جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

نشست ۱+۴ درباره توافق هسته ای در دستور کار نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر برگزاری نشست ۱+۴ برای بازگشت به رایزنی ها درباره توافق هسته ای در دستور کار نیست.
به گزارش ایسنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نشستی میان ۱+۴ برای بررسی بازگشت به برجام در حاشیه مجمع عمومی برگزار نخواهد شد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران برگزاری نشستی با حضور روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برای گفت وگو درباره احیای برجام را غیر محتمل دانست.

 

وی در این باره اظهار داشت: بعضی از سال ها چنین دیدارهایی انجام می شود، بعضی از سال ها برگزار نمی شود. در حال حاضر برگزاری نشست ۱+۴ برای بازگشت به رایزنی ها درباره توافق هسته ای در دستور کار نیست.

بورل در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد، برگزاری نشست در سطح وزیران خارجه (۱+۴) نیست، بلکه اراده و تمایل تمام کشورهای طرف برجام برای از سرگیری مذاکرات وین است.

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از دیدار امروز (سه شنبه ۳۰ شهریورماه) خود با حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در نیویورک خبر داد و گفت که او را برای از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات وین ترغیب خواهد کرد.

 

جوزپ بورل اظهار داشت: ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرد که رایزنی ها به طور موقت متوقف شود تا بتواند به طور کامل مذاکرات را بررسی و همه چیز را به درستی درباره این مسئله مهم درک کند. اکنون تابستان رو به پایان است و ما انتظار داریم که رایزنی ها هرچه سریعتر در وین دوباره آغاز شود.

 

این در حالی است که ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه روز دوشنبه برگزاری نشستی میان وزیران ۱+۴ در نیویورک را محتمل دانست و تاکید کرد که مذاکرات برجامی باید از سر گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: باید از فرصت پیش آمده در هفته جاری برای شروع مجدد رایزنی ها استفاده شود. ایران می بایست هرچه زودتر با تعیین مذاکره کنندگان خود به گفت وگوها بازگردد.