واکسیناسیون خطر ابتلا به ویروس دلتا را کاهش می دهد

نتایج یک تحقیق جدید درباره شیوع ویروس کرونا نشان می دهد افرادی که کاملا واکسینه شده اند در برابر ابتلا به ویروس دلتای کرونا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مصونیت دارند.

به گزارش ایرنا، افرادی که دو دز واکسن خود را دریافت کرده اند احتمال این که تست کرونای آنها مثبت شود به نصف کاهش می یابد. این نتیجه بر اساس عوامل دیگری همچون سن و یا بروز نشانه های ابتلا به کووید-۱۹ بدست آمده است.

این تحقیق با تمرکز بر کسانی که علائم کووید ۱۹ را بروز داده اند نشان داد که این تاثیر واکسن در این افراد به حدود ۵۹ درصد افزایش می یابد و مربوط به بازه زمانی می شود که ویروس دلتا به طور کامل جایگزین سویه غالب آلفا شده است.

براورد این تحقیق درباره تاثیر واکسن ها کمتر از آن چیزی است که در رابطه با واکسن های فایزر و آسترازنکا مطرح شده بود. محققان گفته اند این مساله نگران کننده یا عجیب نیست به ویژه با توجه به این که مرکز مطالعات سلامت عمومی انگلستان بر پایه افرادی بوده که علائم بیماری را داشته اند و مورد آزمایش قرار گرفته اند، در حالی که تحقیقات مرکز امپریال افراد بیشتری را به عنوان جامعه نمونه خود انتخاب کرده است.

پل ایلیون از محققان امپریال کالچ که هدایت تحقیقات جدید را برعهده داشته است به خبرنگاران گفت، ما به دنبال میزان تاثیر واکسن ها علیه این ویروس در بین نمونه ای تصادفی از جمعیت کلی هستیم.

این تحقیقات نشان داد که ارتباط بین میزان ابتلا و بستری شدن در بیمارستان که قبلا ضعیف بود بار دیگر در حال تغییر است؛ موضوعی که با شیوع ویروس دلتا نزد جوانانی که ممکن است به طور کامل واکسینه نشده باشند همزمان شده است.

محققان مرکز مطالعات سلامت عمومی انگلستان می گویند ویروس دلتا خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش می دهد هر چند که واکسن ها به خوبی در مقابل شدت بیماری محافظت می کنند.

جدیدترین تحقیقات انجام شده مربوط به بازه زمانی بین ۲۴ ژوئن و ۱۲ ژوئیه (۳  تا ۲۱ تیر)،  است و نشان می دهد که به اوج رسیدن شیوع ویروس بواسطه جوانان تشدید شده است.

کرونا تاکنون در جهان به مرگ بیش از ۴ میلیون نفر و ابتلای ۲۰۰ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۷۹ نفر منجر شده است.