پیش‌بینی رشد حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو در کشور

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی رشد حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو کشور در سال آینده خبر داد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی رشد حدود ۵۰ درصدی تولید خودرو کشور در سال آینده خبر داد و گفت: خودروسازان بخش خصوصی در حال تلاش برای افزایش عرضه هستند.

«مهدی صادقی نیارکی» با اشاره به اینکه سال ۹۰، یک میلیون و ۴۲۰ هزار خودروی سواری در کشور تولید شد، افزود: بیشترین واردات خودرو مربوط به سال ۹۳ می‌شود که در آن سال ۱۰۳ هزار دستگاه وارد کشور شد و در سال ۹۶ این رقم به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسید.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۶، یک میلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد، گفت: در آن سال یک‌هزار دستگاه خودرو وارد شد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تقاضای موثر در کشور وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: تولید یک میلیون دستگاه خودرو برای امسال پیش‌بینی شده است و برای سال آینده رشد حدود ۵۰ درصدی را پیش‌بینی می‌کنیم و خودروسازان نیز انواع و اقسام شرایط و لیزینگ را مطرح می‌کنند.

صادقی‌نیارکی ادامه‌داد: اگر قیمت خودرو واقعی باشد، بسیاری از تقاضاها ممکن است وجود نداشته باشد، اما اگر تقاضا را یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم باید دید که چه میزان می‌توان صادر و چه میزان تولید کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر توانایی‌های خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیت‌ها و برنامه‌های همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.

فاطمی‌امین یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود و این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم

وی همچنین گفت: تقاضای موثر عددی است که باید به صورت کارشناسی شده و موثر مطرح شود، قانونی برای ممنوعیت واردات خودرو نداریم و مانند همه کالاهایی که در قانون واردات و صادرات مطرح شده، بر اساس تعرفه باید کنترل انجام شود.