مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد / رونمایی از ۷ کتاب جدید موزه

کتاب‌های جدید منتشر شده با موضوع برنامه‌ها و فعالیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران، دوشنبه 8 شهریورماه در محل کتابخانه موزه رونمایی شدند.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران شامل «گزیده آثار بین‌المللی موزه»، «گزیده آثار چاپ بین‌المللی موزه»، «گزیده آثار عکس بین‌المللی موزه»، «شاهنامه شاه طهماسب»، «پرسونا»،«ارمغان» و «روندمرمت، بهسازی و نوسازی موزه» با حضور مسئولان هنری و فرهنگی وزارت فرهنگ برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب های موزه هنرهای معاصر با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در محل موزه هنرهای معاصر با حضور خبرنگاران برگزار شد.

سید مجتبی حسینی در تشریح جایگاه آثار موزه هنرهای معاصر گفت: آثار فاخری وجود دارد که گاها میلیون ها اثر ایده تولیدشان را از آن اثر اولیه می گیرند.به خاطر دارم سال ۲۰۰۵ بیش از یک میلیون قطعه فرهنگی با الهام از یک اثر در یک موزه تولید شد. کیفیت بیشتر آثار موزه هنرهای معاصر تهران چنین استعدادی را دارد که می تواند بستری برای شکل گیری آثار هنری تازه ای شود.

حسینی گفت: آثار موزه‌ها به سویی حرکت کردند که اهمیت خود را با داده هایشان معرفی می کنند و برای هر اثر داده‌های متفاوت در قالب‌های گوناگون را بیافریند تا اهمیتش را به مخاطب یادآور شود.

 

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کتاب های چاپ شده در این مجموعه گفت: موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه‌ای دارد که  ظرفیت نشر این کتاب‌ها را ایجاد کرده است و بستری برای در  دسترس قرار داردن آثار برای محققان و پژوهشگران فراهم کرده است که بر روی آنها مطالعه کنند.

معاون هنری وزیر فرهنگ گفت: درِ موزه هنرهای معاصر هر چند به دلیل مرمت بسته شد ولی روند فعالیت این مجموعه تعطیل نبود. مستندنگاری آثار، اصلاح شناسنامه‌ها، مرمت آثار و تهیه کتاب‌ بخشی از  فعالیت‌های این مدت بوده است.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد از مجموع ۱۸۸۵ قطعه اثر در ۲۰۴۴ صفحه در این مجموعه کتاب‌ها خبر داد و گفت: ۴ کتاب نفیس در این مراسم رونمایی شد که کتاب گزیده آثار بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران  شامل ۲۳۲ اثر ، گزیده آثار چاپ بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران شامل ۲۳۹ اثر، گزیده آثار عکس بین‌المللی موزه هنرهای معاصر تهران شامل ۱۲۷ اثر، شاهنامه شاه طهماسب شامل ۲۶۳ اثر ، کتاب‌ پرسونا (جستارهایی درباره آثار اندی وارهول از مجموعه موزه هنرهای معاصر در کنار کتاب ارمغان که مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد میرعمادی است در کنار کتاب روند مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران از این مجموعه آثار هستند.

 

وی افرود: یکی از ضرورت‌های فضای فرهنگ و هنر کتاب است که فعالیت های این حوزه را ماندگار خواهد کرد. این مجموعه کتاب ها کم نظیر هستند که برای مثال شاهنامه شاه طهماسب  کاملترین نسخه تا امروز است.

مظفری در پایان گفت: تعدادی از آثار اهدایی منیژه میرعمادی که در کتاب ارمغان به چاپ رسیده و در اختیار موزه هنرهای صنعتی کرمان و  برخی دیگر از موزه‌ها قرار خواهد گرفت.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتاب‌ها توسط پژوهشگران هنری نوشته شده‌اند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار داده‌اند. در این کتاب‌ها سعی شده ابه آثاری که به نمایش درنیامده‌اند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتاب‌ها را در بر دارد.

وی درباره کتاب شاهنامه شاه تهماسب که حاوی تمامی نگاره‌های شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کامل‌ترین شاهنامه‌ای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. این دقیق‌ترین شاهنامه‌ای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

آقایی در ادامه توضیحی درباره عناوین اشتباهی که در گذشته برای شاهنامه در نظر گرفته شده است، ارائه کرد.

وی درباره دیگر کتاب‌های موزه نیز گفت: کتاب پرسونا یک ویژگی جدید دارد؛ کتاب‌های موزه همیشه کاتالوگ‌وار بود اما این کتاب اینگونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنت‌نویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب ارمغان نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب مرمت موزه هنرهای معاصر تهران نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیار خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار می‌گیرد.

وی افزود: تفاوتی که کتاب‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی دارد این است که کتاب‌های موزه همیشه بدون مجوز منتشر می‌شد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد می‌کرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتاب‌ها یافت نمی‌شد اما کتاب‌های کنونی با ثبت قانونی چاپ شده‌اند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانه‌های دیگر قابل جستجو است.