هجوم مردم به جاده‌ها تا لحظه آغاز ممنوعیت + جدول

آمار سفرهای مردم در دو روز قبل از ممنوعیت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلانی بیشتر از هفته قبل شد و مردم تا توانستند قبل از آغاز شدن ممنوعیت تردد اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جاده‌ها را پر کردند و ترافیک‌های سنگینی ایجاد کردند.

به گزارش ایسنا، آمار سفرهای مردم در دو روز قبل از ممنوعیت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد که تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلانی بیشتر از هفته قبل شد و مردم تا توانستند قبل از آغاز شدن ممنوعیت تردد اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جاده‌ها را پر کردند و ترافیک‌های سنگینی ایجاد کردند.

در ابتدای هفته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه تا صبح شنبه دو هفته آینده (پنجم شهریور ماه) ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال می‌شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات را از دیروز (دوشنبه ۲۵ مرداد ماه) تا شنبه هفته آینده ۳۰ مرداد ماه اعلام کرد.

اما تصاویر جاده‌ها و محورهای مواصلاتی کشور، ترافیک‌های سنگینی را نشان می‌داد که حاصل بی توجهی مردم به شرایط قرمز و بحرانی ایران از نظر شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت‌های تردد اعلام شده است. چرا که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۴ مرداد ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۷۱۶ وسیله نقلیه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافت اما در قیاس با متوسط تردد مرداد ماه یک درصد افزایش داشته است.

البته روز اعمال ممنوعیت‌های تردد (یکشنبه ۲۴ مرداد ماه) که البته از ساعت ۱۲ ظهر آغاز شد، یک میلیون ۶۶۵ هزار و ۲۴۵ وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور تردد کرد که این آمار در شرایطی که از ظهر آن روز ممنوعیت آغاز شده است، عدد بالایی را نشان می‌دهد و حاصل اجرای نادرست این پروتکل و مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست. در حالی که اگر قرار بود به درستی این ممنوعیت اجرا شود باید این آمار به کمتر از یک میلیون خودرو می‌رسید.

از سوی دیگر این آمار در حالی رقم خورد که تعداد خودروهای غیر بومی در محورهای مواصلاتی کشور تنها در دو روز حدود سه میلیون و ۳۸۶ هزار وسیله نقلیه شخصی در جاده‌های کشور مشاهده شده که این در مقایسه با هفته گذشته که هشت میلیون و ۶۳۰ هزار پلاک یکتا در هفت روز ثبت شد افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

حدود نیمی از این خودروها متعلق به استان‌های تهران و البرز با حدود ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه بوده و پس از آن، خودرو استان‌های فارس، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

آمارهای دیگر از تحلیل وضعیت تردد در محورهای مواصلاتی نشان می‌دهد شلوغ‌ترین جاده آزادراه تهران -کرج در مسیرهای رفت و برگشت بود و بیشترین افزایش تردد در روز ۲۴ مرداد ماه نسبت به متوسط ترد همین ماه به آزادراه کرج-قزوین در مسیر رفت تعلق دارد.

همچنین جزییات تخلیه و انباشت خودروها هم نشان دهنده سفرهای افزایش یافته در این دو روز است.