مقررات جدید برای سفر زمینی ایران و ارمنستان

در آخرین به‌روزرسانی مقررات سفر بین ایران و ارمنستان، مسافران هنگام بازگشت و ورود به ایران، به داشتن تست پی‌سی‌آر (PCR) با اعتبار ۷۲ ساعت ملزم شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در بخشنامه‌ای که تازگی به دست دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های گردشگری رسیده، کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تاکید کرده است در سفرهای زمینی، تمام پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها رعایت شود.

 

مسافر هنگام بازگشت و ورود به کشور به داشتن تست PCR منفی با اعتبار ۷۲ ساعت ملزم شده است، در غیر این‌صورت انجام این تست و قرنطینه با هزینه شخصی مسافر تا مشخص شدن نتیجه، الزامی خواهد بود.

 

ستاد ملی کرونا قبلا در بخشنامه‌ای اعتبار تست منفی کرونا برای مسافران ورودی از مسیرهای بین‌المللی را تا ۹۶ ساعت اعلام کرده بود.

 

وزارت بهداشت ارمنستان نیز مقرر کرده که در زمان ورود به این کشور، مسافر یا باید نتیجه تست منفی تشخیص کرونا را که بیش‌تر از ۷۲ ساعت از آن نگذشته باشد همراه داشته باشد یا گواهی واکسیناسیون کامل در برابر بیماری کووید را ارائه دهد که دست‌کم ۱۴ روز از تاریخ دریافت آخرین دُز واکسن نیز باید گذشته باشد.

 

در صورت ارائه نکردن یکی از این دو گواهی، مسافر باید در مراکز مستقر در پایانه‌های مرزی و یا فرودگاه، آزمایش کرونا را انجام داده و تا مشخص شدن نتیجه منفی، قرنطینه اجباری شود. نتیجه آزمایش در سامانه Armed ثبت می‌شود و به مدت ۴۸ ساعت در اختیار مسافر قرار می‌گیرد که در صورت منفی بودن جواب آزمایش، فرد از قرنطینه خارج می‌شود.

 

همچنین به دنبال افزایش سفر ایرانی‌ها به ویژه از مرز زمینی به ارمنستان که بیشتر با انگیزه دریافت واکسن کرونا بود، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان حدود یک ماه پیش اطلاع داد که طبق تصمیم وزارت بهداشت جمهوری ارمنستان، واکسیناسیون کرونا فقط در مراکز سیار با واکسن “آسترازنکا” و فقط به شرط ۱۰ روز اقامت انجام می‌شود.

 

به گفته راهنمایان گردشگری که در مسیر ارمنستان تور اجرا می‌کنند، مطابق با این قانون، مسافران حدود ۹ روز باید در این کشور اقامت داشته باشند تا پس از آن، اجازه تزریق واکسن را بگیرند.