نظرات نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی در مجلس

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز (شنبه ۳۰ مرداد) در مجلس شورای اسلامی در جریان است. بعد از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی به بیان نظرات خود پرداختند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم امروز شنبه ۳۰ مرداد در مجلس شورای اسلامی در جریان است. بعد از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی به بیان نظرات خود پرداختند.

شرح نقد و نکات نمایندگان مجلس به شرح زیر است:

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود/ آقای رئیسی! مراقب باشید بانک‌ها زمینتان نزنند

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مشهد در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: بحمدالله در مهلتی که باید کابینه به مجلس معرفی می‌شد این اتفاق افتاد و اکنون نیز بر اساس مواد ۲۰۳ و ۲۰۴ آیین‌نامه ما در خصوص کلیات برنامه رئیس جمهور و چارچوب کلی کابینه اظهارنظر می‌کنیم. قضاوت ما در خصوص فرد فرد وزرا نیست. در ابتدا بابت حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط و خوش فکر در این کابینه از رئیس جمهور تشکر می‌کنیم و در این بُعد، برنامه ایشان مورد قبول و مورد حمایت است.

 

وی در ادامه اظهار کرد: آنچه که از هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفته مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرق است که هر کدام از وزرا ارائه کردند. بسیاری از این برنامه‌ها تخصصی بوده و خوب است اما هنوز ترکیب این برنامه‌ها بررسی نشده است.

 

حسین‌زاده بحرینی در ادامه اظهار کرد: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

 

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز با معضلی مواجه هستیم به اسم مساله دیوانی کشور، یک بروکراسی پنهانی در کشور حاکم است. ما خیل عظیمی از نیروهای شرکتی، قراردادی و یا قانون کاری در ادارات داریم که هر کدام در یک اتاق یک کار را انجام می‌دهند، اما بعضا یکی یک سوم دیگر حقوق می‌گیرند. باید در برنامه رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی می‌شد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اسم صندوق‌های بازنشستگی یکی از معضلات بالفعل اقتصاد کشور است. در بحث محیط زیست ما مشکل جدی داریم، ۸۰ درصد جنگل‌های کشور در طول این چندین سال نابود شده‌اند. کنترل آلودگی هوای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها نیازمند برنامه است. باید در برنامه جامع رئیسی هریک از این موارد دیده می‌شد. از سویی دیگر بانک‌ها در ایران یکی از موارد مشکلات اقتصادی هستند بانک‌های خصوصی از زمانی که تاسیس شده‌اند هیچ نظارت بالقوه‌ای بر آنها نیست. آقای رئیس جمهور به عنوان برادر کوچکتر شما توصیه می‌کنم که مراقب باشید بانک‌ها ریشه دولت را نخشکانند. در برنامه پیشنهادی شما در خصوص نظارت بر بانک‌های خصوصی توجه نشده است.

نوروزی: برنامه وزرای پیشنهادی کیفی و توصیفی است

حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مخالفت با کلیات برنامه های وزرای پیشنهادی دولت، گفت: برنامه های ارائه شده اغلب وزرا کیفی و توصیفی بود و بنده برنامه آنان را به صورت کمی ندیدم.

 

وی بیان کرد: از سوی دیگر در انتخاب وزرای کابینه به سابقه ایثارگری، جانبازی و حضور آنان در جبهه آن طور که باید و شاید توجه نشده است.

 

نماینده رباط کریم در مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی باید بگویند که در این چهار سال می خواهند برای مبارزه با فساد چه کنند و همچنین چه برنامه ای برای ثبت اموال مسئولان و شفافیت در دارایی های آنان دارند.

 

نوروزی اظهار داشت: باید مشخص شود که در دولت جدید قرار است میزان ایجاد شغل و کاهش تورم در هر سال به چه مقدار برسد. باید پاسخ داده شود که آیا در دولت جدید قرار است بانک اسلامی بدون ربا داشته باشیم یا خیر و باید بدانیم که در این دوره، دولت می خواهد چگونه بر بازار نظارت کند.

 

وی تصریح کرد: همچنین مسئله دیگر در مورد خصوصی سازی شرکت های ایران خودرو و سایپا است و دولت باید پاسخ دهد که چه برنامه ای برای واگذاری این دو شرکت دارد و نباید این دو شرکت خودروسازی دولتی بمانند.

 

نماینده  رباط کریم در مجلس تأکید کرد: بنده در برنامه وزرای پیشنهادی ندیدم که برنامه آنها در راستای سیاست های کلی نظام، فعال کردن اقتصاد و دارایی و حل فاصله طبقاتی باشد و به این جهت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت مخالف هستم.

 

حسینی: برنامه فوری و آنی برای کنترل کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها لازم است

 

سید کریم حسینی نماینده اهواز در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی، طی سخنانی گفت: ایران در شرایط حساسی به سر می‌برد و ما نیاز داریم که به سوی ثبات اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی و تقویت فضای کسب و کار، بسط عدالت در جامعه و مبارزه با فساد حرکت کنیم؛ اقدام و عمل در این موارد فوق و استمرار آن‌ها اهمیت فراوانی دارد.

 

وی ادامه داد: امروز به برنامه فوری و آنی برای دو مطلب نیاز است؛ یک کنترل کرونا و دوم تثبیت قیمت‌ها.

