نمایشگاه بورس، بانک و بیمه آغاز به کار کرد

نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در مرکز نمایشگاه های بین‌المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد.

نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در مرکز نمایشگاه های بین‌المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این نمایشگاه، محمدرضا نوایی لواسانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، علیرضا دلیری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ستار هاشمی معاون فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسین سلاح ورزی، نائب رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران حضور دارند.

علیرضا ناصر پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: در این ۱۶ سال بازار مسیر پر فراز و نشیبی راطی کرده و به لحاظ تنوع نهادهای مالی اکنون در جایگاه قابل قبولی قرار داریم.

وی افزود: در حوزه ابزارهای مالی نیز تنوع قابل توجهی از ابزارها را شاهد هستیم و برخی از این نهادها البته عمق کافی را دارند و برخی همچنان نیازمند توجه بیشتری هستند.

این مدیر بازار سرمایه ادامه داد: موضوع سرمایه گذاری مستقیم در طی یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته و ۳۰۰ صندوق سرمایه گذاری در بازار فعال هستند و ۵۴ شرکت سبدگرادان فعالیت دارند.سازمان بورس سیاست اصولی خود را همچنان توسعه نهادهای مالی و ابزارهای مالی و با توجه به ثبات بازار در کنار توسعه کمی و ابزارها توسعه کیفی را مد نظر قرارخواهد داد.

وی گفت: در یک ماه گذشته یکی از اولین موضوعاتی که در هیئت مدیره جدید سازمان مورد بررسی قرار گرفت شرکت های سهامی پروژه بود و اصلاحاتی برای آنان مد نظر قرار گرفت و اولین شرکت سهامی عام پروژه شروع به فعالیت کرد.

ناصر پور افزود: در حوزه شرکت های استارتاپی نیز تپسی مراحل پذیرش را سپری کرده و شرکت هایی نیز در صف هستند.در حوزه بورس بین الملل درخواستی را از طرف شورای عالی مناطق آزاد دریافت کردیم و در هیئت مدیره جدید این درخواست مجددا مورد بررسی قرار گرفته است تا بعد از بررسی ها و ملاحظات لازم این بورس ایجاد شود .

وی به بودجه هم اشاره کرد و گفت: نکته مهم قانون بودجه ۱۴۰۱ و اثرات احکام این بودجه بر بازار است، در سال های گذشته نیز به همین شکل بوده و پیگیری ها از سازمان بورس انجام می شود تا حداکثر حفظ منافع سهامداران در این حوزه رعایت شود.

ناصر پور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در حوزه قیمت گذاری کالا که یک چالش قدیمی است نیز با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا تا حد زیادی این مسئله مرتفع شده و امید است که این روند ادامه داشته باشد.امیدواریم مشکلات مرتفع شود با توجه به اینکه عمده شرکت های تولید کننده سهامداران عمومی دارند و بسیاری نیز سهامداران سهام عدالت هستند.

وی با تصریح اینکه سازمان همچنان برنامه توسعه کیفی و کیفی نهاد ها را دارد، گفت: در هفته گذشته مجوز یک کارگزاری جدید صادر شده و این روند در خصوص سایر نهادهای مالی نیز ادامه خواهد داشت.

علیرضا دلیری مشاوره معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک بیمه و خصوصی سازی گفت: اگر نگاه این گردهمایی ها و نمایشگاهها به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نباشد هرگز این نمایشگاه ها شکل نخواهد گرفت. امروز شاهد این هستیم که ۷ هزار شرکت دانش بنیان و استارتاپ در حال فعالیت هستند و کل صنعت درگیر این حوزه شده است. قطعاً نگاه این همایش ها باید به فین تک ها و استارتاپ‌ها باشد و اگر این نگاه حاکم نشود ارتباط آن با دنیا قطع خواهد شد.

هم اکنون بورس، بانک و بیمه خدمات مالی و البته آسان و تسهیل گرانه به مردم ارائه می‌دهند. هر کجا که مدیران این حوزه تفکر نوین داشتند اتفاقات خوبی افتاد و هر زمان که در این حوزه کند بودند موجب متضرر شدن مردم شدند.

در نظر داریم ضریب نفوذ بیمه را با استفاده از استارتاپ ها در بین مردم افزایش دهیم زیرا بسیاری از اتفاقات ناشی از میزان پایین ضریب نفوذ بیمه در بین مردم است.

کمتر از یک سال است که بیش از ۱۶ شرکت استارتاپی حوزه اینفورتک در کشور فعال هستند و بیمه به صورت تسهیل گرانه در حوزه وب امکان خدمات رسانی دارد و چیزی به اسم کاغذ در بیمه‌نامه وجود ندارد. این یک خدمت و اتفاق کوچک است و قطعاً باید در حوزه بیمه‌ها بتوانیم آپشن‌های مختلفی ایجاد کنیم اما این تنها یک تصمیم کوچک مدیریتی بود.

در حوزه بازار سرمایه نیز اتفاقات خوبی افتاده است. در حوزه VC ها و صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه در چند سال گذشته حدود ۲۱ صندوق مجوز و ۱۷ صندوق پذیره نویسی کردند. حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شد. همچنین راه اندازی تامین مالی جمعی برای جمع‌آوری پول‌های خود در جامعه ایجاد شد. بیش از ۴۸ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه عرضه شده اند از جمله شرکت تپسی که اخیرا انجام شده که یک پلتفرم خدمات حمل و نقل است.