نیمی از بازار فروش خودرو در اختیار خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی در سال گذشته کمتر از ۸ درصد از فروش جهانی و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۰ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دادند.

شرکت مشاور مدیریت آمریکایی الیکس پارتنرز اعلام کرد که با افزایش سرعت تقاضا در اکثر بازارهای بزرگ، فروش خودروهای الکتریکی در جهان تا سال ۲۰۲۸ به ۳۳ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۵۴ درصد خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، خودروهای الکتریکی در سال گذشته کمتر از ۸ درصد از فروش جهانی و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ کمتر از ۱۰ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دادند.

شرکت الیکس پارتنرز در نشست سالانه Global Automotive Outlook گفت: برای حمایت از این تقاضا، خودروسازان و تامین‌کنندگان اکنون انتظار دارند حداقل ۵۲۶ میلیارد دلار بر روی خودروهای برقی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ سرمایه‌گذاری کنند و این بیش از دو برابر پیش‌بینی سرمایه‌گذاری پنج ساله ۲۳۴ میلیارد دلاری خودروهای برقی از سال ۲۰۲۰ تا۲۰۲۴ است.

به گفته مارک ویکفیلد، یکی از رهبران بخش خودروسازی این شرکت، اکنون این سرمایه‌گذاری‌های بالاتر، رشد خودروهای الکتریکی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. ویکفیلد افزود: این صنعت هنوز با چالش‌های اقتصادی و زنجیره تامین در طول انتقال از وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی به خودروهای برقی مواجه است. این انتقال مستلزم تغییرات شدید در مدل‌های عملیاتی، نه فقط کارخانه‌ها و افراد، بلکه کل روش کار است.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت مواد خام برای خودروهای برقی بیش از دو برابر موادخام وسایل نقلیه موتور احتراقی است که تا ماه می ۲۰۲۲ شامل ۸۲۵۵ دلار برای هر وسیله نقلیه در مقابل ۳۶۶۲ دلار برای هر وسیله نقلیه بود. انتقال وسایل نقلیه موتور احتراقی به خودروهای برقی برای خودروسازان و تامین کنندگان مجموعا ۷۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ هزینه خواهد داشت.

الیکس پارتنرز اعلام کرد که محدودیت‌های عرضه تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و انتظار دارد پیش از اینکه در سال ۲۰۲۴ به ۹۵ میلیون دستگاه برسد، فروش جهانی خودرو در سال جاری به ۷۹ میلیون دستگاه کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که در ایالات متحده، کل فروش خودرو در سال ۲۰۲۳ به ۱۶ میلیون دستگاه افزایش یابد و در سال ۲۰۲۴ به ۱۷.۵ میلیون دستگاه برسد و در سال‌های ۲۰۲۵ تا۲۰۲۶ شروع به کاهش کند.