پایان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان

رئیس جمهور آمریکا گفت: حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت.
به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام خروج کامل نیروهایی نظامی آمریکا از افغانستان و پایان دو دهه اشغالگری در این کشور گفت: حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت.

بایدن روز دوشنبه به وقت محلی پس از آنکه ژنرال کنث مک کنزی فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا (سنتکام) در ارتباطی ویدئویی با پنتاگون اعلام کرد  خروج ارتش آمریکا از افغانستان بطور کامل تکمیل شد، این بیانیه را صادر کرد.

به گزارش کاخ سفید، بایدن در این بیانیه افزود در ۱۷ روز گذشته نیروهای آمریکایی بزرگترین عملیات خروج هوایی در تاریخ آمریکا را انجام دادند و بیش از ۱۲۰هزار شهروند آمریکایی، شهروند کشورهای متحد و متحدان افغان آمریکا را خارج کردند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که روز سه‌شنبه درخصوص تصمیمش برای تمدید نکردن ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان خطاب به مردم کشورش سخنرانی خواهد کرد.

بایدن اظهار داشت که طبق نظر تمام فرماندهان میدانی آمریکا، پایان دادن به حضور نظامی در افغانستان بهترین راه ممکن برای حفاظت از جان نیروهای نظامی آمریکا و تضمین امنیت خروج غیرنظامیان از این کشور طی هفته‌ ها و ماههای آینده است.

وی تصریح کرد از وزیر خارجه خواسته‌ ام  به هدایت هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمئن شویم هر آمریکایی، شریک افغانستانی و شهروندان خارجی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، بتوانند خارج شوند.

 

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه تصویب شد پیام روشنی از  آنچه جامعه بین المللی از طالبان انتظار دارد، به آنها می فرستد که باید آزادی سفر را رعایت کنند.طالبان درباره عبور امن تعهد داده است و جهان آنها را مسوول تعهداتشان می داند.

 

وی همچنین از مردم آمریکا خواست قدردان سه چیز باشند، نیروها و دیپلمات‌هایی که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند، شبکه‌ای از داوطلبان که در شناسایی نیروها برای خروج کمک کردند و برای کسانی که از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان استقبال می‌کنند.