موافقت مجلس با تحقیق‌وتفحص درباره عملکرد نهاد ریاست جمهوری روحانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در مدت هشت ساله دولت روحانی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در مدت هشت ساله دولت روحانی موافقت کردند.

در نشست علنی روز سه شنبه گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری در دوره یازدهم و دوازدهم مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۳۸ رأی به تصویب رسید.

روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها، گزارش کمیسیون را به این شرح قرائت کرد:

در اجرای ماده (۲۱۲) آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدائاً اطلاعات واصله از نهاد ریاست جمهوری در مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۱ در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۰ متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع در جلسه رسمی مورخ ۱۴۰۰/۶/۱۴ کمیسیون که با حضور ۱۵ نفر حاضرین از نمایندگان عضو کمیسیون، متقاضیان تحقیق و تفحص مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در محورهای ذیل به تصویب رسید.

محورهای تحقیق و تفحص بدین شرح است:

۱- معاونین و مدیران نهاد ریاست جمهوری در تخلفات این نهاد به ویژه عملکرد مالی و مداخله در مذاکرات هسته‌ای و سلطه بر گلوگاه‌های تولید رانت چه نقشی داشته‌اند؟

۲- تحقیق و تفحص پیرامون نقش آقای حسین فریدون مشاور رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای و پیامدهای نامطلوب مداخلات ایشان.

۳- نقش رئیس دفتر آقای روحانی در انتصاب مدیران مؤسسات اقتصادی، کارخانجات، بانک‌ها و مراکز حساس و درآمدزاد.

۴- بررسی نقش تیم اقتصادی دولت دکتر روحانی به ویژه معاون امور اقتصادی، آقای نهاوندیان در تزریق ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز و هدر دادن ذخایر ارزی کشور و همچنین توزیع ۶۰ تن طلا که در راستای کنترل قیمت طلا صورت گرفت اما هیچ‌گونه نتیجه مثبتی نداشته و باعث هدر رفتن منابع بیت‌المال شد.

«محمد حسن آصفری» نماینده مردم اراک گفت: مبارزه با شبکه فساد نیازمند اراده فولادی است عاملان فساد در لایه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فعالیت می‌کنند، اما تاکنون کسی مجازات نشده است و جامعه با افزایش بی رویه کالا و پایین آمدن پول کشور مواجهه هستند، نابرابری اجتماعی در جامعه موج می‌زند.

آصفری با بیان اینکه عدالت از صفات ذات خداوند است، گفت: تبعیض در انتخاب افراد نوعی نا عدالتی است که باید باید از بروز چنین ناعدالتی پیشگیری کرد. شایسته است حقوق پایمال شده مردم به بیت‌المال برگردد.

وی افزود: چه کسانی زمینه نفوذ جاسوس در دفتر رئیس جمهور گذشته را فراهم کردند که برخی گفتند ما نوع آدامس مورد علاقه رئیس جمهور را می‌شناسیم. چه کسانی تشخیص دادند ۶۰ تن طلا jتبدیل به سکه و وارد بازار شود و در نهایت سر از خارج از کشور دربیاورد.