 

حسینی همچنین اظهار داشت: نمایندگان در هفته گذشته بیش از ۲۶۰ جلسه با وزرای پیشنهادی داشتند که نشان‌دهنده عزم برای حمایت از برنامه‌های رئیس‌جمهور محترم است، همه برنامه‌های اعلامی و وزرای معرفی شده از سوابق کافی برخوردارند. درایت، معرفت، آگاهی، عدالت، توانمندی و سلامت نفس از ویژگی‌های اعضای کابینه است؛ شاخص بسیار متبلور در کابینه، جوانی، علم، تخصص، تجربه و سلامت نفس است.

 

وی افزود: اگر احتمالا صحبت از مخالفت مطرح می‌شود، از روی دغدغه‌مندی و در راستای حمایت است، همانطور که رئیس‌جمهور گفتند اختیار با مجلس است و به معنای مخالفت با دولت نیست و عین حمایت است.

 

نماینده اهواز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مواردی را که در بیانات مخالف محترم داشتیم قطعا دغدغه رئیس‌جمهور محترم و وزرا است موضوعاتی همچون نظام بانکی و محیط زیست؛ به حمدالله وزرای بسیار با تجربه و با علم و آگاهی در این مجموعه وجود دارند که مایه افتخار ایران اسلامی خواهند بود.

 

 

مولوی: برای خوزستان استاندار ویژه تعیین کنید و معاون رئیس‌جمهور شود

 

سیدمحمد مولوی نماینده موافق کلیات برنامه‌های پیشنهادی دولت گفت: در ابتدا تشکر می‌کنم از هیات رئیسه بخصوص آقای قالیباف که با کار ابتکاری توانستند در نشست‌هایی با وزرای پیشنهادی برنامه‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. از آقای رئیسی برای انتصاب آقای مخبر صمیمانه تقدیر می‌کنم. با مطالعه کارنامه وزرای پیشنهادی به این نتیجه می‌رسیم که آقای رئیس جمهور در جمع بندی این کابینه و در شناسایی، فرآیند و نتیجه گیری تلاش کردند. دولت گذشته وضعیت را به نحوی تحویل آقای رئیسی داد که افزایش قیمت‌ها، نرخ بیکاری و تورم و شرایط بد آب آشامیدنی، اوضاع گسترش کرونا و تحریم‌های ظالمانه و معیشت مردم بود.

 

وی افزود: در برنامه اعلامی در کابینه دو رویکرد اساسی را ایشان دنبال کردند. همکار مخالف گفتند در برنامه ورود نکردند و در بخش فساد ستیزی ورود نکردند اما می‌گویم دو حوزه اساسی که دنبال می‌کنند معیشت مردم است که در اکثر برنامه ها دیده می شد و بعدی تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی است، چیزی که‌ آقای رئیسی دنبال می‌کند بازگشت سرمایه اجتماعی است.

 

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی کابینه همیشه اینگونه است که یک عده رای نیاورند اما کابینه با قدرت کار خود را ادامه خواهد داد. افراد معرفی شده متخصص و باتجربه هستند. کمترین نفر ۴۰ سال و بیشترین نفر ۶۰ساله است و نسبت به کابینه‌‎های دیگر جوان‌تر است. علاوه بر جوان گرایی، کارآمدی، فساد ستیزی و روحیه انقلابی و هماهنگی و مردمی بودن در سوابق همه عزیزان است. پژوهش محوری، گره گشایی و امید آفرینی از دیگر شاخصه‌ها است.

 

وی ادامه داد: معاونت محترم مجلس کار شایسته‌ای انجام داد و با شرح وظایف وزارت خانه ها و با اسناد بالادستی مقایسه کرد که اکثر وزرای محترم همه میانگین بالا را گرفتند. رویکرد برنامه ریزی متناسب با فرهنگ و نیاز مردم است. این بخشی از ویژگی‌های کابینه محترم است. در مطالب آقای رئیسی اشاره کردند که از دخالت در بازار به نظارت بر بازار رویکرد تغییر خواهد کرد و این کابینه انشاالله با مردمی و انقلابی بودنش موجب پیشرفت خواهد شد.

 

مولوی افزود: نوک پیکان تولید کارگران عزیز هستند، اولویت ساماندهی کارگران و رتبه بندی معلمان را که سال‌ها منتظر هستند. برای خوزستان عزیز لایروبی اروند نیاز کشور است و ساماندهی مناطق آزاد نیاز کشور است. خوزستان یکپارچه و منسجم است. شمال خوزستان در گذشته خواستند استان شود مردم راضی نبودند. خیلی تلاش کردند که مردم شریف ایران ثابت کردند جنوبی هم نمی‌خواهند استان شود، خوزستان یکپارچه و یکدست است . خوزستان باید استان ویژه و استاندار خوزستان معاون جنابعالی شود.

 

فاضلی:چرا در کابینه اثری از سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم/ اهل سنت در کابینه جایی ندارند حداقل در سطوح بعدی از اهل سنت استفاده کنیم

 

ملک فاضلی در سخنان خود و در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: وزرایی که آقای رئیسی معرفی کردند باید میراثی که به ارث گذاشته شده را حل کنند. وقتی به استان های محروم می کنید و نگاه به آنچه که جامعه به طور کامل گویا بودند. نگاه به مشارکت در بعضی مواقع در این استان (سیستان و بلوچستان) و نهایتاً آنچه که برخوردار است نشان دهنده محرومیت است. در کابینه آقای رئیسی از استانی که ۱۱ درصد جمعیت کشور را دارد و نیروهای توانمندی هم دارد ما اثری را نمی بینیم.

 

وی ادامه داد: جامعه اهل سنت همیشه ولایت مداری را سرلوحه داشته اند و حداقل انتظار داریم که در سطوح بعدی و رده های دیگر از این جامعه استفاده کنند.

 

فاضلی در ادامه اظهار داشت: مشکلات جامعه را که نگاه کنیم اولین مشکل کرونا است، بیماری کرونا فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست؛ اگر درباره کرونا مشکل داریم و باید بدانیم که در چه شرایطی هستند باید کل کابینه در خدمت کرونا باشند. رهبری دستور صادر کردند و باید بدانیم که واکسیناسیون اولیت اول، اول و اول کشور است، در فوریت انجام شود.

 

وی افزود: نجات ارز کشور باید در اولویت باشد، امروز ارز کشور کجاست؟ گرانی کجاست؟ تمام این موارد مشکل خاص جامعه ماست و راه حل این مشکل بالا رفتن ارزش پول ملی کشور است.

 

نماینده سراوان همچنین تصریح کرد: تذکر می‌دهند موضوع استانی مطرح نکنید، این موضوعی که مطرح می‌کنم ملی است اگر آب استان ما تامین نشود مجبور به مهاجرت خواهند شد در حالی که می شود آب را تامین کرد. برادر بزرگوار آقای رئیسی! قطعا ما می توانیم و ناامید هم نیستیم اما باید لوازم فراهم باشد. عزم ملی، مشارکت کل جامعه و استفاده حداکثری از توانمندی های کشور لازمه آن است و حتی جلب همکاری کسانی که دل گرو ایران اسلامی دارند و در خارج از کشور هستند باید صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: امید استان ما به شماست خواهش میکنم، دست عنایتی در خور محرومیت این استان بکشید؛ ما تا پای جان در خدمت هستیم و برای فدا کردن دریغ نمی‌کنیم.

 

فاضلی همچنین گفت: مساله دیگر ساختار اشتغال است، وضعیت معلمین، خرید خدمتی ها نهضتی ها، و موارد مشابه حل این ها نگاه همه جانبه می‌خواهد. بازماندگان از تحصیل که در مناطق محروم هستند. خواهش ما این است که در این جهت برنامه ریزی مطلوب داشته باشید.

 

وی ادامه داد: در حوزه روابط با همسایگان، استان سیستان و بلوچستان بیشترین مشارکت با کشور همسایه را دارد، اگر هم در جایی همراهی نیست باید آن را به وجود آورد و از این مناطق مرزی در جهت رفاه اجتماعی باید استفاده کرد. آنچه که عرض کردم دلیل بر ناتوانی وزرای شما نیست امیدوارم که بتوانیم با اولویت هایی که عرض کردم با هماهنگی و همکاری بتوانیم مشکلات را حل کنیم. همه وزرای جامعه به ویژه وزرای اجتماعی، اقتصادی و همچنین سیاست خارجه همگی باید در خدمت اقتصاد و معیشت مردم و کشور باشند.

 

بابایی کارنامی: ۴۰سال است در حق بعضی از کارگران ظلم شده است/ بانک‌ها پدر ملت ایران را درآوردند/ درمیان مردم زندگی کنید

 

علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت:  جناب آیت‌الله رئیسی من یک کارگر روستازاده هستم، مخالفت من با برنامه‌های حضرت عالی  از باب اینکه ما مخالف برنامه‌های شما هستیم، نیست. ما در دوره انتخابات ارادت خودمان را به شما و تفکر جنابعالی اثبات کردیم اما از وضعیت حال امروز مردم ایران، مردمی که تورم بالای ۴۵ درصدی را تحمل می‌کنند نگران هستیم.

 

نماینده ساری ادامه داد: حضرت آیت الله رئیسی چه زمانی می‌خواهید تورم افسارگسیخته مملکت را مهار کنید؟ آیا بحث مدیریت کرونا را به قضا و قدر مانند دولت آقای روحانی می‌سپارید یا به صورت‌ علمی و پژوهشی کار می‌کنید؟ در بحث عدالت مزدی و بحث علمی نظام اداری بحث نشده است.

 

وی گفت:باید برای عدالت مزدی و عدالت اقتصادی برنامه درستی ارائه شود. شما بر اساس چه برنامه‌ای باید کار را پیش ببرید غیر از اینکه باید عالمان اقتصاد را دعوت به همکاری کنید؟

 

این نماینده مجلس افزود:  کاهش نرخ اشتغال و عدم سرمایه‌گذاری بحث ‌های مهمی است که اعلام نگردید، این موضوع قرار است چگونه پیگیری شود؟

 

وی تاکید کرد:  ما در  مجلس سوگند یاد کردیم که باید با فرمانده اقتصاد ملی به صورت روزمره در ارتباط باشیم.

 

نماینده ساری ادامه داد: کاهش ضریب جینی اتفاق افتاده است، امروز مردم سفره‌شان کوچک شده است.  اقتصاد روستا با چه مدلی قرار  است اداره شود.

 

وی ادامه داد: زندگی روستایی یعنی فرهنگ اقتصاد مقاومتی اما امروز  روستایی نیست، برای بحث مدیریت شهری با رویکرد اقتصاد پویا و مردم محور برنامه ارائه نشده است.

