سازمان هواشناسی اعلام کرد:

پیش بینی سیلاب در ۱۹ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور نسبت به وقوع ابگرفتگی معابر و سیلاب ناگهانی در ۱۹استان هشدار داد.

به گزارش تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده در برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و ارتفاعات غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، ارتفاعات استان‌های مرکزی، بوشهر، کرمان و هرمزگان دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر، رگبار باران،‌ وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

فردا همچنان در مناطق ذکر شده بارش‌ها ادامه دارد و در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب بر شدت آن افزوده می شود. بر اساس اعلام  سازمان هواشناسی  روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده آسمان در اکثر مناطق کشور صاف است و در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و شمال اردبیل افزایش ابر، بارش پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

سه شنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و آسمانی صاف پیش بینی شده است. طی ۵ روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب شرق کشور به ویژه در منطقه زابل و خراسان جنوبی در برخی ساعات وزش باد شدید با احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

 

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

 

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش بادشدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۵/۱۵ : جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، قزوین، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، فارس، بوشهر، جنوب کرمان، شمال و غرب هرمزگان، شمال خراسان شمالی، ارتفاعات در استانهای البرز، تهران، سمنان، مازندران، گلستان.

شنبه ۱۴۰۰/۰۵/۱۶ : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نوار غربی اصفهان، شمال و غرب فارس، ارتفاعات در استانهای البرز و تهران.

اثر مخاطره: احتمال جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی موقت و محدود.

توصیه: احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، تقویت سازه‌های موقتی، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی.

توصیف سامانه دوم: تقویت اختلاف فشار در سطح زمین (افزایش فعالیت بادهای ۱۲۰ روزه)

 

نوع مخاطره: وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی.

منطقه اثر: شرق خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پروازهای احتمالی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: خودداری از تردد غیر ضروری برای تمام گروه ها، احتیاط در تردد جاده ای، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره.