گروسی به دنبال دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران است

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است.

به گزارش فارس، شبکه آمریکایی «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شده حمایتی که ایران از چین و روسیه دریافت می‌کند، تاثیری منفی بر تلاش‌های آمریکا و اروپا در ترغیب ایران برای بازگشت به گفت‌و‌گوهای احیای برجام در ماه میلادی جاری، داشته است.

 

به ادعای این رسانه آمریکایی، نتیجه این شده که پس از سه سال از گذشت سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، ایران اورانیوم را نزدیک به سطح تسلیحات غنی کرده، در حالی که اقتصاد آن با کمک پکن و مسکو نشانه‌هایی از ثبات را بروز می‌دهد، حتی در شرایطی که صادرات نفت که برای این کشور مهم است همچنان به شدت تحت تحریم قرار دارد.

 

بلومبرگ در ادامه این ادعاها، افزود دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند که این تحولات فضایی را برای دولت جدید ایران ایجاد می‌کند تا فهرست امتیازاتی را که از واشنگتن در ازای پایبندی به توافق ۲۰۱۵ می‌خواهد، گسترش دهد که انجام این کار می‌تواند مذاکرات احیای برجام را به سال آینده بکشاند، روند مذاکرات را به طور کامل مختل کند یا به آشفتگی جدیدی در غرب آسیا منجر شود.

 

به گزارش بلومبرگ به نقل از دو مقام که در انطباق با قوانین دیپلماتیک خواستار فاش نشدن نامشان شدند، در حالی که هیچ تاریخ رسمی‌ای برای دور هفتم مذاکرات با هدف احیای توافق تعیین نشده است، انتظار گفت‌وگوها در حاشیه کنفرانس عمومی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در وین برگزار می‌شود، وجود دارد.

 

این دو مقام افزودند، در همین حال، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ملاقات با «محمد اسلامی» رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران پیش از کنفرانس وین است. این دو مقام گفتند «او می‌خواهد تمایل تهران برای بازگرداندن دسترسی گسترده به ناظران آژانس-که در اعتراض به تحریم‌های آمریکا متوقف شده است -و همکاری ایران با بازرسان بین‌المللی را بسنجد.»

 

به ادعای مقاماتی که با بلومبرگ در وین صحبت کردند، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا منتظر نتیجه رایزنی‌های بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران قبل از تصمیم‌گیری در این خصوص هستند که به تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایران را به دلیل عدم همکاری محکوم می‌کند، بپردازند یا خیر.

 

به ادعای بلومبرگ، در حالی که چنین سندی در نهایت می‌تواند منجر به ارجاع مجدد ایران به سازمان ملل شود، این مقام‌ها گفتند بعید است تهران با اقدامات اضافی شورای امنیت روبرو شود زیرا چین و روسیه به طور قطع تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید را مسدود خواهند کرد.