 

بابایی کارنامه خطاب به رئیس جمهور گفت: جناب آقای رئیسی بانک‌ها پدر ملت ایران را درآوردند! مدیران ارشد بانک مرکزی که منابع گرفتند با بانک‌های خصوصی کاخ‌های سر به فلک کشیده ساختند و روستاهای تهران را داغان کردند.

 

وی ادامه داد: آقای رئیسی به شما مبارزه با مافیای فولاد، مافیای دارو و مافیای خودرو تاکید می‌کنم.  مافیای واردات برنج در برابر کشاورزان برنج کار را ببنید.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  صندوق‌های  بازنشستگی تبدیل به حیاط خلوت بعضی‌ها شده است، بعضی از مدیران ۵۰ میلیون حقوق می‌گیرند. ما به شما ایمان و ارادت داریم اما باید محکم در مقابل ظلم ۴۰ ساله که در حق  بعضی از کارگران شده است بایستید.

 

وی افزود: جناب آقای رئیسی ما به شما اعتقاد داریم اما نقد هم داریم؛ برنامه باید کمی باشد،  به خاطر اینکه شش ماه بعد مردم از ما می‌پرسند چه شد؟حضرت آیت الله رئیسی ما به شما  اعتقاد داریم اما نقد داریم چرا که باید پاسخگوی ۸۴ نفر میلیون این مملکت باشیم. از شما خواهش می‌کنم با این مردم زندگی کنید که برای تهیه نان و پنیر و حداقل صبحانه پول ندارند.

ایزدپناه: شاخص‌های کلان اقتصادی نگران‌کننده است

 

عبدالله ایزدپناه در موافقت با کلیات برنامه دولت گفت: دولت سیزدهم که به دولت مردمی نام گرفت و خداوند متعال دل‌های مردم را به سوی مردی از خاندان رسول اکرم (ص)، خمینی کبیر و خامنه‌ای عزیز هدایت نمود، تا با تکیه بر شعارهای انقلاب اسلامی به عنوان اولین دولت در گام دوم انقلاب اسلامی زمینه‌ساز جهش ایران باشد. دولت در حالی پا به عرصه خدمتگذاری گذاشته است که جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت در ادوار گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده و دهک‌های پایین جامعه را در شرایط بدی با تورم، بیکاری و گرانی قرار داده است.

 

نماینده ایذه و باغملک ادامه داد: امروز در این شرایط سخت و دشوار باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه با دولت مردمی در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند. مشکلات کشور زیاد و فرصت خدمت بسیار کوتاه است و ما امروز این فرصت را در اختیار داریم تا با کمک به برنامه‌های دولت، از رنج‌ها و مشکلات مردم بکاهیم.

 

وی ادامه داد: بنده با مطالعه و بررسی دقیق برنامه‌های ارائه شده دولت عرض می‌کنم که رویکرد اصلی دولت اجرای سند تحول دولت مردمی بوده که با نگاه به محورهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رشد و تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، رفع مشکل معیشتی خانواده‌های کم درآمد و توسعه روابط بین‌المللی براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌توان به آینده ایران قوی امیدوار بود، لذا لازم است برای تحقق این اهداف در جهت استقرار دولت سیزدهم تلاش کنیم. در تمام برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی، عدالت به همراه کار و پیشرفت در کانون برنامه‌ریزی قرار گرفته و برآیند این برنامه ها، رونق تولید و تعالی ایرانی اسلامی خواهد بود.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: برنامه‌های دولت سیزدهم بر مبنای نگاه واقع‌بینانه از وضع موجود دولت و کشور و دلایل ایجاد آن و در نهایت با توجه به ظرفیت‌های ساختاری، مالی و نیروی انسانی دولت، این برنامه‌ها ترسیم و برای آینده مطلوب هدف‌گذاری شده است. در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، نکات برجسته و مشترکی وجود دارد که نشان از اهمیت آن از نگاه دولت و انسجام مجموعه هیات دولت برای تحقق آنها دارد. عدالت‌محوری، مبارزه با فساد، تحول‌گرایی، اقدام برای حل مشکلات کشور، افزایش تسهیل‌گری، به صحنه آوردن ظرفیت وسیع مردمی به ویژه جوانان و نخبگان، توزیع منابع کشور براساس آمایش سرزمینی، نمونه‌هایی از مشترکات برنامه‌های وزرای دولت است تنظیم برنامه‌های دولت به گونه‌ای است که دل‌های ناامید را امیدوار و نگاه‌ها را به آینده روشن می‌کند. قطعاً اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به حضور وزرای توانمند، متعهد و متخصص در کابینه دارد. با مطالعه برنامه های سیاسی و اجرای وزیران کشور برای تشکیل دولت سیزدهم مشخص می‌شود که رئیس‌جمهور برای گزینش افراد هماهنگ و متخصص برای پیشبرد اهداف دولت تلاش فراوانی کرده است. بررسی ادوار گذشته نشان می‌دهد که در جریان بررسی وزرا در صحن مجلس برخی رأی اعتماد از مجلس نمی‌گیرند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فهرست وزرای پیشنهادی این دولت متشکل از افرادی باسوابق انقلابی، جهادی، فسادستیز، پاک دست، خوش فکر و با برنامه که با هماهنگی آنها در دولت و تعامل سازنده با مجلس، می‌توان نسبت به حل مشکلات امیدوار بود.

 

وی افزود: دولت سیزدهم در حالی سکان اداره کشور را برعهده گرفته است که شاخص های کلان اقتصادی، نگران کننده است، به گونه ای که تورم ۴۴ درصد، حجم بالای نقدینگی، بدهی کلان دولت به بانک مرکزی و شرکت ها، کسری بودجه زیاد، ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری و گرانی حاصل از شیوع ویروس کرونا و هزاران مشکل دیگر، کار اداره کشور را دشوار ساخته است، اما می توان با تکیه بر تلاش مضاعف و همکاری همه قوا و ظرفیت های مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه ریزی مشکلات را کاهش داد.

 

ایزدپناه خطاب به نمایندگان گفت:استفاده از ظرفیت نخبگان کشوری، شفافیت، مبارزه با فساد، اشغالزایی، بهبود وضعیت معیشتی مردم به ویژه اقشار کم درآمد، کنترل نقدینگی، ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و کاهش هزینه های درمان از جمله برنامه های وزرای پیشنهادی است، لذا از شما می خواهم که به کلیات این برنامه ها رأی دهید. همانطور که مقام معظم رهبری فرموند؛ دولت جدید هر چه سریعتر کار خود را آغاز کند. اکثر وزرای پیشنهادی در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان استان خوزستان دعوت کردیم، آنها وعده دادند که نگاهشان به مناطق حروم و کم برخوردار منصفانه باشد.

 

وی خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: در برنامه‌های شما و وزرای پیشنهادی، رویکرد اصلی اقدام و عمل ترسیم شده است، لذا ایجاد توازن منطقه ای و برطرف کردن نیازهای اولیه مناطق محروم از جمله خوزستان با وجود منابع عظیم نفتی در اولویت برنامه های جنابعالی قرار گیرد

 

 

سلیمی: دوستانی که انتخاب شدند باید قدرت گرفتن تصمیم‌های سخت را داشته باشند

 

علیرضا سلیمی در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت،‌ اظهار کرد: همه دوستان می‌دانند که ما متأثر از حلقه بسته در مدیریت کشور بودیم که این حلقه بسته باید شکسته شود. در حوزه جوانگرایی یک واهمه‌ای بود که خوشبختانه کابینه آقای رئیسی جوان‌تر از دولت قبلی است.

 

وی به فساد ستیزی دولت اشاره کرد و افزود: دوستانی که انتخاب شدند باید قدرت گرفتن تصمیم‌های سخت را داشته باشند. در خصوص خط مشی کلی اصول حاکم بر رویکرد کابینه نیز به نظر می‌رسد که ایراد جدی وجود نداشت ما بین برنامه‌ها و اصول کلی و خط مشی کلی باید تفاوت قائل شویم. در برنامه‌های دولت در این خصوص حدود سی اصل کلی وجود داشت که اینها قابل تقدیر است.

 

نماینده محلات در مجلس بیان کرد: درباره بحث تبدیل وضعیت نیروهای شاغل، معضلات محیط زیست و مسائل بانک‌های خصوصی و نظارت بر آنها باید گفت که اتفاقاً بعضی از این خلأها به صورت جدی مورد تأکید قرار گرفته است به عنوان مثال من در برنامه‌های آقای ساداتی نژاد دیدم که به صورت جدی به محیط زیست پرداخته‌اند بنابراین این خلأ‌ها قابل ترمیم و غنی سازی است.

 

سلیمی اضافه کرد: درست است که بعضی از امور فراوزارتخانه‌ای است اما در خصوص این امور وزارتخانه‌ای آقای رئیسی توضیحات کاملی را مطرح کردند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: شرایط کشور شرایطی نیست که ما معطل شویم یعنی در این حوزه نباید معطل شویم و حضرت آقا نیز فرمودند که با سرعت دولت تشکیل شود. این وزرا اگر از این برنامه‌ها تخطی کنندبا آنها تعارف نداریم بنابراین با توجه به شرایط ویژه امروز کشور، باید دولت سریع تشکیل شود.

 

محمدیاری: از ظرفیت زنان در کابینه استفاده نشده است / زنان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند

 

 

حسن محمدیاری به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: باید در بخش سیاست خارجی موضع ما قاطعانه مشخص شود و بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی باشد.

 

وی اضافه کرد: درباره موضوع یارانه‌ها هم این وضعیت دیگر جوابگو نیست باید یارانه‌ها به سمت تولید رفته و به گونه‌ای باشد که قشر آسیب پذیر را پوشش دهد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت منابع طبیعی اظهار کرد: در شمال کشور تنها ویلاها به صورت نمایشی تخریب می‌شود حال این‌که باید جلوی ساخت و سازها گرفته شود.

 

محمدیاری از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است.

 

نماینده توالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کرونا اظهار کرد: در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی هم فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود باید موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی با قاطعیت مورد پیگیری قرار گیرد.

 

وی در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود آقای رئیسی استانداران آشنا به مشکلات منطقه‌ای را انتخاب کنند.

 

محمودزاده: از ۶ ماه قبل همه می‌دانستند رئیس‌جمهور هستید / تیم اقتصادی معرفی شده مخالف پیوستن به FATF هستند / با این تیم که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید

 

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مخالفت با کابینه رئیسی طی سخنانی گفت: براساس وظایف قانونی که دارم به نمایندگی از مردم در رابطه با کلیات کابینه معرفی شده از جانب آقای رئیسی اشکالاتی را احساس می‌کنم که لازم دانستم خدمت همکاران و مردم اعلام کنم.

 

وی ادامه داد: همه عزیزان اطلاع دارند که کشور ما دارای مشکلات عدیده اقتصادی است و از سوی دیگر اقتصاد بسته کاملی از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بورس و اوراق بهادار، نفت، تورم، نقدینگی، اشتغال و … است. زباله‌گردی، سوخت‌بری، کولبری، تکدی‌گری، کودکان کار، اختلاف شدید طبقاتی، فروش اعضای بدن جهت امرار معاش، قبرخوابی و سرقت و زورگیری حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی  اشتباه دولت‌های گذشته است.

 

محمودزاده همچنین اظهار داشت: از همه مهم‌تر ما در حال حاضر در تحریم شدید اقتصادی قرار داریم و کشور ما به دلیل نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در لیست سیاه کشورهای صنعتی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن، بریتانیا و … قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: جناب آقای رئیسی یکی از اشکالاتی که به کابینه جنابعالی وارد است این است که با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ این مشکلات اقتصادی بروید.

 

نماینده مهاباد در مجلس با اشاره به نقش عدم عضویت در سازوکار مالی FATF در مشکلات امروز کشور بیان کرد: تیم اقتصادی آقای رئیس جمهور در این مشکلات ساختاری اقتصاد کشور فاقد سابقه اجرایی کافی بوده و از طرفی دیدگاه کاملا مخالف با پیوستن کشور ما به این معاهده‌های بین‌المللی از جمله گروه ویژه اقدام مالی دارند که این امر باعث کاهش تعاملات اقتصادی با کشور های عضو، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، از دست دادن بازارهای هدف برای صادرات محصولات غیرنفتی، باقی ماندن کشور ما در لیست کشورهای پرخطر از جهت سرمایه‌گذاری خارجی، جلوگیری از ایجاد شعبه‌های مالی ایران در کشور های عضو و عدم بهبود فضای کسب و کار در کشور خواهد شد.

 

وی افزود: شعارهای یک میلیون واحد مسکونی در سال و یک میلیون شغل در یک سال که توسط جناب آقای رئیسی مطرح می‌شد مطمئناً باید این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس شورای اسلامی در سطحی می‌بودند که بدانیم قادر هستند این شعارها را محقق خواهند کرد.

 

محمودزاده با بیان اینکه تیم اقتصادی کابینه از میان همکاران سابق بسته شده است، ابراز داشت: جناب آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی شما متشکل از افرادی است که همراه جنابعالی در آستان قدس رضوی یا ستاد اجرایی فرمان امام بودند. آیا نمی‌شد از همه اقتصاددانان کشور از هر طیف و جناحی دعوت می‌کردید تا برنامه‌های اقتصادی کشور را در این شرایط حساس و ویژه تدوین نمایند؟

 

وی همچنین با اشاره به شعارهای رئیس‌جمهور منتخب قبل و بعد از انتخابات درخصوص دولت فراجناحی مستقل و وفاق ملی، یاد آور شد: جناب آقای رئیس جمهور بارها اعلام کردید که دولت من فراحزبی، فراجناحی و دولت وفاق ملی است، اما جنابعالی به مردم و نمایندگان محترم پاسخ بدهید که این لیست معرفی شده به عنوان کابینه آینده دولت چه کسی از جناح‌های سیاسی دیگر را در خود دارد که ما اطمینان پیدا کنیم دولت سیزدهم یک دولت مستقل و فراحزبی است؟ آیا در کل وزرای دولت گذشته یک وزیر عملکرد مثبتی نداشت که جنابعالی به عنوان وزیر کابینه معرفی نمایید که نشان از دیدگاه فراجناحی شما باشد؟

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از اشتباهات دولت‌های قبل همواره این بود که هر جناحی که دولت را به دست گرفته از سریدار اداره تا بخشداران و فرمانداران و استانداران و وزرا ومعاون وزیر را از گردونه مدیریتی خارج نموده است. جناب آقای رئیس‌جمهور آیا درست است که چهار سال دولت از توان مدیریتی و علمی و اجرایی قشر عظیمی از کارشناسان و مدیران جناح‌های سیاسی دیگر بهره‌مند نشود؟

 

وی افزود: ایراد بعدی به کابینه شما عدم عمل نمودن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در دو مورد است؛ نخست عدم معرفی به موقع کابینه به مجلس شورای اسلامی علیرغم اینکه دولت دو هفته مهلت قانونی داشت و دوم؛ در حد امکان عدم استفاده از نمایندگان مجلس در کابینه براساس توصیه مقام معظم رهبری است. علیرغم توصیه‌های ایشان مبنی بر معرفی سریع کابینه اگرچه در مهلت قانونی معرفی کردید اما ضروری بود از سایر دولت‌های قبلی، دولت سیزدهم زودتر کابینه‌اش را معرفی کند که این امر میسر نشد.

 

محمودزاده همچنین بیان کرد: سوال این است دلیل این عدم تصمیم‌گیری به موقع در رابطه با اعضای کابینه چه بود؟ کش و قوس‌های انتخاب کابینه و تغییر مرتب لیست اعضاء حتی در آخرین ساعات معرفی به مجلس نشان می‌دهد که لابی‌ها و فشارهای سیاسی بر انتخاب کابینه و هیات وزرای جناب آقای رئیسی حاکم بوده است نه انتخاب براساس توانمندی و شایستگی.

