نوسان محدود بازار سکه و طلا در هفته تغییر دولت

هفته دوم مرداد ماه‌ (۹ تا ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰) علاوه بر نوسانات قیمت انس جهانی، شاهد افزایش اندک و نوسانات محدود نرخ طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز بودیم.

به گزارش ایبنا، همزمان با تغییر دولت و مراسم های تنفیذ و تحلیف و سخنرانی رییس جمهور جدید امید تازه ای به بازارها داده شد که طلا و سکه هم از این امر مستثنی نیست اما هنوز تحولی در این بازار وجود ندارد. ابراهیم رییسی رییس جمهور منتخب مردم به تلاش به رفع تحریم و برنامه های کوتاه مدت و سریع برای مهار تورم و رشد نفدینگی نیز سخن گفت که سیگنال های مهمی به بازار بود. اما از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم تقاضا تا حدی کاهش یافت و هرچند انس جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته با افزایش نسبی همراه بود، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت دلار روند نزولی به خود گرفتند.

در نهایت اینکه هر قطعه سکه طرح بهار آزادی در آغاز هفته ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش رفت اما در پایان هفته، با کاهش معاملات روی قیمت ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان متوقف شد. در ادامه مروری بر این بازار خواهیم داشت؛

شنبه ۹ مرداد

در اولین روز هفته بازار طلا و سکه،  انس جهانی با نرخ ۱۸۱۴ دلار ثبت شد. قیمت طلا ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۱۰۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان اعلام شد.

نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ثبت شدند. در حالی که تقویت دلار مانع از رشد قیمت طلا شده و با وجود اظهارات رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه نرخ بهره فعلا افزایش نخواهد یافت، قیمت طلا روز جمعه گذشته شاهد کاهش بود.

یکشنبه ۱۰ مرداد

در دومین روز از هفته جاری، قیمت انس جهانی به ۱۸۰۸ دلار رسید و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان،  قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان،  نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان،  ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۶۲ هزار و ۳۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان فروخته شد.

دوشنبه ۱۱ مرداد

قیمت اونس طلا در معاملات روز دوشنبه با وجود ثبات ارزش جهانی دلار، با کاهش روبرو شد. قیمت طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان رسید. قیمت طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان ثبت شد. انس جهانی طلا به ۱۸۰۹ دلار کاهش یافت و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان اعلام شد. همچنین قیمت نیم سکه به پنج میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید.

سه شنبه ۱۲مرداد

قیمت طلا و سکه در این روز تحت تاثیر افت بهای جهانی طلا و افزایش نرخ ارز تعیین شد که بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۳۰ تومان رسید. طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه و ارز تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود.
در بازار طلای سه شنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۳۰ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد، قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

چهارشنبه ۱۳مرداد

قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۱ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود. همچنین در بازار طلای چهارشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار و ۲۳۰ تومان قیمت داشت. نیم‌سکه، پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در بازار معامله شد، قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

پنج شنبه ۱۴مرداد

در آخرین روز کاری هفته نیز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۵میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود. همچنین قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۸۱۰ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و ۹۹ هزار تومان معامله شد.