. طالبان پیشتر مدعی تصرف لشکرگاه شده بود.

البان می‌گوید کنترل شهر قندهار را در دست گرفته است

 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان بامداد روز جمعه با انتشار ویدیویی از مقر استانداری قندهار اعلام کرد که شبه‌نظامیان طالبان پنجشنبه شب استانداری قندهار و فرماندهی پلیس را تصرف کردند.