 

وی افزود: جناب آقای رئیسی شما سال‌ها رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودید، شما در انتخابات دوازدهم رأی دوم داشتید و در انتخابات اخیر از ۶ ماه قبل همه می‌دانستند ایشان رئیس‌جمهور است. چگونه بعد از این همه دوره و حضور در انتخابات و مسئولیت‌های کلیدی و یکه‌تازی در رقابت انتخابات سیزدهم این تعداد افراد واجد شرایط کابینه در اختیار نداشتید که به مجلس معرفی کنید؟

 

نماینده مهاباد در ادامه بیان کرد: اشکالات بعدی کابینه آقای رئیسی عبارت است از سن بالای اعضای کابینه علیرغم شعار کابینه جوان، متوسط سن کابینه شما ۵۲ سال است. تجربه کم، ناهمگون و ناهمسو بودن وزرای پیشنهادی در کنار عدم استفاده از اهل سنت در کابینه به همراه عدم استفاده از زنان، عدم عمل به نتایج سامانه انتخاب مدیران از اشکالات جدی کابینه شما است.

 

نماینده مردم مهاباد در ادامه سخنان خود، خطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور در جلسات متعددی در رابطه با به کارگیری افراد توانمند از اقوام و مذهب قول دادید اما اگر به لیست کابینه نگاه کنید خالی از جناح‌های سیاسی و اهل سنت است. در اصل دولت سیزدهم در چینش کابینه خود میلیون ها نفر از اهل سنت را نادیده گرفته است، آیا در میان جامعه عظیم اهل سنت و نخبگان آن‌ها اعم از کرد، بلوچ، عرب آیا فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود و در کابینه حضور داشته باشد؟

 

وی با اشاره به انتصاب فرمانده نیروی دریایی، بیان کرد: در این میان جا دارد از اقدام قابل تقدیر و اندیشمندانه رهبر انقلاب در انتخاب یک کرد سنندجی به عنوان فرمانده نیروی دریایی تشکر کنم.

 

محمودزاده در بخش دیگر از نطق خود در مخالفت با کابینه پیشنهادی به عدم حضور زنان در کابینه اشاره کرد و بیان کرد: زنان نیمی از جامعه هستند اما هیچ زنی در کابینه حضور ندارد و این سوال در نتیجه مطرح است که چرا ۵۰ درصد زنان در کابینه سیزدهم جا ندارند. در ابتدای انتخابتان اعلام کردید سامانه نظرسنجی برای انتخاب مدیران توانمند راه‌اندازی می‌شود اما این اقدام در زمانی مثبت بود که به نتایج آن نیز عمل می‌شد، آیا در سامانه مذکور از جناح‌های دیگر فردی وجود نداشت که به عنوان وزیر معرفی شود؟

 

وی ادامه داد: تورم بالای ۴۴ درصد، نقدینگی، نرخ بیکاری بالا، کسری بودجه، آمار ۳۲ درصدی خانواده‌های زیر خط فقر، خشکسالی، خاموشی‌های مکرر، شرایط اقتصادی بین‌المللی و … مشکلاتی را پدید آورده است لذا برای مدیریت کشور نیاز به انتخاب افراد توانمند و اجرایی بود که با شجاعت و هماهنگی فعالیت می‌کردند که متأسفانه کابینه شما فاقد تجربه کافی و سابقه است.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با طعنه به عدم آشنایی وزرای کابینه با یکدیگر، ابراز داشت: حداقل اعضای کابینه را پیش از این با هم آشنا می‌کردید، چراکه برخی از آن‌ها در راهروها و کمیسیون‌های مجلس با یکدیگر آشنا شدند که این مساله هم یکی دیگر از مشکلات کابینه معرفی شده شما است.

 

وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: در پایان از همکاران به ویژه خواهران عزیز تقاضا دارم با آراء خود از حضور افراد ضعیف در کابینه جلوگیری نمایند.

 

میرتاج‌الدینی: این کابینه چک وصول نشده برجام را وصول می‌کند / نباید از تریبون مجلس به «قبرفروشی» و «بدن‌فروشی» اشاره می‌‌شد

 

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در صحن علنی مجلس در موافقت با کلیات برنامه دولت سیزدهم، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع)، اظهار کرد: حدیث داریم که تا سخن نگفته‌ای مالک آن هستی و وقتی سخن گفتی سخن مالک توست. ما نباید به گونه‌ای صحبت کنیم که رسانه‌های بیگانه از آن سوءاستفاده کنند. نباید از تریبون مجلس به قبر فروشی و بدن فروشی اشاره می‌کردید؛ شایسته نیست این سخن‌ها پشت تریبون مجلس گفته شود.

 

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است. تورم بیش از ۴۴ درصد است. سخت شدن زندگی برای طبقات محروم جامعه و کسری بودجه قابل توجه نمای این شرایط اقتصادی است. برای برون‌رفت از این وضعیت حرکتی جهادی نیاز داریم. دولت آقای رئیسی بر مبنای مدیریت جهادی و پاکدستی و فسادستیزی شکل گرفته است. جوانگرایی در این دولت به همراه نیروهای صاحب تجربه،‌ ارزشمند و نخبه در دولت وجود دارد. امیداریم دولت در شأن گام دوم انقلاب و مجلس یازدهم تحقق پیدا کند.

