پرداخت وام خوداشتغالی تا ۲ میلیارد تومان در بانک‌های عامل

بانک‌های کشور وام خوداشتغالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که مبلغ آن تا دومیلیارد تومان هم می‌رسد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، با شیوع کرونا مشاغل بسیاری آسیب دیدند و افراد بسیاری بیکار شدند. این مساله تقاضا برای وام اشتغال را افزایش داده است. بر این اساس بانک‌های کشور وام خوداشتغالی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که مبلغ آن تا دومیلیارد تومان هم می‌رسد.

وام اشتغال تا پیش از این، بیشتر با معرفی کمیته امداد امام خمینی و با اولویت زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شد، اما اخیرا دامنه و مبلغ گسترده‌تری پیدا کرده است. به عنوان نمونه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان واجد شرایط که قصد راه انداختن کسب و کارخانگی را دارند، تا ۱۰۰میلیون تومان وام اشتغال می‌دهد. به روستایی‌ها هم در پنج بانک عامل کشاورزی، رفاه، ملت، ملی و صادرات به صورت قرض‌الحسنه و با سود بانکی ۴درصدی وام خود اشتغالی داده می‌شود البته به شرطی که از کمیته امداد در این زمینه کمکی دریافت نکرده‌ باشند.

متقاضیان این نوع وام باید پیش از هر چیز بدانند بانک مدنظرشان با چه نهادهایی همکاری می‌کنند تا از سوی آن نهاد معرفی‌نامه دریافت کنند. معرفی‌نامه باید توسط یکی از سه نهاد کمیته‌ امداد امام خمینی، بهزیستی و بنیاد شهید صادر شده باشد. برای دریافت وام از صندوق امید برای مشاغل روستایی هم ابتدا باید در این صندوق ثبت‌نام و شماره رهگیری دریافت کنند. در گام بعدی باید یک طرح توجیهی برای معرفی کسب‌وکار خود آماده کنند تا وام‌دهنده متقاعد شود که ایده کسب‌وکار متقاضی کاربردی و اجرایی است. پس از بررسی مدارک، بازرسی یا مصاحبه انجام می‌شود. چنانچه شرایط متقاضی مساعد باشد وام به وی تعلق می‌گیرد.

وام خوداشتغالی برای کسب‌وکارهای خانگی و مشاغل روستایی در نظر گرفته شده است. مشاغل خانگی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که می‌توانند وام خود اشتغالی دریافت کنند، عبارتند از:تولید پوشاک، قالی‌بافی، فرش‌بافی، گلیم‌بافی و گلیم‌دوزی، گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، حوله‌بافی، تولیدات چرمی، تولید مصنوعات نمدی، گبه، پارچه‌بافی، چیت‌بافی، تابلو فرش و نخ‌ریسی سنتی، زیورآلات، خاتم‌کاری، تراش سنگ‌های نیمه قیمتی، حکاکی روی فلزات، قلم‌زنی، احجام چوبی و منبت و معرق‌کاری ،پرورش قارچ، پرورش گل و گیاه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پرورش عقرب، تولید عرقیات گیاهی، پرورش کرم ابریشم و تولید میوه خشک، انواع بسته‌بندی، کسب و کارهای الکترونیکی، پشتیبانی سایت، برنامه‌نویسی و ساخت انیمیشن و مجسمه‌سازی. مشاغل روستایی هم شامل کسب و کارهایی نظیر کشاورزی، صنایع‌دستی، کشت محصولات گلخانه‌ای، شیلات، زنبورداری و دامداری می‌شوند.هر یک از بانک‌هایی که این وام را می‌دهند، شرایط خاص خود را برای وام‌دهی دارند و سقف تسهیلات آنها هم به شعبه موردنظر و شرایط درخواست‌کننده بستگی دارد.