 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: اشغال‌زایی و بهبود معیشت مردم و رونق تولید و خوداتکایی در کالاهای اساسی در اولویت برنامه‌های دولت است. حل مشکل حاشیه‌نشینان و ساخت یک میلیون مسکن از نکات ارزنده برنامه دولت است. علاوه بر این‌ها اصلاح نظام یارانه‌ای و اصلاح نظام گمرکی و رفع موانع تولید باید مورد تأکید دولت باشد.

 

وی ضمن اشاره به روابط بین‌الملل نیز گفت: داشتن رویکرد اقتصادی و ایجاد پیمان‌های منطقه‌ای و جذب سرمایه‌گذاران خارجی از نکات قوت برنامه دولت سیزدهم است و بر این نکته تأکید می‌کنم که رفع تحریم‌های ظالمانه باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: این کابینه ان‌شاالله خواهد توانست که چک وصول نشده برجام را وصول کند و تحریم‌ها برداشته شود و هرگز مسائل داخلی را به مذاکرات پیوند نخواهد زد.

 

سعیدی: از نحوه تامین واکسن خیلی گذرا عبور کردید/ انتظار داشتیم به ظرفیت جوانان انقلابی اهل سنت توجه شود

 

 

معین‌الدین سعیدی در مخالفت با کلیات برنامه پیشنهادی دولت گفت: گرامی باد یاد آنهایی که رفتند تا اسلام و ایران بماند. حضرت آیت‌الله رئیسی رای دشمن شکن مردم به شما رای به ارزش‌های ناب انقلاب بود. در برنامه شما، در کنار ویژگی‌های ممتاز نقدهای جدی وارد است شما از موارد بسیار فوق استراتژیک یعنی روش‌های کنترل تورم، کاهش ضریب جینی، محیط زیست و مهمتر از همه نحوه تامین واکسن خیلی گذرا عبور کردید.

 

وی ادامه داد: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم انتقادهای جدی وارد است. آنچه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی‌بدیل زنان است، نمی‌شود شعار شایسته سالاری داد اما ظرفیت زنان را نادیده گرفت. رهبر معظم انقلاب طی حکمی یکی از فرزندان ولایی و اهل سنت را به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش منصوب کردند،  از دولت آقای رئیسی انتظار داشتیم به ظرفیت جوانان انقلابی اهل سنت توجه شود.

 

وی افزود: در موضوع کرونا به تعبیر حضرت آقا اولویت اصلی کشور است و برخی اظهارات مسئولین وزارت بهداشت نمک بر زخم بی پایان مردم است.  در تولید واکسن به وعده‌ها عمل نشد؛ به برادرمان ‌آقای مخبر هم عرض کردم اگر مشکلی هست و کارشکنی وجود دارد صادقانه به مردم بگویید.

 

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: با این ساختار نظام فاسد بانک‌ها چه می‌کنید؟ فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست و به طریق اولی در دولت شما هم پذیرفته نیست.

وی افزود: وزرای محترم، امان از آقازادگان، بترسید از آقازادگان و به مولایمان اقتدار کنید که آقازادگانشان فعالیت اقتصادی ندارند.

 

وی ادامه داد: این حجم از محافظ چرا؟ از چه چیزی حفاظت می‌کنید؟ مثل رئیس‌جمهوری نباشید که دوسال از ولنجک خارج نشد. من در مالزی دیدم شخص اول مملکت بدون محافظ در میان مردم حاضر می‌شد.

 

سعیدی گفت: در مقابل بدعهدی دوستان ما، روسیه و چین در تامین واکسن کرونا چه می‌کنید؟ حضرت روح الله فرمود چین و شوروی مانند آمریکا از خون ملت ایران تغذیه می‌کنند. در برابر اقدام سفیر روسیه رئیس مجلس واکنش نشان دادند شما هم باید واکنش نشان دهید. طبل رسوایی غرب در افغانستان بر زمین افتاد اما از دامن غرب به دامن شرق پناه بردن مثل پناه بردن از عقرب به مار است.

 

وی ادامه داد: آقای رئیسی دولت شما دولت محرومین است و زیباترین تعریف را مولای متقیان فرمودند که عدالت یعنی هرچیزی را در جای خودش قرار دادن. اگر در مناطقی از کشور بیمارستان تامین اجتماعی داشته باشیم اما بیمار کنارکی ۸۰۰ کیلومتر باید برای رسیدن به اولین بیمارستان تامین اجتماعی برود.

 

وی افزود: دیدن صف‌های طویل دختران سرزمین من برای آوردن آب، هر وجدان بیداری را آزار می‌دهد. رویا را از مردم سرزمین من گرفتند. از هر ۱۰ نفر دختر و پسر استان من بپرسید آرزوی شما چیست، ۹ نفر به شما جواب نخواهند داد. این بار مردمان نقاط محروم دولت انقلابی را انتخاب کردند که انشاالله این امید را ناامید نکنید. مام میهن همواره از جانب اجنبی مورد تهاجم قرار گرفته است و تنها یک نقطه از کشور مقابل اجنبی مقابله کرده که سیستان و بلوچستان بوده؛ این مرزنشینان را دریابید. از شما انتظار داشتیم از ظرفیت نیکزادها، قاضی‌زاده هاشمی‌ها، طیب‌نیا‌ها، محمدها و بذرپاش‌ها استفاده شود.